sirp impedansmätning (Lite nya funderingar)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

sirp impedansmätning (Lite nya funderingar)

Inläggav kodapa » 2009-05-06 23:56

Ska det se ut så här? Jag hade förväntat mig en resonansfrekvens??? Vad gör jag för fel?
Bild
Senast redigerad av kodapa 2009-05-08 23:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-07 00:17

Har du använt en referenssignal?

Man måste göra en loopback som det beskrivs i bruxen:
http://user.faktiskt.io/svante/sirp/Sir ... c211535643

Om du har möjlighet att ställa ingångskänsligheterna på kanalerna separat, så måste de balanseras till samma förstärkning. Enklaste sättet att göra det är att koppla bort högtalaren, impedansen ska då visas som hög över hela frekvensområdet. Justera tills det blir mer än 1 kohm överallt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-07 00:22

Hej!

Tack för att du hjälper mig.
Jag har använt vänster kanal ut kopplad till ett 44ohms motstånd. Innan motståndet kopplar jag höger kanal in.
Efter motståndet kopplar jag vänster kanal in (och högtalaren)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-07 09:30

Det fixade sig. Var lite klantig bara... ;)
Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-07 23:39

Det fixade sig inte :(
När jag byter dator till den som jag ska ha som labbdator får jag "input reference signal too low". Jag kopplar likadant som på den andra datorn. Output på ljusgrön kontakt och input på ljusblå.
Kan det vara någon inställning i winblows?

Edit: Inställning var det nu fick jag reference channel overloaded istället... ;) någon som vet hur man ställer in ljudkortsportarna optimalt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-08 00:38

kodapa skrev:Det fixade sig. Var lite klantig bara... ;)
Bild

Här kan du tjäna snygghet i mätningen vid låga frekvenser om du förlänger fönstret lite, och framför allt om du låter "backarna" i början och slutet av fönstret vara lite längre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-08 09:08

Svante skrev:Här kan du tjäna snygghet i mätningen vid låga frekvenser om du förlänger fönstret lite, och framför allt om du låter "backarna" i början och slutet av fönstret vara lite längre.

OK, will do, testar bara lite nu, det blir ju intressantare sen när elementen är i en låda.

Det löste sig med "reference channel overloaded " också, börjar fatta nu. Det känns som ämnet på tråden (skit bakom spakarna) är väldigt passande... ;)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-08 23:00

Lite nya funderingar:
Jag matar högtalaren med ljudkortet.
Borde inte detta påverka resonansfrekvensen på basen p.g.a det låga ljudtrycket när man placerar elementen i en låda.
I så fall, spelar detta någon roll om man ändå mäter upp tonkurvan?
Då överider man ju T/S parametrarna och för delningfiltret spelar väl knappast den höga impedansen vid resonansfrekvensen någon roll?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-08 23:51

kodapa skrev:Lite nya funderingar:
Jag matar högtalaren med ljudkortet.
Borde inte detta påverka resonansfrekvensen på basen p.g.a det låga ljudtrycket när man placerar elementen i en låda.
I så fall, spelar detta någon roll om man ändå mäter upp tonkurvan?
Då överider man ju T/S parametrarna och för delningfiltret spelar väl knappast den höga impedansen vid resonansfrekvensen någon roll?

Hmm, jag förstår inte riktigt.

Resonansfrekvensen påverkas inte av ljudkortet. Amplituden vid resonansfrekvensen kan göra det om ljudkortet är högohmigt ut, men inte om du kör med loopback.

Jag förstår inte heller hur man skulle kunna överskrida T/S-parametrarna, de är ju bara vad de är. Eller menar du "överrider" som i direktöversättning från engelskans "override"? Menar du isf "påverkar"? Specifikt då Qts?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-08 23:58

Svante skrev:Hmm, jag förstår inte riktigt.

Nej, jag var kanske otydlig?

Svante skrev:Resonansfrekvensen påverkas inte av ljudkortet. Amplituden vid resonansfrekvensen kan göra det om ljudkortet är högohmigt ut, men inte om du kör med loopback.

Jag menade inte att resonansfrekvensen påverkas av ljudkortet. Om man placerar ett element i en låda påverkas resonansfrekvensen som jag fattat det?
Om man matar kortet med ljudkortet så jobbar inte basen så mycket och då fick jag för mig att lådans betydelse är mindre rätt eller fel?

Svante skrev:Jag förstår inte heller hur man skulle kunna överskrida T/S-parametrarna, de är ju bara vad de är. Eller menar du "överrider" som i direktöversättning från engelskans "override"? Menar du isf "påverkar"? Specifikt då Qts?

Jag menar i Basta. Om man har importerat en mätning på ett element i en låda har man då någon använding av T/S parametrarna man matat in?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-09 00:15

kodapa skrev:Jag menade inte att resonansfrekvensen påverkas av ljudkortet. Om man placerar ett element i en låda påverkas resonansfrekvensen som jag fattat det?

Mm, så är det.

kodapa skrev:Om man matar kortet med ljudkortet så jobbar inte basen så mycket och då fick jag för mig att lådans betydelse är mindre rätt eller fel?

Fel. Resonansfrekvensen i och utanför låda är oberoende av signalnivån om systemet är linjärt (dvs för rimligt små signaler).

kodapa skrev:Jag menar i Basta. Om man har importerat en mätning på ett element i en låda har man då någon använding av T/S parametrarna man matat in?

Nej. Det är därför driverfliken försvinner.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-09 00:22

Svante skrev:
kodapa skrev:Jag menade inte att resonansfrekvensen påverkas av ljudkortet. Om man placerar ett element i en låda påverkas resonansfrekvensen som jag fattat det?

Mm, så är det.

kodapa skrev:Om man matar kortet med ljudkortet så jobbar inte basen så mycket och då fick jag för mig att lådans betydelse är mindre rätt eller fel?

Fel. Resonansfrekvensen i och utanför låda är oberoende av signalnivån om systemet är linjärt (dvs för rimligt små signaler).

kodapa skrev:Jag menar i Basta. Om man har importerat en mätning på ett element i en låda har man då någon använding av T/S parametrarna man matat in?

Nej. Det är därför driverfliken försvinner.

Jättebra. Tack för svaret. Då kan jag lugnt fortsätta som jag tänkt mig. Det där med små signaler var mitt egna antagande och jag är glad att jag hade fel. :)

PS: Jag sitter och förkovrar mig och då poppar det konstant upp nya funderingar. Många helt felaktiga men det är ju bättre än att inte tänka alls... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-09 08:01

Det låter sunt. Man ska tänka själv, det är mycket viktigare än att inte tänka fel.

Återgå till Teknikforum