Förlänga slitsport - kan man ha en krök i sådan port?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Förlänga slitsport - kan man ha en krök i sådan port?

Inläggav W201 » 2010-02-28 02:04

Efter att jag letat i gamla trådar utan att hittat ett applicerbart svar ställer jag frågan:

Jag har en elbashögtalare som nu skall få nytt element och ny, lägre avstämningsfrekvens. Lådan på ca 115 nettoliter skall användas som ren lågbasmodul mellan 30 och 80 Hertz och för mycket stark volym.
I dagsläget är portningen genomförd på så sätt att en plan skiva ligger 4,8 cm ovanför och parallellt med lådans botten. Denna skiva (och porten) täcker hela lådans inre bredd och upptar ca 18 cm från baffelöppning och in i lådan. Lådan har ett inre djup på ca 39 cm.

Bild

Efter att ha läst om det "kollapsande" luftflödet är jag inte ens säker på att denna slitsade port är speciellt bra, men av praktiska skäl är det inte möjligt att använda exempelvis 8 mindre portar...
Jag vet inte heller om man kan vinna något hörbart på att ta bort den blå plastlist som sitter längst ner, 3-4 cm framför slitsen...

Idag är avstämningen ca 45 Hz, vilket är alldeles för högt för det nya elementet. Idealet skulle vara ca 32 Hz, men en så lång port (ca 50cm) får inte plats. Kan man dels förlänga den ordinarie porten och dessutom addera en andra skiva (som ett andra lager i en dubbelsmörgås) utan att luftströmmen kollapsar?

Tanken var då att få en "labyrintpassage", chikan, S-kurva etc. (Som en vanlig horngång.) Passagen börjar vid baffeln, fortsätter närmst lådans botten tills man närmar sig lådans bakvägg. Här tar passagens "tak" slut och man "kliver upp" en nivå, växlar riktning och börjar röra sig tillbaka mot lådans baffel igen. Det som tidigare var "tak" är nu "golv" i passagen. Efter tillräcklig sträcka avslutas hela passagen med någon typ av "strömningsanpassning" in i lådans innanmäte, mynnande åt baffeln...

Jag är mycket tacksam för svar och ideer!

/Alexander

*edit: tydligare rubrik
Senast redigerad av W201 2010-03-01 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-28 09:24

annars kan du ju lägga in en skiva i botten av slitsen så att den blir smalare och därmed får lägre avstämning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2010-02-28 10:30

Tack, men det är tyvärr inte ett alternativ. Porten är egentligen redan nu lite för liten i arean, i synnerhet om jag tittar på Isidors rekommendationer om maximal lufthastighet. :?

Det nya elementet har minst 4 gånger större Vd än originalet... :D

/Alexander

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-28 10:40

W201 skrev:Tack, men det är tyvärr inte ett alternativ. Porten är egentligen redan nu lite för liten i arean, i synnerhet om jag tittar på Isidors rekommendationer om maximal lufthastighet. :?

Det nya elementet har minst 4 gånger större Vd än originalet... :D

/Alexander

Har du kollat med något simuleringsprogram hur stor lådvolym det borde vara också? Lådan kanske inte är lämplig överhuvud taget.
Listen på gallret är säkert också helt värdelös för flödet.

Annars tror jag att man förlorar mer än man vinner om man gör en knäck på slitsporten för att behålla arean på den.

Men, det är i öppningens ändar som problemen med virvelbildning främst uppstår, så man kan vinna mycket på att minska arean i mitten men behålla den i öppningarna, som jag visat med min böjda slitsport, eller göra som TAD gjort, dra in midjan i sidled.
Det blir säkert en lättare mod i en befintlig slitsport:

Bild

Även Genelec har gjort en port som är smalare på mitten, och i deras fall är integrerad med höljet, här med baksidan av lådan borttagen:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2010-02-28 12:16

Tack för svar. Förstainläggets något oklara text får väl tillskrivas den sena timmen...

Lösningen på TAD-lådan kan man kanske göra en "light-version" av...

Elementet (Ciare NDC 18 ) simulerar helt ok även i denna lilla låda - framförallt mycket bättre än originalets bredbandiga 15". Även utan processor kommer den att gå ner till ca 34 Hz inom 3 dB vid en avstämning på 37 Hz. (37 Hz är ungefär den lägsta avstämning jag kan uppnå utan att ha en böj/knäck på basreflextunneln.)
Dock hade det varit trevligt att kunna avstämma djupare (sk. "EBS" - pun intended...) eftersom jag troligen kommer att använda processor till den färdiga riggen.

Annars tror jag att man förlorar mer än man vinner om man gör en knäck på slitsporten för att behålla arean på den.

Precis min magkänsla.
Det lutar åt att jag förlänger passagen till maximalt mått utan böj och utvärderar resultatet innan jag gör mer. Kanske kan man pruta lite på prestandan runt 30-34 Hz om systemet uppför sig bättre med avseende på dynamik och distorsion.

Att plastlisten inte är bra vet jag ju ( :wink: ) , frågan är om den försämrar tillräckligt mycket för att det skall märkas. Listen sitter inte där bara av estetiska skäl utan även för gallrets skull.

/Alexander

Återgå till Teknikforum