Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag föreslår att du slutar leka med starkström då du uppenbarligen inte besitter relevanta kunskaper med avseende på elsäkerhet samt basal ellära och hur kablar i allmänhet fungerar.
I all välmening!
Morello skrev:Jag föreslår att du slutar leka med starkström då du uppenbarligen inte besitter relevanta kunskaper med avseende på elsäkerhet samt basal ellära och hur kablar i allmänhet fungerar.
I all välmening!
steveo1234 skrev:Hmm, om vi på forumet bara haft en kabeltillverkare som vi kunde fråga...
Patrick82 skrev:Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?
Patrick82 skrev:Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?
robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Bjorn_ skrev:robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Skall Patrik skruva egna kablar så har han redan fått en tips på vem han skall ta kontakt med osv för att få tillverkat. Man kan inte bara bygga kablar baserat på vad "grabbarna på forat" säger om man skall få dem godkända i en certifieringsprocess. Vill man veta vad man skall använda till vad så är det bara att läsa på, hur enkelt som helst.
Här är en start (som hjälp på vägen till Patrik)
http://www.sis.se/tema/Yrkeslitteratur/EL/Starkstromsforeskrifter/
Har ingen aning om hur man får saker certifierade, men det har det kommit tips på tidigare. Det har förekommit rätt mycket tips som varit bra i hans tidigare trådar, så jag håller nog inte med riktigt.
hm2 skrev:patrick, du är medveten om att 50hz är i princip dc va. det ger absolut ingenting att göra strömkablar så.
robotno skrev:Bjorn_ skrev:robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Skall Patrik skruva egna kablar så har han redan fått en tips på vem han skall ta kontakt med osv för att få tillverkat. Man kan inte bara bygga kablar baserat på vad "grabbarna på forat" säger om man skall få dem godkända i en certifieringsprocess. Vill man veta vad man skall använda till vad så är det bara att läsa på, hur enkelt som helst.
Har ingen aning om hur man får saker certifierade, men det har det kommit tips på tidigare. Det har förekommit rätt mycket tips som varit bra i hans tidigare trådar, så jag håller nog inte med riktigt.
Nej visst fan inser jag att man inte bara kan basera sin kunskap på forumtrådar, men han ställde en fråga.... med hån som svar...
Naqref skrev:hm2 skrev:patrick, du är medveten om att 50hz är i princip dc va. det ger absolut ingenting att göra strömkablar så.
Är det en glödlampa han ska driva?
Helmut skrev:Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.
robotno skrev:Bjorn_ skrev:robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Nej visst fan inser jag att man inte bara kan basera sin kunskap på forumtrådar, men han ställde en fråga.... med hån som svar...
hevi skrev:Snubben kränger ju sina kabelalster, och då ter sig ju en dylik fråga både som ganska långt över gränsen för "sjukligt naiv" och "ytterst alarmerande" -lite som en pilot som frågar på pilotforum.nu om det ändå inte är OK att flyga när man precis hinkat ett par helrör vodka...
Bill50x skrev:Helmut skrev:Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.
En förklaring är att nätkablarna, "den sista metern" ska samsas med diverse signalkablar och att störningar kan ta sig in den vägen. Alltså från nätkabeln till signalkablarna. Och denna påverkan riskerar man knappast på de andra 10 km. Man kan ju i denna hypotes då tänka sig att det borde räcka med en bra skärm på nätkabeln och att kanske välja signalkablarna med lite omsorg.
/ B
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Helmut skrev:Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.
En förklaring är att nätkablarna, "den sista metern" ska samsas med diverse signalkablar och att störningar kan ta sig in den vägen. Alltså från nätkabeln till signalkablarna. Och denna påverkan riskerar man knappast på de andra 10 km. Man kan ju i denna hypotes då tänka sig att det borde räcka med en bra skärm på nätkabeln och att kanske välja signalkablarna med lite omsorg.
/ B
En ännu bättre hypotes är att det bara är de sista meterna man ser.
/DQ-20
hevi skrev:robotno skrev:Bjorn_ skrev:robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Snubben kränger ju sina kabelalster, och då ter sig ju en dylik fråga både som ganska långt över gränsen för "sjukligt naiv" och "ytterst alarmerande" -lite som en pilot som frågar på pilotforum.nu om det ändå inte är OK att flyga när man precis hinkat ett par helrör vodka...
robotno skrev:Patrick82 skrev:Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?
Eftersom ingen här verkar vilja svara (eller har kunskap att svara?) så föreslår jag att du pallrar dig ner till närmaste elinstallationshak och frågar. Du verkar ha blivit lite moget klassiskt svenskt utfryst känns det som tyvärr.
Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster