Litz för strömkablar, lagligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Litz för strömkablar, lagligt?

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 02:45

Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-20 11:32

Jag föreslår att du slutar leka med starkström då du uppenbarligen inte besitter relevanta kunskaper med avseende på elsäkerhet samt basal ellära och hur kablar i allmänhet fungerar.

I all välmening!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-02-20 11:57

Morello skrev:Jag föreslår att du slutar leka med starkström då du uppenbarligen inte besitter relevanta kunskaper med avseende på elsäkerhet samt basal ellära och hur kablar i allmänhet fungerar.

I all välmening!

Jag har basal ellära och tror mig veta att Litz kabel och tämligen olämplig för detta men kan inte säga säkert varför.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-02-20 12:18

Hmm, om vi på forumet bara haft en kabeltillverkare som vi kunde fråga...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-20 12:34

Morello skrev:Jag föreslår att du slutar leka med starkström då du uppenbarligen inte besitter relevanta kunskaper med avseende på elsäkerhet samt basal ellära och hur kablar i allmänhet fungerar.

I all välmening!

Jag har experimenterat med starkström i över 10 år. Under denna tid har ett dussin lakritskablar gått sönder, men det har inte varit några problem med mina egna kablar.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-20 13:13

Patrick82 skrev:Jag har experimenterat med starkström i över 10 år. Under denna tid har ett dussin lakritskablar gått sönder, [...]

:lol:

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-20 13:37

steveo1234 skrev:Hmm, om vi på forumet bara haft en kabeltillverkare som vi kunde fråga...

Bazinga!
Häpp!

Användarvisningsbild
robotno

Re: Litz för strömkablar, lagligt?

Inläggav robotno » 2014-02-20 22:23

Patrick82 skrev:Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?

Eftersom ingen här verkar vilja svara (eller har kunskap att svara?) så föreslår jag att du pallrar dig ner till närmaste elinstallationshak och frågar. Du verkar ha blivit lite moget klassiskt svenskt utfryst känns det som tyvärr.

Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.
Senast redigerad av robotno 2014-02-20 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-02-20 22:27

Patrick82 skrev:Kan man ha ledarna separat isolerade som i Litz kabel och använda som strömkabel? Eller måste ledarna vara inuti samma isolering?

Varför skulle du inte kunna det? All kabel leder ju ström, det är lite poängen. Litz kabel leder viss ström lite bättre än många andra kablar. Så vad är det olagliga i det?

Om din fråga avser kabel avsedd för anslutning till elnätet , starkström tex så är svaret absolut inte "lagligt" såtillvida inte kabeln är godkänd (av tillverkaren? CE märkning?) för de spänningar som den skall isolera för, och tex strömmar/temperaturer.

Oavsett vilka komponenter du använder är du ansvarig för att det fungerar.

Uppstår problem så är ditt minsta bekymmer att Morello skäller på dig, i all välmening.

Note: poängen med litz kabel är två: reducerad skineffekt, vilket ökar AC resistansen men den lindningsteknik som används gör att trådarna byter plats i kabeln hela tiden vilket jämnar ut spänningsskillnader(egentligen inducerade spänningar pga magnetfält inte peneterar ledare) mellan de olika trådarna pga externa magnetfält. I HTF applikationer, främst switchade nätdelars transformatorer är detta faktiskt den största förlusten och inte skineffekten. Detta är den sk proximityeffekten. Men det kan man strunta om den bara används som friliggande ledare.

Men en vanlig flerkardelig ledare , som tex RKK är faktiskt en snikvariant av litztråd, orsakat av oxiderade ledarytor och liten kontaktyta. För korta sträckor är resistansen mellan trådarna högre än längs trådarna, framför allt vid höga frekvenser. Det påverkas såklart starkt av yttre påverkan som skapar kontaktytor etc. Varsam behandling av sådan kabel är av vikt. Silkesvantar på!

