Moderator: Redaktörer

kodapa skrev:Det fixade sig. Var lite klantig bara...
Svante skrev:Här kan du tjäna snygghet i mätningen vid låga frekvenser om du förlänger fönstret lite, och framför allt om du låter "backarna" i början och slutet av fönstret vara lite längre.
kodapa skrev:Lite nya funderingar:
Jag matar högtalaren med ljudkortet.
Borde inte detta påverka resonansfrekvensen på basen p.g.a det låga ljudtrycket när man placerar elementen i en låda.
I så fall, spelar detta någon roll om man ändå mäter upp tonkurvan?
Då överider man ju T/S parametrarna och för delningfiltret spelar väl knappast den höga impedansen vid resonansfrekvensen någon roll?
Svante skrev:Hmm, jag förstår inte riktigt.
Svante skrev:Resonansfrekvensen påverkas inte av ljudkortet. Amplituden vid resonansfrekvensen kan göra det om ljudkortet är högohmigt ut, men inte om du kör med loopback.
Svante skrev:Jag förstår inte heller hur man skulle kunna överskrida T/S-parametrarna, de är ju bara vad de är. Eller menar du "överrider" som i direktöversättning från engelskans "override"? Menar du isf "påverkar"? Specifikt då Qts?
kodapa skrev:Jag menade inte att resonansfrekvensen påverkas av ljudkortet. Om man placerar ett element i en låda påverkas resonansfrekvensen som jag fattat det?
kodapa skrev:Om man matar kortet med ljudkortet så jobbar inte basen så mycket och då fick jag för mig att lådans betydelse är mindre rätt eller fel?
kodapa skrev:Jag menar i Basta. Om man har importerat en mätning på ett element i en låda har man då någon använding av T/S parametrarna man matat in?
Svante skrev:kodapa skrev:Jag menade inte att resonansfrekvensen påverkas av ljudkortet. Om man placerar ett element i en låda påverkas resonansfrekvensen som jag fattat det?
Mm, så är det.kodapa skrev:Om man matar kortet med ljudkortet så jobbar inte basen så mycket och då fick jag för mig att lådans betydelse är mindre rätt eller fel?
Fel. Resonansfrekvensen i och utanför låda är oberoende av signalnivån om systemet är linjärt (dvs för rimligt små signaler).kodapa skrev:Jag menar i Basta. Om man har importerat en mätning på ett element i en låda har man då någon använding av T/S parametrarna man matat in?
Nej. Det är därför driverfliken försvinner.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster