Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Jag som bygger högtalare själv tycker att, när det kommer till basen så finns det en hel del olika konstruktioner att välja på. Och sen en del tweaks och tricks. Dvs en massa kul att välja bland och en massa kul att testa.
Men när det kommer till mellanregistret så finns det inte så mycket att tweaka eller göra.
Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Brasklapp, jag kan ha väldigt mycket fel nu, det här vara bara såsom jag tror.
Kraniet skrev:Så kanske snarare 300-3kHz för mellanregistret.
Men sen skulle jag nog också vilja ha med kurvans utseende vilken nog inte ska vara rak.
PerStromgren skrev:Kraniet skrev:Så kanske snarare 300-3kHz för mellanregistret.
Men sen skulle jag nog också vilja ha med kurvans utseende vilken nog inte ska vara rak.
Kanske är 300-3000 mer rätt, men det spelar nog inte så stor roll.
Varför vill du inte ha rak kurva? Menar du förresten mätt rakt fram eller energikurva i rummet?
Fjonkalicious skrev:om vi tar en 3-vägs högtalare så är det väl också så att mellan 300-3khz så summeras 3 element inom detta område? kan dessa summeringar, för att hålla önskad frekvensgång, påverka mellanregistrets framtoning?
Kraniet skrev:Fjonkalicious skrev:om vi tar en 3-vägs högtalare så är det väl också så att mellan 300-3khz så summeras 3 element inom detta område? kan dessa summeringar, för att hålla önskad frekvensgång, påverka mellanregistrets framtoning?
helt klart! Troels har en pågånde "undersökning" kring detta. Mer specifikt är det presentationen av det han kallar Siris killernote som han testar sina högtalare med. Det han kommit fram till är att högtalare med mindre diameter på mellanregistret verkar klara detta bra, men på senare tid har han även märkt att högtalare med större mellanregister och även högtalare med olika delning klarar provet. Han har dock inte presenterat någon samlad teori om vad det är som gör att högtalaren klarar provet.
Men integrationen mellan diskant och mellanregister och den resulterande spridningen verkar ha en stor betydelse. Även distorsion verkar påverka. Tror dock det kan finnas en del i tidsdomänen som påverkar. Resonansfenomen kan ju ibland finnas utan att de syns i direktkurvan.
aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Vilket syfte skulle en sådan ha?Nattlorden skrev:Har du provat en väldämpad transmissionslinje bakom mellanregistret?aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
LasseA skrev:Vilket syfte skulle en sådan ha?
LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Vid de frekvenserna sker inte så stark luftkomprimering. Det krävs vansinnigt mycket mindre krav på luftflyttningsförmåga vid en uppflyttning från 80Hz till 300Hz. Jag skulle nog bortse från det i normala fall.Nattlorden skrev:LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Minst fjäderverkan via luftkomprimering.
MagnusÖstberg skrev:Vid de frekvenserna sker inte så stark luftkomprimering. Det krävs vansinnigt mycket mindre krav på luftflyttningsförmåga vid en uppflyttning från 80Hz till 300Hz. Jag skulle nog bortse från det i normala fall.Nattlorden skrev:LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Minst fjäderverkan via luftkomprimering.
Pratar du om distorsion orsakad av högt tryck i lådan? Är det ett problem i mellanregisterlådor?Nattlorden skrev:Minst fjäderverkan via luftkomprimering.LasseA skrev:Vilken påverkan skulle en annan typ av låda till ett sedvanligt mellanregister (delat 300Hz eller högre antagligen) ha?
Nattlorden skrev:aisopos skrev:Mellanregistrets kvalitet bestäms nästan uteslutande av elementets kvalitet och därmed blir det omöjligt at få bra ljud med billiga element. Lite tråkigt!.
Har du provat en väldämpad transmissionslinje bakom mellanregistret?
MagnusÖstberg skrev:Har du något att anmärka på mellanregistret i pi60?
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du något att anmärka på mellanregistret i pi60?
Svårt att göra, då sådant element saknas hos pi60.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster