115V Transformatorer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

115V Transformatorer

Inläggav Gastone » 2009-06-06 03:04

Har ställt frågan på lite olika forum, men fått idel svävade svar....

Säg att jag har en Trafo med primär 115V, och 2 sekundärer 300-0-300 / 500mA, och 6,3V / 2A.

Om jag nu pluggar in den i väggen med 230V! Vad händer?

Att det blir 600-0-600, resp.12,6 fattar jag, men vad händer med strömmen...

Hur räkna ut strömmarna, och håller primärlindningen ?

Jag misstänker att strömmen (I) halveras på sekundärerna...
Men jag har haft fel förr...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Laila

Re: 115V Transformatorer

Inläggav Laila » 2009-06-06 03:22

Gastone skrev:
Jag misstänker att strömmen (I) halveras på sekundärerna...
Men jag har haft fel förr...

Du har helt rätt !

Primärlindningen håller säkert så länge som isolerlacken är
specad för dito. Vilket jag gissar att den är :roll: :oops:
Tror jag bestämt.......
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-06-06 10:27

Ni har helt fel! ;)

Det funkar inte att köra en trafo gjord för 115 V på 230 V om du behåller samma nätfrekvens, kärnan kommer mättas och den kommer dra en massa ström. Troligen går säkringen i proppskåpet om du pluggar i den, eller så går något annat sönder (och du kommer inte få 600-0-600 på sekundären)

Transformatorer är oftast gjorda så de ligger ganska nära mättning vid märkspänning och frekvens, detta för att dom inte skall bli onödigt stora.

Detsamma gäller med frekvensen, den kan man inte minska om man behåller samma inspänning, då mättas också kärnan (60 till 50 Hz kan dock funka då man brukar ha lite marginal)

(om man struntar i elsäkerheten och vad trafon har för isolation kan man alltså köra dom på högre spänning om man ökar frekvensen)

(Om man är lite osäker på hur en trafo skall bete sig kan man koppla en lampa i serie med primären, då är det iaf inget som går sönder om man kopplat/tänkt fel. Det brukar jag göra om jag inte vet hur lindningarna ligger o.s.v. på någon okänd trafo)

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-06 11:20

OK, med ditt resonomang i tankarna går det inte med de funderingar jag har...

Saken är den att jag har 2 trafos

Tr1 Prim 230V, sek 6x2.
Tr2 Prim 230V, sek 12x2:

OM jag nu kopplade in Tr2 12V sek på Tr1 utgång, så skulle jag få 115V på Tr2 utgång, och det är den spänningen jag behöver för ett litet experiment jag håller på med...

Ska fanimig bygga ett variabelt AC aggregat framöver så man slipper hålla på och kludda med trafrarna...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-06-06 11:31

Gastone skrev:Saken är den att jag har 2 trafos

Tr1 Prim 230V, sek 6x2.
Tr2 Prim 230V, sek 12x2:

OM jag nu kopplade in Tr2 12V sek på Tr1 utgång, så skulle jag få 115V på Tr2 utgång, och det är den spänningen jag behöver för ett litet experiment jag håller på med...

Det kommer gå bra, då får ingen trafo mer än den är gjord för. (men ha gärna en lampa i serie när du testar)

Det finns vridtransformatorer att köpa, vet dock inte vad dom kostar (dom brukar iof vara sparkopplade* har jag för mig och det är ju en nackdel när man labbar om man inte hänger på en vanlig trafo (d.v.s. inte sparkopplad))

*Primär och sekundär är galvaniskt kopplade mellan varandra => inget bra för säkerheten när man labbar då man lätt kan få fas i sig om man råkar ta i någon punkt.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-06 21:19

aaa, tackar så mycket :D
/Anders

Återgå till Teknikforum