Laila skrev:CODY skrev:Hej!
Hej CODY !
Min SL1210MK2 står på två på varandra staplade IKEA- Lack bord.
Jag har lagt en filtmatta över original gummimattan och försäkrat mig
om att spelaren står så mycket i "våg" som möjligt. Att alla vinklar på
pic-up-montaget är essentiellt är väl en självklarhet men tål ändå att
påpekas. Rätt nåltryck o speciellt "antiskating" är enligt mitt förmenande
extremt viktigt. Det är ävenså bra om kombinationen pic-up-tonarm -
resonansen ligger i häraden 9 - 13 Hz(Horisontellt o vertkalt).
När man har fått allt ovanstående att stämma så kan man eventuellt
(enligt mitt förmenande) börja med att "modda" konstruktionen o därmed
"hoppas" att konstruktören av apparaten inte har/ hade full koll. Typ !

Lycka till !
Hej!
trevliga människor har ofta sådana.
Nåltryck vägt och antiskating ställt i enlighet därmed samt även prövat med spårlös sida på skiva (Hunky Dory faktiskt, som har en extra skiva endast graverad på ena sidan). Skruvande på futterna och kontroll med libell
och vattenpass för absolut våg. VTA ställt med ögonmått emedan undermattan höjer mattan i vertikalplanet och därmed gör VTA graderingen vid armens fäste i skivan felaktigt. Hur gjorde du med din filt?
Ovanstående är självklarheter.
Jag köpte mig en tonarmsdämpare sedan jag provat o-ringar som gav förbättringar. Jag upplever mer definition och "hastigare" bas med tonarmsdämparen. Jag tror inte att spelaren och dess arm är felkonstruerade, men tror att den kanske liksom många produkter, är resultatet av kompromisser och att en dämpning på tonarmen som finns på många finare tonarmar med liknande konstruktionsprinciper föll bort.
Dessutom har jag läst att lagren i tonarmsfästet har ovanligt låg friktion, vilket skulle kunna leda till att armen "överreagerar" på omjämnheter i skivor och nålen tappa kontakt med spåret.
Så då köpte jag en. Prova du med. Kolla även att hur gummimattan ligger på kanten av tallriken. Det bildas ett badkar. det kan inte vara bra; särskilt om man har filt.
Dubbla lackbord känns dels svajigt dels som om det inte är en idealisk lösning för att för hindra resonanser från att ta sig "in" i skivspelaren. vad är tänket?
MVH