Två basar, en basreflexport?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Två basar, en basreflexport?

Inläggav Kraniet » 2008-11-04 22:38

Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?
Eller blir det en fråga om placering så båda elementen arbetar lika?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Två basar, en basreflexport?

Inläggav Svante » 2008-11-04 23:15

Kraniet skrev:Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?

I någon mening är det separata frågor, även om förutsättningarna liksom drar åt samma håll. Alltså, det är troligare att man behöver två portar om man har två element. Men det beror inte på att elementen är två, utan på att de kan pumpa mer luft tillsammans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-11-04 23:58

man får in fler tomma ölburkar med om man har fler portar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-05 00:35

Svante skrev:
Kraniet skrev:Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?

I någon mening är det separata frågor, även om förutsättningarna liksom drar åt samma håll. Alltså, det är troligare att man behöver två portar om man har två element. Men det beror inte på att elementen är två, utan på att de kan pumpa mer luft tillsammans.

Jag har hört att man kan sätta in en grövre port istället. 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-05 00:41

paa skrev:
Svante skrev:

Jag har hört att man kan sätta in en grövre port istället. 8)

Ja, det kan man. Det är dock så att det lite lättare blir turbulens i ett grovt rör än i två trånga med samma totala tvärsnittsyta. Reynolds tal blir större. Det finns därför en gräns när det faktiskt kan vara en vinst att ha flera trånga rör. Eller en slitsport.

Har jag fått för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-05 00:53

Svante skrev:Ja, det kan man. Det är dock så att det lite lättare blir turbulens i ett grovt rör än i två trånga med samma totala tvärsnittsyta. Reynolds tal blir större. Det finns därför en gräns när det faktiskt kan vara en vinst att ha flera trånga rör. Eller en slitsport.

Har jag fått för mig.

Slitsport minsann, vad fyndigt! :wink:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=117939
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-05 00:57

Javisstja!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-05 09:56

just i det tänkta fallet jag funderar på kommer det dock handla om ett rakt rör eller två rör med 90graders böj. Då kanske det hela går på ett ut ang turbulens?

Men bortsett från den möjliga turbulensen i ett större rör finns det inga direkta nackdelar med att elementen delar låda?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-05 10:10

Zaph har lite läsning om element som delar låda:

http://www.zaphaudio.com/commonenclosuretest.html

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-05 10:20

Jocke skrev:Zaph har lite läsning om element som delar låda:

http://www.zaphaudio.com/commonenclosuretest.html

/Jocke

Jo men där är det tal om två basar som har olika delningsfrevens (som i 2.5 vägssystem).
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum