Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?
Eller blir det en fråga om placering så båda elementen arbetar lika?
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?
Svante skrev:Kraniet skrev:Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?
I någon mening är det separata frågor, även om förutsättningarna liksom drar åt samma håll. Alltså, det är troligare att man behöver två portar om man har två element. Men det beror inte på att elementen är två, utan på att de kan pumpa mer luft tillsammans.
paa skrev:Svante skrev:Kraniet skrev:Hur är det med detta? Är det klokt att ha två basar i en låda med en basreflexport eller bör man sätta de i varsin låda med varsin port?
I någon mening är det separata frågor, även om förutsättningarna liksom drar åt samma håll. Alltså, det är troligare att man behöver två portar om man har två element. Men det beror inte på att elementen är två, utan på att de kan pumpa mer luft tillsammans.
Jag har hört att man kan sätta in en grövre port istället.
Svante skrev:Ja, det kan man. Det är dock så att det lite lättare blir turbulens i ett grovt rör än i två trånga med samma totala tvärsnittsyta. Reynolds tal blir större. Det finns därför en gräns när det faktiskt kan vara en vinst att ha flera trånga rör. Eller en slitsport.
Har jag fått för mig.
Jocke skrev:Zaph har lite läsning om element som delar låda:
http://www.zaphaudio.com/commonenclosuretest.html
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster