Hjälp av elkunnig!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Zinizter

Hjälp av elkunnig!

Inläggav Zinizter » 2015-04-06 18:53

Hej!
Kan jag ta reda på vad som är jord och nolla med hjälp av en multimeter?
Kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag 230v, kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag också 230v.
Går då till köket för att se i mitt jordade vägguttag och får då 230v mellan fas till noll och fas till jord. Ska det vara så, eller är något fel?
Hur vet jag vad som är nollan och jord där det inte är ett eluttag som jag antar är rätt kopplat?

Tacksam för hjälp

Användarvisningsbild
Pellen

Re: Hjälp av el kunnig!

Inläggav Pellen » 2015-04-06 19:46

Vad är det för färger på trådarna i väggen?
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-06 20:00

Zinizter skrev:Kan jag ta reda på vad som är jord och nolla med hjälp av en multimeter?

Ja.
Zinizter skrev:Kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag 230v, kopplar jag mellan fas och jord/nolla så får jag också 230v.

Då är allt som det ska.
Zinizter skrev:Går då till köket för att se i mitt jordade vägguttag och får då 230v mellan fas till noll och fas till jord. Ska det vara så, eller är något fel?

Då är allt som det ska.
Zinizter skrev:Hur vet jag vad som är nollan och jord där det inte är ett eluttag som jag antar är rätt kopplat?

Mellan nollan och jord ska det vara 0v.

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2015-04-06 20:10

Nissling: Helt riktigt.
Men...
Frågan kvarstår: Vilken är jord och vilken är nolla. :wink:

Zinizter: Finns det jordfelsbrytare?
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-06 20:16

Ja jord är inte så svårt att lista ut, det är metallskenan på ovan- och undersidan i eluttaget. Om jorden är kopplad på något annat sätt så går jordfelsbrytaren så fort man använder uttaget. Där var det mysteriet avklarat. :)

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-04-06 20:31

Tack för alla svar :)
Är en sån här kontakt.
Kontakten isig går inte att skruva av, så skulle vilja kunna lista ut på något sätt vilken som är noll och jord?
Ser att en kabel är gul/grön (jord?) och en blå (nolla?), den tredje är övermålad (fas). Dock vet jag inte hur det är kopplat inuti kontaktdonet.

Nisslig: Du svarade JA på min fråga
- Kan jag ta reda på vad som är jord och nolla med hjälp av en multimeter?

Hur går jag tillväga för att göra det?

Tack på förhand
Bilagor
WP_20150329_004.jpg
WP_20150329_004.jpg (253.19 KiB) Visad 7188 gånger

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-04-06 20:32

Nej Pellen, finns tyvärr ingen jordfelsbrytare :(

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-06 21:01

Zinizter skrev:Tack för alla svar :)
Är en sån här kontakt.

Jadu, i den kontakten har du ingen jord, men troligen två faser (som styrs av varsin vippa på en strömbrytare) och en nolla.

Så det du trott var fas är troligast nolla. Men lite beroende på vad du tänkt göra så måste du bli helt säker på hur saker och ting är.

Jag hoppas att du endast tänker koppla in en lampa, allt annat är _m y c k e t_ tveksamma övningar.

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2015-04-06 21:04

Det verkar vara en kronkontakt. Två strömbrytare som styr varsin del av en lampa.
Skulle det vara jord med i kontakten skulle det vara ett stift som sticker ut.
Antagligen är det felkopplat. Det ska vara en nolla, och två fas via var sin brytare.
Det verkar vara kopplat tvärt om: en fas och två nollor.
Kanske..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-06 21:04

Det där luktar hempul lång väg, den där kontakten får inte användas som den används. Skyddsjord (gulgrön) är avsedd att kopplas till armaturens "chassie", och eftersom kontakten kan roteras kan en vridning göra att fasen kopplas till armaturens chassie, som då blir strömförande. Kontakttypen är avsedd att ha en nolla (blå) och två tändkablar (som INTE får vara gulgröna).

Frågan är hur det är kopplat i andra änden, går gulgrön till skyddsjord eller sitter den efter någon brytare så att det kan komma fas på den?

Ta dit en elektriker som kontrollerar det och monterar ett godkänt kontaktdon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-06 21:18

Jamen återigen.

Troligen är det två faser och en jord, eller hur.

Och det går inte med en multimeter kolla om det är fas->noll + fas->jord man mäter eller noll->fas + noll->fas eller noll + jord + fas, dvs om det är två nollor/jord eller två faser.
För att avgöra detta med säkerhet så drar man en lång jordad skarvsladd från ett jordat uttag och mäter mot jordblecket i skarvsladdshonan som referenspunkt = nolla.

Jag är just nu mest intresserad över vad trådskaparen har tänkt att åstadkomma.
Om det är något annat än anslutning av en vanlig armatur så är det kanske dags att försöka dra nödbromsen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-04-06 23:18

Zinizter skrev:Kontakten isig går inte att skruva av [...}

Det borde gå utmärkt. Den typen av kontakt är tvådelad, där toppen träs på kabeln, kontaktering görs av trådarna, kontakterna sätts i bottendelen och toppdelen skruvas på. En av de bättre lampkontakter som finns faktiskt.

Om den som har monterat den har använt gul/grön som nolla eller fas borde hen ställas till svars.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-07 00:09

bomellberg skrev:
Zinizter skrev:Kontakten isig går inte att skruva av [...}

Det borde gå utmärkt. Den typen av kontakt är tvådelad, där toppen träs på kabeln, kontaktering görs av trådarna, kontakterna sätts i bottendelen och toppdelen skruvas på. En av de bättre lampkontakter som finns faktiskt.

Om den som har monterat den har använt gul/grön som nolla eller fas borde hen ställas till svars.

Det är fel i installationen och den är potentiellt farlig. Den typen av kontakt får inte användas med skyddsjord, och gulgrön får inte användas annat än till skyddsjord. Frågeställaren verkar inte känna till något av detta, han är alltså olämplig att göra ändringar i installationen.

Alltså bör en elektriker tillkallas.

Alla andra kommentarer i tråden handlar om vad en behörig elektriker kan tänkas göra, inte vad trådskaparen ska göra. Installationen är försåtsminerad, bildligt talat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-07 00:13

aisopos skrev:Jag är just nu mest intresserad över vad trådskaparen har tänkt att åstadkomma.
Om det är något annat än anslutning av en vanlig armatur så är det kanske dags att försöka dra nödbromsen.

Även då kan det bli livsfarligt. Säg att gulgrön ÄR skyddsjord. TS kopplar detta stift till gulgrön på armaturen. Någon annan tar vid ett senare tillfälle ur kontakten och råkar vrida den 1/3 varv, så att fasen kommer till armaturens gulgröna. Armaturens hölje blir spänningssatt.

Tillkalla elektriker.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp av elkunnig!

Inläggav Svante » 2015-04-07 00:22

Svaret på trådfrågan är fö: Om det inte finns jordfelsbrytare går det inte att skilja på jord och nolla med en multimeter. De sitter ihop i centralen.

Om gulgrön har använts som skyddsjord är åtgärden i detta fall är MINST att byta ut kontakten till en med skyddsjord, den som sitter där nu är livsfarlig (på det sätt den har kopplats här). Om gulgrön har använts till något annat är det ännu värre och man behöver börja riva i bägge ändar.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-07 06:48

Hjärnsläpp, slant på tangenterna, nyckfelsrisse osv osv

Nolla, inte jord, menar jag naturligtvis. :oops:
aisopos skrev:Jamen återigen.

Troligen är det två faser och en jord nolla, eller hur.

Och vi vet fortfarande inte om (eller att) det finns skyddsjord i uttaget, det är bara slutsatser som TS gjort utifrån sina mätningar (ev + tron att det finns skyddsjord där).

Visst håller jag med dig Svante.
Men just nu sitter vi bara och gissar en massa. Och rådet att inte röra något alls alternativt tillkalla elektriker är det enda som 100% går råda just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-07 08:37

aisopos skrev:
Zinizter skrev:Tack för alla svar :)
Är en sån här kontakt.

Jadu, i den kontakten har du ingen jord, men troligen två faser (som styrs av varsin vippa på en strömbrytare) och en nolla.

Så det du trott var fas är troligast nolla. Men lite beroende på vad du tänkt göra så måste du bli helt säker på hur saker och ting är.

Jag hoppas att du endast tänker koppla in en lampa, allt annat är _m y c k e t_ tveksamma övningar.

Det borde inte vara två olika faser, utan samma fas som leds genom två olika strömbrytare och två olika ledare så att man kan tända två olika grupper av lampor, eller en lampa och en fläkt.
Om det är två olika faser blir det ju 400 Volt om man kopplar fel mellan hylsorna!
Själva kontakttypen är ju inte i jordat utförande, så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt, så det är nog bara en nolla att hitta.
Finns det två dubbla strömbrytare så är det ju bara att kolla att ena bryter ena kretsen, och den andra bryter den andra. I så fall är det ju precis som det brukar vara i gamla hus med sådana lamputtag. Ofta var det ju bara två hylsor monterade, och då var det en fas och en nolla.
Jordade lamputtag har skyddsjord på ett stift som sticker ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-04-07 08:53

Det är ju inte ens säkert att jorden är inkopplad. Av just den anledningen vore det intressant om OP skruvade isär kontakten och tog en bild till.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-07 09:05

Jag tycker att Bo Melberg ska låsa tråden istället för att uppmana till potentiellt livsfarliga ingrepp. Vi vet inget om trådskaparens el-kunskaper.
Jag är elektriker och avråder bestämt från ytterligare spekulationer om hur det kan stå till i den aktuella installationen. Kalla dit en elektriker och ställ eventuella frågor till denna så undviker vi olyckor. Jag tycker inte att Faktiskt.se ska ägna sig åt rådgivning rörande elkraft. Åtminstone bör (=skall) alla utan behörighet låta bli att uttala sig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-07 09:12

Kalejdokom skrev:Jag tycker att Bo Melberg ska låsa tråden istället för att uppmana till potentiellt livsfarliga ingrepp. Vi vet inget om trådskaparens el-kunskaper.
Jag är elektriker och avråder bestämt från ytterligare spekulationer om hur det kan stå till i den aktuella installationen. Kalla dit en elektriker och ställ eventuella frågor till denna så undviker vi olyckor. Jag tycker inte att Faktiskt.se ska ägna sig åt rådgivning rörande elkraft. Åtminstone bör (=skall) alla utan behörighet låta bli att uttala sig!

Om du fick se en sådan kontakt i taket på en lägenhet, skulle du utgå från att den är kopplad med alla tänkbara fel?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-07 10:39

paa skrev:
Kalejdokom skrev:Jag tycker att Bo Melberg ska låsa tråden istället för att uppmana till potentiellt livsfarliga ingrepp. Vi vet inget om trådskaparens el-kunskaper.

Om du fick se en sådan kontakt i taket på en lägenhet, skulle du utgå från att den är kopplad med alla tänkbara fel?

Vi VET att den är felkopplad. Kontakten är inte avsedd att ha skyddsjord och det går en gulgrön kabel in i den. Det måste åtgärdas av en som begriper hur.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-07 10:41

paa skrev:... så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt...

Om det är kopplat enligt gällande bestämmelser så ÄR det skyddsjord framdraget, det ligger ju en gulgrön kabel där.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-07 11:02

Svante skrev:
paa skrev:... så att det skulle vara skyddsjord framdraget är nog inte troligt...

Om det är kopplat enligt gällande bestämmelser så ÄR det skyddsjord framdraget, det ligger ju en gulgrön kabel där.

OK, då är det ju enkelt.
Uttaget ska bytas mot ett jordat uttag, av behörig person.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-04-07 13:56

En spännande tråd. 8O
TS får motstånd. :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-07 14:45

i skrev:En spännande tråd. 8O
TS får motstånd. :mrgreen:

Detta inlägg påminner mig om att vi borde ha en smiley som indikerar "Å, nej! Sådär usla skämt kan vi väl inte ha här?" :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-07 14:49

paa skrev:
Svante skrev:

OK, då är det ju enkelt.
Uttaget ska bytas mot ett jordat uttag, av behörig person.

+100

En behörig elektriker bör fixa kontakten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-04-07 17:56

Ska är ett starkt ord här, jag kontrar med ett omvänt starkt uttryck: Lamputtaget får under inga omständigheter skyddsjordas om rummet i övrigt är torrt, jordfritt, isolerat och har ojordade vägguttag. Allt eller inget ska vara skyddsjordat.

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-04-07 20:38

Tack för alla svar, det uppskattas :D
Är inte alls speciellt elkunnig tyvärr :oops:

Till att börja med, så skriver vissa att kontakten inte är laglig. Stämmer det? Så fall ska den bytas omgående.
Bor i kommunal hyresrätt, så åtminstone lagliga kontakter borde inte vara ett för stort krav att ställa på kommun.

Det stämmer att det är dubbla strömbrytare på lampknappen, får dock bara utslag på multimetern i ena läget.

Och ja, det är en lampa som ska kopplas in. Lampan har tydliga markeringar för jord, fas och nolla, så tänkte vara duktig och följa det men blir nu jätte osäker på allt :?

Har försökt att få loss kontakten, men förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga?
Det går att snurra på den ca 1/3 varv, men sen tar det stopp. Vågar inte ta i mera.

Ser att jag har en likadan kontakt i ett annat rum, dock bara två sladdar dit (blå) (grön)

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-04-07 20:58

Fattar ingenting. En testmejsel ger utslag på en av dom andra trådarna.
Fick till slut loss kontakten efter att ha skrapat bort lite färg.

Nu har säkringen gått, efter en snygg ljusbåge. Nu är det dax att sluta känner jag.

Ska det vara så här svårt att sätta upp en lampa? :cry:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-07 21:38

"Det är många delar på en plog".... 8)
'Audiophile in hibernation'

Nästa

Återgå till Teknikforum