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-02-20 23:21

Använda litztråd för att öka den effektiva koppararean pga skinneffekten är lite poänglöst då skinndjupet vid 50Hz är väl runt 9mm.

Men när jag läser ditt inlägg igen låter det som att du vill leda fas och nolla i tunna ledare tvinnade nära varandra. För att få mindre looparea? Minska eventuella störningar?

Ja du kan köpa ledare som är separat isolerade, enkel, dubbel, trippel eller tom kvadrupel isolerade ledare. Används till trafos/induktorer i switchade nätagg, som nämnts. De är gjorda för kunna isolera mot högspänning och finns i många olika temperaturtåligheter.

Däremot tror jag inte de är gjorda för att tåla den mekaniska stress som nätsladdar utsätts för. Detaljer borde finnas i nån NEMA standard.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-20 23:27

robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.

Skall Patrik skruva egna kablar så har han redan fått en tips på vem han skall ta kontakt med osv för att få tillverkat. Man kan inte bara bygga kablar baserat på vad "grabbarna på forat" säger om man skall få dem godkända i en certifieringsprocess. Vill man veta vad man skall använda till vad så är det bara att läsa på, hur enkelt som helst.

Här är en start (som hjälp på vägen till Patrik)

http://www.sis.se/tema/Yrkeslitteratur/EL/Starkstromsforeskrifter/

Har ingen aning om hur man får saker certifierade, men det har det kommit tips på tidigare. Det har förekommit rätt mycket tips som varit bra i hans tidigare trådar, så jag håller nog inte med riktigt.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-21 01:30

Bjorn_ skrev:
robotno skrev:Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.

Skall Patrik skruva egna kablar så har han redan fått en tips på vem han skall ta kontakt med osv för att få tillverkat. Man kan inte bara bygga kablar baserat på vad "grabbarna på forat" säger om man skall få dem godkända i en certifieringsprocess. Vill man veta vad man skall använda till vad så är det bara att läsa på, hur enkelt som helst.

Har ingen aning om hur man får saker certifierade, men det har det kommit tips på tidigare. Det har förekommit rätt mycket tips som varit bra i hans tidigare trådar, så jag håller nog inte med riktigt.

Nej visst fan inser jag att man inte bara kan basera sin kunskap på forumtrådar, men han ställde en fråga.... med hån som svar...

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-21 04:43

patrick, du är medveten om att 50hz är i princip dc va. det ger absolut ingenting att göra strömkablar så.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-02-21 09:00

hm2 skrev:patrick, du är medveten om att 50hz är i princip dc va. det ger absolut ingenting att göra strömkablar så.

Är det en glödlampa han ska driva?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-21 10:06

robotno skrev:
Bjorn_ skrev:

Nej visst fan inser jag att man inte bara kan basera sin kunskap på forumtrådar, men han ställde en fråga.... med hån som svar...

Nu verkar ju Patrik ha skinn på näsan och strunta i vad folk skriver här, han pratar konstant runt sig själv och det är svårt att faktiskt ge några tips eftersom som min personliga uppfattning är att han gör precis som han känner för utan att nödvändigtvis ta in information som han får. Om man ställer en fråga - och får svar för att sedan göra något helt annat så får man nog räkna med ett visst avståndstagande.
Sen tycker jag generellt att du har rätt i att det svaras lite hånfullt/intetsägande, inte bara mot Patrik. Exempel på sådana svar är ungefär
"Ja, gör du så om du vill att det skall låta skit - punkt."
När detta är svar till personer som är genuint intresserade av att lära sig något är det rätt tråkigt.

Slutligen till Patrik: Jag kan inte annat än beundra din glöd och övertygelse. Alltid kul att läsa dina trådar.

