Jag har en elbashögtalare som nu skall få nytt element och ny, lägre avstämningsfrekvens. Lådan på ca 115 nettoliter skall användas som ren lågbasmodul mellan 30 och 80 Hertz och för mycket stark volym.
I dagsläget är portningen genomförd på så sätt att en plan skiva ligger 4,8 cm ovanför och parallellt med lådans botten. Denna skiva (och porten) täcker hela lådans inre bredd och upptar ca 18 cm från baffelöppning och in i lådan. Lådan har ett inre djup på ca 39 cm.
Efter att ha läst om det "kollapsande" luftflödet är jag inte ens säker på att denna slitsade port är speciellt bra, men av praktiska skäl är det inte möjligt att använda exempelvis 8 mindre portar...
Jag vet inte heller om man kan vinna något hörbart på att ta bort den blå plastlist som sitter längst ner, 3-4 cm framför slitsen...
Idag är avstämningen ca 45 Hz, vilket är alldeles för högt för det nya elementet. Idealet skulle vara ca 32 Hz, men en så lång port (ca 50cm) får inte plats. Kan man dels förlänga den ordinarie porten och dessutom addera en andra skiva (som ett andra lager i en dubbelsmörgås) utan att luftströmmen kollapsar?
Tanken var då att få en "labyrintpassage", chikan, S-kurva etc. (Som en vanlig horngång.) Passagen börjar vid baffeln, fortsätter närmst lådans botten tills man närmar sig lådans bakvägg. Här tar passagens "tak" slut och man "kliver upp" en nivå, växlar riktning och börjar röra sig tillbaka mot lådans baffel igen. Det som tidigare var "tak" är nu "golv" i passagen. Efter tillräcklig sträcka avslutas hela passagen med någon typ av "strömningsanpassning" in i lådans innanmäte, mynnande åt baffeln...
Jag är mycket tacksam för svar och ideer!
/Alexander
*edit: tydligare rubrik