Rapid skrev:Dahlqvist - Du menar att om man bygger ett slutsteg klass AB med komplementärparallell utgång så hjälper det inte att öka tomgångsströmmen genom utgångstransistorerna utan det finns en optimal punkt (25mV över emittermotstånden)?
Jag kan inte svära på att jag minns rätt för det var ett sommarlov sedan jag mätte på förstärkaren med audioprecision, men jag har för mig att när vi drog 800mA, så fick vi lägre THD+N än när vi hade 100mA. Även om steget har spänningsförstärkning=1 så borde väl högre transkonduktans ge lägre distorsion? Det känns som den borde bli mer linjär men jag vet inte![]()
Jag kanske är helt ute o cyklar![]()
MVH Mattias
800 mA genom typ 2*60 V och två kanaler! Surr surr, sa flugan, varmt och gott här i stugan.
Allvarligt talat: hur stort var spänningsfallet över emittermotstånden? 800 mA blir 25 mV om man har 7 parallella transistorpar med 0,22 ohms emittermotstånd för varje transistor:
0,22//0,22//0,22//0,22//0,22//0,22//0,22=0,0314 ohm
0,0314*0,8 A= 25,1 mV
Återigen: optimal bias i ett klass B-steg handlar som att ställa in en viss tomgångsspänning. Tomgångsströmmen blir vad det blir beroende på emittermotstånden storlek.
/D
PS. Jag tror det kan dock vara svårt att säga något om distortionsbeteendet för ett enskilt steg i enl förstärkare utan noggrann analys. Förändringar av arbetsförhållandena i ett steg kan ju påverkar distortionsbeteendet i ett annat. Mäter vi bara förstärkaren totalt är det svår att bena upp problemet.