Fasvändning? "Bumligt" ljud från EN högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Fasvändning? "Bumligt" ljud från EN högtalare

Inläggav donjansson » 2013-11-13 21:22

Som sagt, jag har flyttat.

Jag tycker mig ha kopplat exakt likadant som jag gjorde i min tidigare bostad:
Den vänstra högtalaren går till den vänstra utgången på förstärkaren
Rött --> Rött, Svart --> Svart

Den högra högtalaren går till den högra utgången av förstärkaren
Rött --> Rött, Svart --> Svart

Jag har testat att ställ högtalarna på identiskt avstånd från väggarna (djupled + längsled).

De låter helt annorlunda. Den högra högtalaren ger i från sig ett "bumligt" ljud (kontinuerligt), vilket naturligtvis blir värst på lägre frekvenser. Detta blir extra märkbart när man switchar balansreglaget till vänster/höger.

Jag har säkert kollat 1000 gånger bak på min förstärkare och mina högtalare. Såvitt jag kan se sitter allt där det ska.

Det kan väl omöjligt spela någon roll vilken av högtalarna som har den vänstra respektive högra utgången på förstärkaren?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-13 21:43

Visa bilder/planritning på ditt rum.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-13 21:52

Fjonkalicious skrev:Visa bilder/planritning på ditt rum.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Men det låter helt otroligt att det skulle kunna härröra i rumsakustiken. Nej, den är långt i från perfekt. Men nu har jag ju testat att sätta de på exakt samma avstånd från väggarna. Det räcker egentligen att ställa sig rakt framför en av högtalarna, så hör man att det låter helt annorlunda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-13 22:18

Om högtalarna låter olika verkar det vara internt fel. Har de låtit identisk tidigare?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-13 22:21

Skifta plats på högtalarna. Om problemet kvarstår i samma högtalare, skifta kablarnas placering i förstärkaren. Kvarstår det då med så är det problem med högtalaren.

Rum kan göra otroligt mycket, främst din egen placering i rummet när du lyssnar framför den bumliga högtalaren.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-13 22:26

RogerGustavsson skrev:Om högtalarna låter olika verkar det vara internt fel. Har de låtit identisk tidigare?

Ja, det är ju intressant. Förut var de så dåligt placerade att det var svårt att göra en bedömning: den ena placerad rakt framför lyssningsposition, den andra flera meter bortåt höger med en toe-in mot lyssningspositionen.

Om vi utgår från att det rör sig om "internt fel", vad gör man åt saken? Lämna in är jädra omständigt, med tanke på att jag bor åt fanders. För det första vet vi/jag ju inte ens om det beror på det. Vad kan man göra mer för undersökningar? (Mer än de jag "testat" själv.)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-13 22:27

donjansson skrev:Det kan väl omöjligt spela någon roll vilken av högtalarna som har den vänstra respektive högra utgången på förstärkaren?

kan det nog :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-13 22:28

Rummet...

(Det är alltså inte ett dåligt rum för det.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-13 22:29

Fjonkalicious skrev:Skifta plats på högtalarna. Om problemet kvarstår i samma högtalare, skifta kablarnas placering i förstärkaren.

Men den högra högtalaren ska fortfarande kopplas mot den högre utgången osv, antar jag?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-13 22:30

Elfsberg skrev:Rummet...

(Det är alltså inte ett dåligt rum för det.)

Utveckla gärna! Finns det någonting man kan göra förutom ytterligare dämpning? Och jag kan inte slå in väggar och ha mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-13 22:35

Matta på golvet och tavlor på väggarna är en bra början. Då blir det trevligare att vara där, också! :) Och bokhyllor med böcker i!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-13 22:39

ingen synbar skada på basarna, som kanske är liten men hörbar?
och SD - fötterna är på plats. kan ju hända mycket vid en flytt menar jag
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-13 22:47

donjansson skrev:
Fjonkalicious skrev:Skifta plats på högtalarna. Om problemet kvarstår i samma högtalare, skifta kablarnas placering i förstärkaren.

Men den högra högtalaren ska fortfarande kopplas mot den högre utgången osv, antar jag?

Ja, efter flytten.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-13 22:58

Kan 3 x såna här:
http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... dampplatta
vara ett alternativ bakom anläggningen?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-13 23:26

En sak i taget. Felsök först.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-13 23:35

Dämpning är inte speciellt verksam mot basresonansproblem. De där i länken dämpar över ca 300 Hz och kan i värsta fall förvärra då de tar ner de högre frekvenserna och lämnar basen som den är.

Låt till att börja med de två högtalarna växla plats. Om bumligheten följer med högtalaren är det dags att felsöka.

När det gäller eventuell felsökning av högtalarna kan du säkerligen få hjälp av folk på detta forum! Det finns kunskap och det ska nog gå att ledsaga dig i felsökandet.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-13 23:53

några råd
- avståndet från alla högtalare ska vara så likt som möjligt
- skapa samma förutsättningar för att alla högtalare på vä sida ska smälta in med de på hö. samma sak med subbarna bör spela efter samma förutsättningar.
- dämpa rummet tillräckligt hur mkt som behövs är upp till dig
- rikta högtalare efter din uppfattning korrekt och placera i rätt höjd med resten av systemet

som jag har kämpat med detta... men en dag ska jag fan bygga en studio så man slipper alla problem hemma i vardagsrummet KOMPROMISSA............

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-14 12:33

RogerGustavsson skrev:
Låt till att börja med de två högtalarna växla plats. Om bumligheten följer med högtalaren är det dags att felsöka.

När det gäller eventuell felsökning av högtalarna kan du säkerligen få hjälp av folk på detta forum! Det finns kunskap och det ska nog gå att ledsaga dig i felsökandet.

Nu har jag bytt plats på högtalarna. Bumligheten flyttat till den andra högtalaren. Till saken hör att jag, på grund av högtalarkablarnas styvhet och det faktum att förstärkaren inte är förberedd för banankontakt, har kopplat allt på högtalarutgång B. Av den enkla anledningen att anslutningen sker underifrån i stället för uppifrån.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-14 12:42

donjansson skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nu har jag bytt plats på högtalarna. Bumligheten flyttat till den andra högtalaren. Till saken hör att jag, på grund av högtalarkablarnas styvhet och det faktum att förstärkaren inte är förberedd för banankontakt, har kopplat allt på högtalarutgång B. Av den enkla anledningen att anslutningen sker underifrån i stället för uppifrån.

Du har låtit högtalarna byta plats och bumligheten kvarstår i samma del av rummet?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-14 13:10

Svar ja. Men jag kan nog inte flytta om mer. Det finns ju som synes inte så mycket plats i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-15 01:24

Schyssta högtalare må jag säga!

Ungefär vid vilken frekvens bumlar det? Hur ändras bumligheten beroende på var du är? Hur låter det när du står i Hallen? Hur står högtalarna mot golvet - spikes, något mjukt?

Mina spekulationer:
a) Den högra högtalaren står nära öppningen till hallen. Basen letar sig ut där och det blir efterklang som ger upplevd bumlighet.
b) Vänster högtalare står rätt nära fönstren. Fönstren kan "äta" en del bas, det kan öka på skillnaden i bas mellan vänster och höger, och då upplevs det än värre.
c) Är det tung vägg? Betong/tegel/puts skulle kunna förvärra ett efterklangsproblem i basen då jag tror det håller basenergin kvar längre i rummet.

Ev saker att prova:
d) Minskar bumligheten något om du stänger dörren mot hallen?
e) Testa att eq:a ner höger kanal vid frekvensområdet där du upplever bumlighet.
f) Basabsorbent, kanske DIY typ rör, i hallen. Eller i lyssningsrummet, t ex i hörnet närmast höger högtalare. Eller varför inte prova att experimentera med en stående madrass i olika hörn, i 45 graders vinkel över hörnet.
g) Om möbleringen tillåter, vrid hela möbleringen så att du inte har någon högtalare nära öppningen mot hallen.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-15 10:24

Xiro skrev:Schyssta högtalare må jag säga!

Ungefär vid vilken frekvens bumlar det? Hur ändras bumligheten beroende på var du är? Hur låter det när du står i Hallen? Hur står högtalarna mot golvet - spikes, något mjukt?

Mina spekulationer:
a) Den högra högtalaren står nära öppningen till hallen. Basen letar sig ut där och det blir efterklang som ger upplevd bumlighet.
b) Vänster högtalare står rätt nära fönstren. Fönstren kan "äta" en del bas, det kan öka på skillnaden i bas mellan vänster och höger, och då upplevs det än värre.
c) Är det tung vägg? Betong/tegel/puts skulle kunna förvärra ett efterklangsproblem i basen då jag tror det håller basenergin kvar längre i rummet.

Ev saker att prova:
d) Minskar bumligheten något om du stänger dörren mot hallen?
e) Testa att eq:a ner höger kanal vid frekvensområdet där du upplever bumlighet.
f) Basabsorbent, kanske DIY typ rör, i hallen. Eller i lyssningsrummet, t ex i hörnet närmast höger högtalare. Eller varför inte prova att experimentera med en stående madrass i olika hörn, i 45 graders vinkel över hörnet.
g) Om möbleringen tillåter, vrid hela möbleringen så att du inte har någon högtalare nära öppningen mot hallen.

Tack för långt och utförligt svar Xiro! Ska försöka svara så gott jag kan:

Det där med olika frekvensområden osv är långt bortom min kunskap. Någon mätutrustning har jag inte. Men det känns som att bumligheten är som värst under 100 Hz. Som sagt, sånt där har jag svårt att uppskatta.

I den tänkta lyssningspositionen är det nästan outhärdligt vid problemfrekvensen. Utanför vardagsrummet, exempelvis i hallen utanför, känns det inte alls lika märkbart. Jag har inte fixat några fötter, spikes eller dylikt. De står som när jag köpte dem. Alltså såna där vanliga "möbelunderlägg".

a) Ja, problemet är ju att den högra högtalarna knappt kan flyttas närmare mitten. Det skulle vara om man byter plats på högtalaren och förstärkaren?

b) Gardinerna har jag ingen möjlighet att byta. Om det gör någon som helst skillnad, har jag ingenting emot att gardinerna alltid är fördragna. Det kanske går att flytta den vänstra högtalaren något närmare mitten.

c) Det är en betongvägg. Kan man ha någon form av dämpplatta bakom hela anläggningen, typ 3 m?

d) Dörren har jag tagit bort. Den var bara i vägen.

e) Que? Var/hur gör man det?

f) Det här får kosta vad det kosta vill. http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap. ... 5405afe58d
i hörnet vid den högra högtalaren?

g) Anläggningen måste stå mot långsidan. Rummet har väldigt dålig utformning. Det mäter cirka 5 m på långsidan och 3 m på kortsidan. Skulle jag ställa anläggningen mot någon av kortsidorna stänger högtalarna in antingen balkongdörren eller öppningen ut till hallen.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-15 10:32

Du gör klokt i att ta alla ovetenskapliga svar med en stor skopa salt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-15 10:54

Elfsberg skrev:Du gör klokt i att ta alla ovetenskapliga svar med en stor skopa salt.

Du kanske syftar på mitt svar. Jag har inte gjort anspråk på att mitt svar är vetenskapligt. Jag använde formuleringar som "Mina spekulationer" och "Ev saker att prova", och försöker hjälpa till att brainstorma fram möjliga förbättringar eller åtminstone kompromisser som kan ge något positivt.

Om du inte avsåg mitt svar Elfsberg, så knackade jag på öppen dörr, och ber om ursäkt på förhand.

Donjansson, jag återkommer med mina vidare reflektioner.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 12:33

donjansson skrev:Nu har jag bytt plats på högtalarna. Bumligheten flyttat till den andra högtalaren. Till saken hör att jag, på grund av högtalarkablarnas styvhet och det faktum att förstärkaren inte är förberedd för banankontakt, har kopplat allt på högtalarutgång B. Av den enkla anledningen att anslutningen sker underifrån i stället för uppifrån.