För övrigt har jag inte sett någon teknisk förklaring till varför en meter strömkabel skulle påverka ljudet, men det finns kanske inte? Har man kommit så långt i sin "hifiresa" vore det väl bättre att se över elen hemma - typ att separera elen (för sina hifiprylar) på en egen fas eller lägga den ihop med saker som man inte utnyttjar samtidigt som det andra som sitter på samma fas. Kanske till och med dra om elen hemma (om den är till åren). Gräva ner eget jordspätt. Installera EKLK (bra skärmad) fast från centralen till uttaget där man har sitt hifi. Transientskydd. Städa i ormboet, städa bort "smutsiga" apparater, vända fasen - osv. Men det kanske redan är gjort och det allra sista som finns kvar att pilla på är strömkabeln mellan slutsteget och uttaget?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-21 10:26

Naqref skrev:
hm2 skrev:patrick, du är medveten om att 50hz är i princip dc va. det ger absolut ingenting att göra strömkablar så.

Är det en glödlampa han ska driva?

Det finns väl nästan inte glödlampor längre, det är ju mest energisparlampor och LED med HF-omvandlare mm?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-02-21 22:49

Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.
Tror att dit förslag ger skitbra ljud men bara om kabeln kommer att bli svindyr att tvinna ihop.
Annars är det väll så att om man tvinnar ihop massor med tunna isolerade trådar och en av trådarna har lägre resistans så kommer den att börja glöda och då ökar resistansen och en annan tråd kommer att få ta över belastningen tills den börjar glöda osv, osv.
Annars är mitt förslag att du tar en tvättmaskinsmotor. Monterar på ett svänghjul. Koppla sedan in en trefasgenerator som kopplas in till en transformator som transformerar ner till enfas 230 volt som i sin tur driver din Hi-fi så slipper du en massa skräpsignaler som i allt större utsträckning finns i våra elkablar. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-21 23:14

Helmut skrev:Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.

En förklaring är att nätkablarna, "den sista metern" ska samsas med diverse signalkablar och att störningar kan ta sig in den vägen. Alltså från nätkabeln till signalkablarna. Och denna påverkan riskerar man knappast på de andra 10 km. Man kan ju i denna hypotes då tänka sig att det borde räcka med en bra skärm på nätkabeln och att kanske välja signalkablarna med lite omsorg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-21 23:27

robotno skrev:
Bjorn_ skrev:

Snubben kränger ju sina kabelalster, och då ter sig ju en dylik fråga både som ganska långt över gränsen för "sjukligt naiv" och "ytterst alarmerande" -lite som en pilot som frågar på pilotforum.nu om det ändå inte är OK att flyga när man precis hinkat ett par helrör vodka...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-22 00:13

hevi skrev:Snubben kränger ju sina kabelalster, och då ter sig ju en dylik fråga både som ganska långt över gränsen för "sjukligt naiv" och "ytterst alarmerande" -lite som en pilot som frågar på pilotforum.nu om det ändå inte är OK att flyga när man precis hinkat ett par helrör vodka...

Eftersom svaret på pilotfrågan är "Jajamensan, har de inte lärt dig någonting?" så undrar jag hur det relaterar på Pattes kablar?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-22 00:14

Bill50x skrev:
Helmut skrev:Regeln inom Hi-Fi är att om du har 10 km skitkabel fram till ditt hus och kopplar in 1 meter svindyr kabel mellan vägguttaget och din Hi-fi så får du skitbra ljud och ingen kan förklara varför det blir så.

En förklaring är att nätkablarna, "den sista metern" ska samsas med diverse signalkablar och att störningar kan ta sig in den vägen. Alltså från nätkabeln till signalkablarna. Och denna påverkan riskerar man knappast på de andra 10 km. Man kan ju i denna hypotes då tänka sig att det borde räcka med en bra skärm på nätkabeln och att kanske välja signalkablarna med lite omsorg.

/ B

En ännu bättre hypotes är att det bara är de sista meterna man ser.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-22 00:20

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

En ännu bättre hypotes är att det bara är de sista meterna man ser.

/DQ-20

Nog för att jag vet vad skärmning kan tillföra, men jag håller med oavsett. När det gäller nätkablar så är det mer placebo än verklig påverkan** enligt min erfarenhet.

