Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Visa bilder/planritning på ditt rum.
RogerGustavsson skrev:Om högtalarna låter olika verkar det vara internt fel. Har de låtit identisk tidigare?
Fjonkalicious skrev:Skifta plats på högtalarna. Om problemet kvarstår i samma högtalare, skifta kablarnas placering i förstärkaren.
Elfsberg skrev:Rummet...
(Det är alltså inte ett dåligt rum för det.)
donjansson skrev:Fjonkalicious skrev:Skifta plats på högtalarna. Om problemet kvarstår i samma högtalare, skifta kablarnas placering i förstärkaren.
Men den högra högtalaren ska fortfarande kopplas mot den högre utgången osv, antar jag?
RogerGustavsson skrev:
Låt till att börja med de två högtalarna växla plats. Om bumligheten följer med högtalaren är det dags att felsöka.
När det gäller eventuell felsökning av högtalarna kan du säkerligen få hjälp av folk på detta forum! Det finns kunskap och det ska nog gå att ledsaga dig i felsökandet.
donjansson skrev:RogerGustavsson skrev:
Låt till att börja med de två högtalarna växla plats. Om bumligheten följer med högtalaren är det dags att felsöka.
När det gäller eventuell felsökning av högtalarna kan du säkerligen få hjälp av folk på detta forum! Det finns kunskap och det ska nog gå att ledsaga dig i felsökandet.
Nu har jag bytt plats på högtalarna. Bumligheten flyttat till den andra högtalaren. Till saken hör att jag, på grund av högtalarkablarnas styvhet och det faktum att förstärkaren inte är förberedd för banankontakt, har kopplat allt på högtalarutgång B. Av den enkla anledningen att anslutningen sker underifrån i stället för uppifrån.
Xiro skrev:Schyssta högtalare må jag säga!
Ungefär vid vilken frekvens bumlar det? Hur ändras bumligheten beroende på var du är? Hur låter det när du står i Hallen? Hur står högtalarna mot golvet - spikes, något mjukt?
Mina spekulationer:
a) Den högra högtalaren står nära öppningen till hallen. Basen letar sig ut där och det blir efterklang som ger upplevd bumlighet.
b) Vänster högtalare står rätt nära fönstren. Fönstren kan "äta" en del bas, det kan öka på skillnaden i bas mellan vänster och höger, och då upplevs det än värre.
c) Är det tung vägg? Betong/tegel/puts skulle kunna förvärra ett efterklangsproblem i basen då jag tror det håller basenergin kvar längre i rummet.
Ev saker att prova:
d) Minskar bumligheten något om du stänger dörren mot hallen?
e) Testa att eq:a ner höger kanal vid frekvensområdet där du upplever bumlighet.
f) Basabsorbent, kanske DIY typ rör, i hallen. Eller i lyssningsrummet, t ex i hörnet närmast höger högtalare. Eller varför inte prova att experimentera med en stående madrass i olika hörn, i 45 graders vinkel över hörnet.
g) Om möbleringen tillåter, vrid hela möbleringen så att du inte har någon högtalare nära öppningen mot hallen.
Elfsberg skrev:Du gör klokt i att ta alla ovetenskapliga svar med en stor skopa salt.
donjansson skrev:Nu har jag bytt plats på högtalarna. Bumligheten flyttat till den andra högtalaren. Till saken hör att jag, på grund av högtalarkablarnas styvhet och det faktum att förstärkaren inte är förberedd för banankontakt, har kopplat allt på högtalarutgång B. Av den enkla anledningen att anslutningen sker underifrån i stället för uppifrån.
MichaelG skrev:Men bara för att eliminera möjligheten att det är fel på förstärkaren, bör du byta mellan vänster och höger högtalarutgång också. Om bumligheten byter sida då, ligger felet i förstärkaren, eller i något före förstärkaren.
Hälsn. Michael
donjansson skrev: Alltså köra "felvänt" med höger högtalare på vänstra kanalen och vice versa?
donjansson skrev:Om bumligheten byter sida då, innebär det att hela högra kanalen är paj, eller skulle det göra någon skillnad om man använder utgång A i stället?
donjansson skrev:Det där med olika frekvensområden osv är långt bortom min kunskap. Någon mätutrustning har jag inte. Men det känns som att bumligheten är som värst under 100 Hz. Som sagt, sånt där har jag svårt att uppskatta.
Det här får kosta vad det kosta vill. http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap. ... 5405afe58d
i hörnet vid den högra högtalaren?
RogerGustavsson skrev:donjansson skrev:Det där med olika frekvensområden osv är långt bortom min kunskap. Någon mätutrustning har jag inte. Men det känns som att bumligheten är som värst under 100 Hz. Som sagt, sånt där har jag svårt att uppskatta.
Det här får kosta vad det kosta vill. http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap. ... 5405afe58d
i hörnet vid den högra högtalaren?
Den är mera verksam över 90 Hz. Det som är verksamt långt ner i frekvens brukar ta en väldig plats i rummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster