av Svante » 2008-06-30 16:06
Oj.
Här måste vi rätta terminologin först.
Böjvåg är en våg som breder ut sig i en stav eller platta och det fjädrande elementet är just stavens/plattans böjning. Det kan inte förekomma i luft.
En plan våg är en våg vars vågfront är plan, det råder symmetri i ett plan och det momentana ljudtrycket är identiskt i alla punkter i planet.
En sfärisk våg, vilket är det jag tror du avser med böjvåg, har i stället sfärisk symmetri, dvs det är samma momentana ljudtryck i alla punkter på ytan av en sfär som ligger symmetriskt kring (punkt-)källan.
Om sfären är stor, kan man anse att en liten del av dess yta är nästan plan. Matematikerna brukar faktiskt säga att ett plan bara är en sfär som är oändligt stor.
...och så till frågan. När övergår en sfärisk våg till en plan? Svaret är väl att det aldrig händer exakt. Inte så länge sfären inte är oändligt stor. Men den kan bli nästan plan, och däri ligger svaret. "Nästan" betyder en approximation, och då kommer noggrannheten i approximationen att definiera hur stor sfärens radie måste vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.