**Detta gäller även mig själv och mina vänner och om någon annan har en diametral erfarenhet eller tro så är det ok.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-22 06:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 05:07

Jag tror inte det är tillåtet med litzwire i nätkabel. Jag vet dock inte. Men om flera trådar inte ligger emot bläcket i kontakten så går det ingen ström i dessa trådar och arean minskar. Så är det inte i vanlig kabel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-02-22 09:33

Det finns inget förbud mot litz kabel som nätkabel. Det finns bara ingen godkänd nätkabel av litztyp :)

( sk Bamse logik)

Peter har en bra synpunkt. Den som försökt kontaktera 4 mm 2 litz vet at det är jobbigt...

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-22 23:58

hevi skrev:
robotno skrev:
Bjorn_ skrev:

Snubben kränger ju sina kabelalster, och då ter sig ju en dylik fråga både som ganska långt över gränsen för "sjukligt naiv" och "ytterst alarmerande" -lite som en pilot som frågar på pilotforum.nu om det ändå inte är OK att flyga när man precis hinkat ett par helrör vodka...

Så då är det bättre att bara håna då. ok.. då vet jag.. Man kunde ju annars förklara för den piloten hur saker och ting bör göras och ske. Eller?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-23 00:00

Det där med att kränga dem vetifan.. Jag har inte hört någon här betala för någon iallafall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-23 01:07

Kanske att dä ä bätter å "djupavskärma" de svagströmskablarne som ligger relativert
nära nätströmsladdera . . . typ ?*

* Men va vettla . . ja :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-02-23 09:25

Men om man gör tvärtom då? :?

Man låter nån "HiFi-kabeltillverkare" bygga ett kärnkraftverk så man får bara "finkabel" i början på kedjan. Kan man då ha "vanlig" kabel hela vägen till HiFin och ändå få fördelarna?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-02-23 11:22

robotno skrev:

Eftersom ingen här verkar vilja svara (eller har kunskap att svara?) så föreslår jag att du pallrar dig ner till närmaste elinstallationshak och frågar. Du verkar ha blivit lite moget klassiskt svenskt utfryst känns det som tyvärr.

Edit: Trodde faktiskt att forum bl.a var till för att hjälpa människor, men jag trodde visst fel. Trodde jantelagen var överstökad vid det här laget.

Känner igen det där med att ifrågasatt här när man tycker/vill/spånar åt ett visst håll/teknik här...Blir ingen diskussion om teknik utan hur man ska tycka o gör man inte det så är det kört..

Till ämnet, mina funderingar runt nätkabel är att den ska leda ström/spänning det är det basala, sedan har kabeln elektriska egenskaper som induktiva o kapacitiva egenskaper mer eller mindre beroende på uppbyggnad o då verkar den som ett filter o därmed kan filtrera bort skräp som kommer från nätet o även som kommer från tex förstärkare med switchad nätdel/Klass-D som skickar skräp ut i nätkabeln. Då kan det också vara bra med tex skärmning så att det inte hoppar över till lågnivå kablar tex, men den hjälper inte så mycket åt 50Hz..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-23 11:35

Fast med swtchade nätdelar osv. så är det ju inte säkert att det är 50Hz som är ett problem om man har ett problem.
Själv behövde jag göra något åt min "nätlistsituation" då jag behövde ganska många anslutningar så jag drog en ny matning med skärmad EKLK till anäggningen. Förväntade mig egentligen ingenting särskilt och det hände nog inte så mycket heller, men om något hände så tyckte jag att det blev en aning lägre brus ifrån slutstegen. Dessutom har jag succesivt bytt mina sladdställ till skärmade Supra så att det är skärmat fram till varje apparat och det har möjligen också gjort att jag har fått mindre och mindre brus och "fnissel" som man kunnat höra om man haft örat mot elementen.
Totalt sätt har det blivit bättre med lägre störnivå anser jag.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Teknikforum