Detta tyder på att det är rummet och högtalarnas placering i detsamma som är källan till problemet. Men bara för att eliminera möjligheten att det är fel på förstärkaren, bör du byta mellan vänster och höger högtalarutgång också. Om bumligheten byter sida då, ligger felet i förstärkaren, eller i något före förstärkaren. Om bumlet "stannar kvar" är det rummet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-15 12:50

MichaelG skrev:Men bara för att eliminera möjligheten att det är fel på förstärkaren, bör du byta mellan vänster och höger högtalarutgång också. Om bumligheten byter sida då, ligger felet i förstärkaren, eller i något före förstärkaren.
Hälsn. Michael

Alltså köra "felvänt" med höger högtalare på vänstra kanalen och vice versa?

Om bumligheten byter sida då, innebär det att hela högra kanalen är paj, eller skulle det göra någon skillnad om man använder utgång A i stället?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 13:05

donjansson skrev: Alltså köra "felvänt" med höger högtalare på vänstra kanalen och vice versa?

Ja.

donjansson skrev:Om bumligheten byter sida då, innebär det att hela högra kanalen är paj, eller skulle det göra någon skillnad om man använder utgång A i stället?

Om jag vore du, skulle jag först byta vänster/höger på utgång B som du använder idag. Om bumligheten finns kvar på samma ställe i rummet, är det inte förstärkaren det är fel på. Då behöver du inte heller pröva utgång A. Om däremot felet flyttar sig när du växlar mellan höger och vänster utgång, indikerar detta fel på förstärkaren. Då skulle jag också prova utgång A i hopp om att felet endast fanns på utgång B.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-15 14:10

donjansson skrev:Det där med olika frekvensområden osv är långt bortom min kunskap. Någon mätutrustning har jag inte. Men det känns som att bumligheten är som värst under 100 Hz. Som sagt, sånt där har jag svårt att uppskatta.

Det här får kosta vad det kosta vill. http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap. ... 5405afe58d

Den är mera verksam över 90 Hz. Det som är verksamt långt ner i frekvens brukar ta en väldig plats i rummet.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-15 14:26

RogerGustavsson skrev:
donjansson skrev:Det där med olika frekvensområden osv är långt bortom min kunskap. Någon mätutrustning har jag inte. Men det känns som att bumligheten är som värst under 100 Hz. Som sagt, sånt där har jag svårt att uppskatta.

Det här får kosta vad det kosta vill. http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap. ... 5405afe58d

Den är mera verksam över 90 Hz. Det som är verksamt långt ner i frekvens brukar ta en väldig plats i rummet.

Har du nåt förslag Roger?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-15 14:38

Så, nu har jag testat. Hade som tur är ett par kablar med mindre diameter (1.5mm) liggandes, i stället för att försöka, på göteborgska, knö in de tjocka Supra PLY 3.4 i skruvanslutningarna. Då var det inte fullt lika omständigt.

Mina reflektioner:
Det kan såvitt jag kan se/höra inte bero på interna fel i förstärkeriet. Och inte heller i någon av högtalarna, då jag har testat båda i samma position. Det är förmodligen helt "ovetenskapligt", men om man bara skiftar balansen mellan höger/vänster är det bumliga borta. Så ja, det beror nog på rummets utformning, storlek och omgivning. Synd, det hade varit mycket enklare att lämna in min Marantz på reparation, än att demolera vardagsrummet (vilket jag naturligtvis inte kan/tänker göra).

Och härnäst?
1. Köpa på sig ett par mindre högtalare utan 12" bas och 12" slavbas? Fast det förbättrar ju inte akustiken, problemet blir kanske bara inte lika påtagligt.

2. Och det jag helst föredrar. De modifieringar som går att göra på rummet/högtalarna osv.

a) SD-fötter, typ
http://www.ljudfokus.se/produkt/sonic-d ... ofer/4303/

b) Någon form av basabsorbent?

Vad mer? Det får kosta en slant, inom rimlighetens gränser.

Nästa

Återgå till Teknikforum