"Antiskating"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

"Antiskating"

Inläggav Laila » 2009-08-26 00:04

Någon här som är insatt i skivspelares (anti)skating "problem" ?
(Tror mig veta att Thomas_A undersöker,.. någon mer?)
Verkar vara ett sär-del-est komplext item. :?: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-26 22:42

Ja, jag har ju börjat lite mätningar igen, efter en lång "vila". De finns här och även på vinyl engine. I princip ska den ställas in så att nålen inte rör sig åt något håll när nålen sätts ner i spåret (enligt Ingvar). Det gör den iaf lite grann dynamiskt, beroende på friktionen, men man kan ju använda ett spår med brus exempelvis eller mäta med signaler som jag gjort. Och sedan kanske sätta antiskate i det övre intervallet så att nålen får en effektivt högre nålanliggningskraft vid högre friktion. Mer än så kan man kanske inte göra, men... jag har en annan sak på G som jag måste prova/mäta. Det har med spåren i slutet på en skiva att göra...

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-08-26 23:26

Thomas_A skrev: Mer än så kan man kanske inte göra, men... jag har en annan sak på G som jag måste prova/mäta. Det har med spåren i slutet på en skiva att göra...

Kul, väntar med spänning... ! :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-28 00:26

Thomas_A skrev: ... Och sedan kanske sätta antiskate i det övre intervallet så att nålen får en effektivt högre nålanliggningskraft vid högre friktion. ... Det har med spåren i slutet på en skiva att göra...
Spännande!
Sträng taget: Nålanliggningskraften är ju inte större vid högre utstyrning, men väl friktionen och följaktligen den skatingkraft (inåt) som ska kompenseras av en antiskatingkraft (utåt). Så jag förstår ditt inlägg som att "Invars metod" ska användas vid medelstarkt modulerat spår. Att det måste vara så med en modern pickup framgår ju av att dess magnet har ett visst mått av dämpning - annars skulle den vara mycket resonant. Och denna med utstyrningen varierande effektutveckling måste ju komma någonstans ifrån: Varierande effektiv friktion, vad jag förstår. Men det kan ju inte vara någon stor effekt jämfört med en akustisk grammofon, där hela uteffekten i högtalaren åstadkomms på detta sätt!
Spåren i slutet: Ja, där uppstår den största distorsionen. Därför brukar man väl ställa in spårningsvinkel och överhäng, så att vinkelfelet har sina nollgenomgångar ganska långt in, och det får vara större längre ut. (Den primitiva metoden att ställa in spårningsvinkeln m.h.a. en linjal hållen frampå pickupen ger därför subjektivt ett större "överhängssfel" längst ut, även om vinkelfelet där är litet!)
Distorsionen var ju vad Stig Carlsson så starkt kritiserade hos stereoskivor, där den inte till första ordningen kompenseras av symmetrin. Och pincheffekten hörs ju inte i mono, eftersom en monopickup inte ska vara känslig i vertikal rikting. Men jag tror att man regelmässigt sedan ungefär 1960 vid graveringen försöker kompensera den olinjära spårningsdistorsion, som en nål med normkonform radie förväntast ge upphov till. "Dynagroove" tror jag det stod på etiketterna då.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-28 01:14

faulhund skrev:Nålanliggningskraften är ju inte större vid högre utstyrning, men väl friktionen och följaktligen den skatingkraft (inåt) som ska kompenseras av en antiskatingkraft (utåt). Så jag förstår ditt inlägg som att "Invars metod" ska användas vid medelstarkt modulerat spår.

Å andra sidan kan man tänka sig att det är vid de starkast utstyrda partierna som kraven på bästa spårning finns. Som vanligt handlar det om kompromisser. Vill man att de flesta skivor ska låta bra eller vill man att de mest krävande ska göra det?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-28 23:06

Jag tror jag kan göra några experiment på söndag kväll, så håll ut lite så får vi se om det blir nåt av det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-08-28 23:43

jag hörde om en ghettometod, man tar en blank vinyl sen sätter man ner nålen och börjar spela och då ska nålen varken åka innåt eller utåt när det snurrar när det är korrekt inställt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-08-28 23:48

Är nog tyvärr exakt vad du beskriver en "ghettometod"(i mitt tycke :oops: ).

Återgå till Teknikforum