Moderator: Redaktörer
Zinizter skrev:Kan jag ta reda på vad som är jord och nolla med hjälp av en multimeter?
Zinizter skrev:Kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag 230v, kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag också 230v.
Zinizter skrev:Går då till köket för att se i mitt jordade vägguttag och får då 230v mellan fas till noll och fas till jord. Ska det vara så, eller är något fel?
Zinizter skrev:Hur vet jag vad som är nollan och jord där det inte är ett eluttag som jag antar är rätt kopplat?
Zinizter skrev:Tack för alla svar![]()
Är en sån här kontakt.
Zinizter skrev:Kontakten isig går inte att skruva av [...}
bomellberg skrev:Zinizter skrev:Kontakten isig går inte att skruva av [...}
Det borde gå utmärkt. Den typen av kontakt är tvådelad, där toppen träs på kabeln, kontaktering görs av trådarna, kontakterna sätts i bottendelen och toppdelen skruvas på. En av de bättre lampkontakter som finns faktiskt.
Om den som har monterat den har använt gul/grön som nolla eller fas borde hen ställas till svars.
aisopos skrev:Jag är just nu mest intresserad över vad trådskaparen har tänkt att åstadkomma.
Om det är något annat än anslutning av en vanlig armatur så är det kanske dags att försöka dra nödbromsen.
aisopos skrev:Jamen återigen.
Troligen är det två faser och en jord nolla, eller hur.
aisopos skrev:Zinizter skrev:Tack för alla svar![]()
Är en sån här kontakt.
Jadu, i den kontakten har du ingen jord, men troligen två faser (som styrs av varsin vippa på en strömbrytare) och en nolla.
Så det du trott var fas är troligast nolla. Men lite beroende på vad du tänkt göra så måste du bli helt säker på hur saker och ting är.
Jag hoppas att du endast tänker koppla in en lampa, allt annat är _m y c k e t_ tveksamma övningar.
Kalejdokom skrev:Jag tycker att Bo Melberg ska låsa tråden istället för att uppmana till potentiellt livsfarliga ingrepp. Vi vet inget om trådskaparens el-kunskaper.
Jag är elektriker och avråder bestämt från ytterligare spekulationer om hur det kan stå till i den aktuella installationen. Kalla dit en elektriker och ställ eventuella frågor till denna så undviker vi olyckor. Jag tycker inte att Faktiskt.se ska ägna sig åt rådgivning rörande elkraft. Åtminstone bör (=skall) alla utan behörighet låta bli att uttala sig!
paa skrev:Kalejdokom skrev:Jag tycker att Bo Melberg ska låsa tråden istället för att uppmana till potentiellt livsfarliga ingrepp. Vi vet inget om trådskaparens el-kunskaper.
Jag är elektriker och avråder bestämt från ytterligare spekulationer om hur det kan stå till i den aktuella installationen. Kalla dit en elektriker och ställ eventuella frågor till denna så undviker vi olyckor. Jag tycker inte att Faktiskt.se ska ägna sig åt rådgivning rörande elkraft. Åtminstone bör (=skall) alla utan behörighet låta bli att uttala sig!
Om du fick se en sådan kontakt i taket på en lägenhet, skulle du utgå från att den är kopplad med alla tänkbara fel?
paa skrev:... så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt...
Svante skrev:paa skrev:... så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt...
Om det är kopplat enligt gällande bestämmelser så ÄR det skyddsjord framdraget, det ligger ju en gulgrön kabel där.
i skrev:En spännande tråd.
TS får motstånd.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:... så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt...
Om det är kopplat enligt gällande bestämmelser så ÄR det skyddsjord framdraget, det ligger ju en gulgrön kabel där.
OK, då är det ju enkelt.
Uttaget ska bytas mot ett jordat uttag, av behörig person.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster