Inspelning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

patrik_ekman

Inspelning

Inläggav patrik_ekman » 2016-06-23 19:13

Hej!

Första inlägget på detta forum, säkert helt fel forum men försöker ändå.

Har lyssnat som en tok på gamla vinyler med körinspelningar och kyrkorglar. Försöker
analysera dem och lura ut vad jag själv gör för fel när jag spelar in.
När jag spelar in orglar så använder jag Line Audio CM3 i x-y stereo och två
Line Audio OM1 för att som jag tänker fylla på med kyrkans klang. Ett högt stativ
för att komma i nivå med orgeln, avstånd ca 12meter . Använder Zoom H6 för inspelningen. Men ändå
är jag inte nöjd. Kanske har man fel mikrofoner...
Sen körinspelning så tycker jag att jag inte får teckning för kören på ett bra sätt. Svårt att förklara.

Är väldigt imponerad över vad man hade förr för att spela in och att det låter bra. Kanske är placeringen av
mikrofonerna nyckeln.

Kanske någon här har lite råd. Har spelat in i kyrkor i flera år och haft möjlighet att experimentera.
Skulle dock vilja komma på rätt spår någon gång.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Inspelning

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-23 20:44

Är ingen expert på inspelning men lite har man ju fuskat. Lokal och mikrofonplacering är väldigt viktigt. I regel placeras mikrofonerna nära det man vill ta upp, speciellt om man har rundtagande mikrofoner. Riktade mikrofoner har en avståndsberoende klangbalans, bashöjning vid väldigt korta avstånd som blir till basfall vid större avstånd. En kör kan man få placera om i rummet för bättre resultat.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-23 20:51

Jag är jätteintresserad av din frågeställning och de kommentarer som kan uppstå kring det.

Enda sättet är väl att prova sig fram tills det låter rätt. Du kanske skulle prova med OM1:orna i AB på olika höjd och olika avstånd?

Jag gjorde en hel del med kör för fyrtio år sedan, oftast U87 rundtagande AB, men av någon anledning oftast alldeles för långt især för att få en bra stereobild.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-06-23 22:00

Någon borde önska Patrik välkommen till faktiskt. Det kan jag göra. Välkommen, Patrik!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-06-23 23:37

Ett första steg kan vara att separera CM3 sidledes så du hamnar i ORTF/DIN/NOS eller liknande. XY med breda njurar kan nog fungera bra som solo-spot men kanske mindre bra som "main". Jag har använt njurar som XY-spot på akustisk gitarr tillsammans med solomik på sång och rumsmickar på det, men skulle inte fundera på XY för main.

Med dom där mikrofonerna så bör begränsningen komma från lokalen och musikerna/instrumentens placering i lokalen... och naturligtvis mikrofonernas placering. Prylarna som sådana bör räcka långt. Har dock ingen erfarenhet med Zoom H6 (tror jag, möjligtvis att jag jobbat med material från en sådan en gång).

CM3 har testats sida vid sida mot Schoeps MK21 som anses vara den överlag bästa småmembransmikrofonen med karaktär "bred njure". Många tycker dom lirar på ung. samma nivå och en del har föredragit CM3. Du får ca 13 st. CM3 till priset av en MK21.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-24 00:10

patrik_ekman skrev:Hej!

Första inlägget på detta forum, säkert helt fel forum men försöker ändå.

Har lyssnat som en tok på gamla vinyler med körinspelningar och kyrkorglar. Försöker
analysera dem och lura ut vad jag själv gör för fel när jag spelar in.
När jag spelar in orglar så använder jag Line Audio CM3 i x-y stereo och två
Line Audio OM1 för att som jag tänker fylla på med kyrkans klang. Ett högt stativ
för att komma i nivå med orgeln, avstånd ca 12meter . Använder Zoom H6 för inspelningen. Men ändå
är jag inte nöjd. Kanske har man fel mikrofoner...
Sen körinspelning så tycker jag att jag inte får teckning för kören på ett bra sätt. Svårt att förklara.

Är väldigt imponerad över vad man hade förr för att spela in och att det låter bra. Kanske är placeringen av
mikrofonerna nyckeln.

Kanske någon här har lite råd. Har spelat in i kyrkor i flera år och haft möjlighet att experimentera.
Skulle dock vilja komma på rätt spår någon gång.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Det är väl inget större fel på dina mikrofoner. Dina CM3 är dock ganska "kuliga" och jag tycker det låter som att hoppas på för mycket att få så mycket stereo ur dem med en koincident teknik. Jag tycker du borde prova att labba lite med två OM1 som huvudmikrofoner i AB, med eller utan "Jecklin-skiva". Om inte annat så bara på kul. Du kan göra som André Charlin - han körde in en brandbil i en kyrka för att hissa upp mikrofonerna till optimal position.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-24 00:24

Hej och välkommen.
Vill du ha en äkta orgelkänsla måste du först eliminera akustiken som en vanlig mikrofon uppfattar den.
Enda sättet är en konsthuvud med vinklade mikar i öronen på konsthuvudet.
Sennheiser gjorde Willybaldt. en konsthuvudmik med kapslar i flera prisklasser.
Den utnyttjar örat och hörselgångarna så att mikens membran som sitter på trumhinnans plats uppfattar ljudet som örat gör det.
Jag har lekt med profilskum som skurits och limmats ihop med piggarna utåt för att sprida ut reflexer och få ett mer naturligt ljud.
Inspelning i Fröderyds kyrka för 38 år sedan inför mitt eget bröllop i kyrkan blev väldigt bra, men inte perfekt.
Det kan nog bara ett konsthuvud göra.
Och då placerad på lämplig lyssnarplats där man skulle sitta när man lyssnar live.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

patrik_ekman

Inläggav patrik_ekman » 2016-06-24 06:29

Hej

Tack för välkomnandet!
En del nya begrepp att kolla upp.
Jag skall begrunda era kommentarer under dagen, återkommer med all säkerhet.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-24 15:55

Perfector skrev:Hej och välkommen.
Vill du ha en äkta orgelkänsla måste du först eliminera akustiken som en vanlig mikrofon uppfattar den.

Varför skriver du sådär kategoriskt? Det finns ju plenty med goda inspelningar av orgel som inte är gjorda med konsthuvud och ganska få som är gjorda med konsthuvud. Ljudbild och fördelning mellan direktljud och lokalens akustik har ju inte bara med mikrofonerna att göra utan också placering. När det gäller själva mikrofonerna så handlar det ju mycket om dynamiskt omfång, för att inte tala om högtalarna vid uppspelning.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-24 16:18

DQ-20 skrev:
Perfector skrev:Hej och välkommen.

Varför skriver du sådär kategoriskt? Det finns ju plenty med goda inspelningar av orgel som inte är gjorda med konsthuvud och ganska få som är gjorda med konsthuvud. Ljudbild och fördelning mellan direktljud och lokalens akustik har ju inte bara med mikrofonerna att göra utan också placering. När det gäller själva mikrofonerna så handlar det ju mycket om dynamiskt omfång, för att inte tala om högtalarna vid uppspelning.

/DQ-20

Du behöver bara gå till kyrkan och lyssna.
Sedan jämföra med det du spelar hemma.
Skillnaden är uppenbar.
Dessutom ogillar jag disikering av andras uttalanden bara för att påvisa något som sedan förklaras i efterföljande text.
Har du bättre förslag så kom gärna med dom, men undvik att hacka på andras förslag.
Det leder inte någonstans alls.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-24 16:57

"Kunstkopf" har både förespråkare och belackare som allt annat. Jag har hört fantastiska tagningar.

Men utan att veta så gissar jag att ett rundtagande AB-par betydligt högre än öronhöjd när man sitter i kyrkan vore en bra början. Fördelen med kyrka och orgel kan väl vara att om man bara har tid så kan man ju prova sig fram med olika placeringar.

Det går väl att lära sig några lämpliga ackordsföljder så kan man kanske spela själv ;-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-25 09:41

Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-25 10:28

RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.

Vet du, det förstår jag inte riktigt.
dom spelar ju in ljud som du hör det.
Borde det inte med ett par bra högtalare återges på rätt sätt då.
Jag frågar för att jag inte vet.
Som Spock säger Logic dictates.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-25 10:50

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.

Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-25 11:02

Flint skrev:
Perfector skrev:

Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.

Jag har ingen sådan inspelning, men har spelat in med egengjort huvud och det låter helt ok.
Högtalarna är åxå egengjorda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-25 11:22

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Vet du, det förstår jag inte riktigt.

Jag har ingen sådan inspelning, men har spelat in med egengjort huvud och det låter helt ok.

Länka till någon av dina konsthuvudinspelningar så att vi själva kan bedöma resultatet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-25 11:32

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.

Länka till någon av dina konsthuvudinspelningar så att vi själva kan bedöma resultatet.

Det var 2 decennier sedan jag sist såg dom kassetterna.
Nånstans finns en med orgelmusiken från mitt bröllop, men fan att jag orkar rota i allting bara för det.
Tror mig eller låt bli.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-25 12:45

Det är väl känt att Kunstkopf-tekniken inte fungerar något vidare med högtalare. Det är med hörlurar av öppen typ den gör sig bra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo
https://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording

Här ett företag som sysslar med huvudrelaterade inspelningar.
http://www.sonicstudios.com

Exempel på hur det kan låta nedan. ”Listen on open-air (way better than closed) or ear-bud type headphones (avoid noise canceling type phones), 2-channel stereo speaker, and surround multi-channel speaker systems. See tips for best imaging speaker alignment.”
http://www.sonicstudios.com/mp3.htm

Jo, det går att lyssna via högtalare men det blir inte som hur det låter i öppna lurar.

En klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=bD9-Kfe9vLs

Finns mängder på youtube: https://www.youtube.com/results?sp=SBTq ... hrtf+sound

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-25 13:11

Med kunstkopfinspelning avlyssnad i högtalare så blir ju påverkan från ytteröra/huvud liksom "kvadrerad", först med konstuhuvdet i inspelningen och sedan händer samma sak en gång till när man lyssnar. Det beror ju också på vad man menar, det finns medicinskt välgjorda konsthuvuden där man försöker återskapa den ljudtrycksituation som borde vara vid trumhinnan vid trumhinnan och då låter det väldigt märkligt i högtalare, det är ju tänkt för lurar som tätar mot hörselgången. Så finns det andra som har gjort huvuden (eller i varje fall huvudliknande föremå) som bara reproducerar huvudets påverkan och då blri ju skillnaden mot AB, ORTF eller för den delen en Jecklinskiva inte så stor och det kan mycket väl fungera bra.

Det fanns en annan tråd här där man kunde titta på bilder från t ex ganla Deccainspelningar där man använde en dämpskiva mellan.

Sedan är ju frågeställningen om man vill reproducera ljudbilden i kyrkbänken så troget som möjligt, dvs något slags dokumentationsperspektiv på det hela, eller om man vill ha "bästa möjliga" (vad det nu är, inser att det kan vara helt livsfarligt att skriva det här...) upplevelse/ljud och då tror jag i de flesta fall man vinner på att komma högre upp. Spelar man in kör så ändras klangbalansen med höjden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-25 13:21

CM3 har rak tonkurva på 30 cm avstånd. På större avstånd faller den i basen. Man kan inte vara på 30 cm avstånd från alla orgelpipor.

Om man ska använda en njure så bär man nog skaffa en som är rak i fjärrfältet. I övrigt ligger nog inte problemet i utrustningen utan i mikrofonplaceringen. Och möjligen i instrumentet eller lokalen. Vi är ju väldigt duktiga på att "höra bort" lokalen när vi är på plats, vilket kanske gör att om lokalen inte är optimal så hörs det mer på en inspelning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-25 13:34

Svante skrev:CM3 har rak tonkurva på 30 cm avstånd. På större avstånd faller den i basen. Man kan inte vara på 30 cm avstånd från alla orgelpipor.

Om man ska använda en njure så bär man nog skaffa en som är rak i fjärrfältet.

Går att kompensera med eq.

Svante skrev:I övrigt ligger nog inte problemet i utrustningen utan i mikrofonplaceringen. Och möjligen i instrumentet eller lokalen. Vi är ju väldigt duktiga på att "höra bort" lokalen när vi är på plats, vilket kanske gör att om lokalen inte är optimal så hörs det mer på en inspelning.

Ja, på plats "hör man bort" en massa konstigheter mensom mikrofonerna plkockar upp. Mikrofoner "hör" inte som våra öron.

patrik_ekman

Inläggav patrik_ekman » 2016-06-26 11:18

Tack för era svar.

Konsthuvudinspelning känns inte riktigt att det är det jag kommer använda...

RogerGustavsson skrev:

Det har jag gjort till en del. CM3 tog som jag misstänkte upp orgeln utan att få med så mycket av akustiken från lokalen.
Lokalen är ju mycket av orgels karaktär. Därför använde jag OM1 till att fylla med kyrkans akustik. Dock så som tråden konstaterat att placeringen är a och o. Nu gjorde jag inspelningen under en gudstjänst så jag försöker vara diskret med placeringen. Placerade, kanske inte diskret, mitt i gången 6 meter upp. Kunde liksom inte lyssna och placera om.
Kan man generalisera placeringen, finns det någon tumregel för vad som bör funka?

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-06-26 14:03

Perfector skrev:

Logiken lyser dock med sin frånvaro i detta exempel.. dvs. konsthuvud för högtalarlyssning. :)

Konsthuvud för hörlurslyssning (med lur som är o-korrigerad psykoakustiskt) makes sense dock.

Som andra nämnt så blir det kaka på kaka med HRTF "adderat" två ggr. Dels vid inspelning, dels vi lyssning.

Att vissa konsthuvudinspelningar trots allt kan fungera bra beror på att viss tids och nivåskillnad finns i den inspelade signalen, och det gör sig ok över högtalare. Denna tids och nivåskillnad kan lika gärna erhållas medelst vanliga stereotekniker.

Finns gott om extremt välljudande orgel- (och andra akustiska) inspelningar - för högtalare - som inte bygger på konsthuvudteknik.

AB, ORTF (eller liknande..) samt multimikrofonteknik kan alla fungera bra beroende på instrumentets och lokalens karaktär samt önskat resultat.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-06-26 14:10

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:CM3 har rak tonkurva på 30 cm avstånd. På större avstånd faller den i basen. Man kan inte vara på 30 cm avstånd från alla orgelpipor.

Om man ska använda en njure så bär man nog skaffa en som är rak i fjärrfältet.

Ja, EQ är vår vän!

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:I övrigt ligger nog inte problemet i utrustningen utan i mikrofonplaceringen. Och möjligen i instrumentet eller lokalen. Vi är ju väldigt duktiga på att "höra bort" lokalen när vi är på plats, vilket kanske gör att om lokalen inte är optimal så hörs det mer på en inspelning.

Ja, på plats "hör man bort" en massa konstigheter mensom mikrofonerna plkockar upp. Mikrofoner "hör" inte som våra öron.

Ja, men framförallt är det väl stor skillnad på att spela in för hörlurar vs högtalare. Ofta är det så att det som låter bra via högtalare låter bra i lurar. Det omvända gäller dock mer sällan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-26 14:54

Nja, tumregler vet jag inte, möjligen att man vill vara närmare instrumentet/-en än vad många tror. Själv har jag spelat in i några olika kyrkor för dokumentation, alltid live och i regel utan speciella förberedelser. Ibland blir det över förväntan och ibland tvärtom även om det låter bra i lokalen. Har oftast kört med njurar och ORTF (http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/mikrofoner.jpg). Verkar ge en större ljudbild än XY (en kompis spelade in samtidigt) och mera efterliknar det verkliga skeendet.

Finns mängder med information på bl.a. http://www.sengpielaudio.com/ om inspelningsteknik.

Nedanstående tabeller ger en vink om vad man har att vänta ifråga om ljudbild från olika mikrofonuppställningar, förutsatt man kan lite tyska.
Stereo-Lautsprecherlokalisation 60° Ausdehnungsbereich
Stereo-Lautsprecherlokalisation 90° Ausdehnungsbereich
Stereo-Lautsprecherlokalisation 120° Ausdehnungsbereich

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-06-29 09:16

Jag har spelat in / dokumenterat ett 20tal kör uppträdande med och utan musik i 5 - 6 olika kyrkor.

Resultaten påverkas mycket av kyrkans ljudmiljö.

Jag har gjort vissa val som en del proffs inte använder. Tex så spelar jag in på 1.8 till 2 meters höjd.
De bästa resultaten har jag fått i Adolf Fredriks kyrka i stockholm med micken placerad på den plats som körledaren använde för att lyssna in klangen/balansen mellan körens och kyrkans återklang.
Det skadade inte att det var en prisvinnande ungdomskör :) .

Jag spelar in med koincident teknik, men har valt en inte helt vanlig mikrofon.
http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php tillsammans med enhttp://tascam.com/product/dr-680/, i efterbehandlingen av inspelningen bestämmer jag helt fritt vilket antal, riktningar och vilken typ av mikrofon karaktäristik som skall användas.
De olika upptagnings karaktäristika har även linjäriserad frekvensgång på distans, även för åttor.

Oftast blir det korsade åttor, men jag lyssnar oftast in om det passar bäst med 90 grader vinkling och blans mellan fram och bak upptagningen.
Då kan det ju bli en inställning någonstans mellan åtta och full kardioid :D

Bo-Erik

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2016-06-29 13:08

Det känns väldigt lustigt att sitta och skriva detta medan jag sitter och spelar in just en orgelkonsert. Här på Åland arrangeras varje år en orgelfestival och det här är det sjunde året som jag spelar in några utvalda konserter för Ålands Radios räkning.
Det börjar närma sig 40 stycken, plus ett tjugotal kyrkokonserter i andra sammanhang.

Själv spelar jag uteslutande in med rundtagande mikrofoner (Sennheiser MKH20), framförallt för att inte tappa det lägre registret. Det har skrivits att bastappet från användandet av tryckgradientkännande mikrofoner går att kompensera upp med eq. Det gör det, men det är inte alldeles lätt att få det "rätt" på det sättet, om man nu eftersträvar hifi även för sin inspelning. Jag har ännu inte sett någon mikrofontillverkare som specar tonkurvan vid tillräckligt många och tillräckligt långa avstånd för att kunna extrapolera ut exakt vilken kompensation som behövs. Dessutom blir signal/brusnivån lidande för de register som kompenseras upp i efterhand, även om detta mest är ett teoretiskt problem så länge utrustningen i övrigt är av bra kvalitet.

Mycket bra saker har redan nämnts i tråden, att gå närmre än man tror är ett av de viktigare, har man möjlighet att spela in fler kanaler än man behöver för ett visst uppdrag så är det väldigt nyttigt att placera ut extra mikrofoner på olika avstånd och placeringar för att kunna jämföra i efterhand.
En sak som sällan nämns är att kyrkor kan ha bedrövlig rumsklang för musikändamål, det är lätt att förväxla det med för lite rumsklang i en inspelningssituation, man flyttar mikrofonerna längre och längre ifrån instrumentet/-en för att få ett "större" ljud men det enda som händer är att man får en inspelning med för lite direktljud och ful efterklang. Då tycker jag att det är sundare att spela in så torrt man kan och fuska med konstgjord efterklang istället.

Dessutom minskar ett kort avstånd till orgeln det största problemet av alla för en ambitiös tekniker, nämligen PUBLIKEN. Den där j*vla massan av hostande, snörvlande, permanent influensadrabbade idioter som inte förmår att hålla sig hemma och undvika att sabba för sin medpublik och för mig. Jamenar, de kommer ju kunna höra konserten i radio istället ;)

Men jag tycker att orglar är förhållandevis lätta att spela in som soloinstrument, de står stilla, de är inte onödigt svaga hela tiden och stämmorna vanligtvis är välbalanserade i sig.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-29 13:16

Här fInns något OT en orgel av rang
7 delar musik med beskrivning och 3 delar med orgelbeskrivning.
Alla delar med ett sanslöst ljud.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-29 15:25

I början av 1980-talet spelade jag in ganska mycket kammarmusk, kör och orgel med mitt då nyinköpta AKG "Harry" konsthuvud med dynamiska mikrofoner. Avlyssnat i AKG K240 halvöppna lurar blev inspelningarna kusligt realistiska perspektivmässigt, men klangligt bedrövliga, med förfärligt vasst och nasalt färgat ljud. Jag fattar inte hur det kunde låta så illa, mina lurar borde varit maximalt kompatibla tycker jag.
Via högtalare blev det ännu värre, kass perspektiv och mer färgat ljud.

Jag fattar inte varför ingen mer reagerar på tankevurpan att placera mikrofonerna på trumhinnornas plats, vilket man gjort ända sedan 1950-talet, trots att det inte funnts in-ear hörtelefoner i hifi-kvalitet förrän de senaste decennierna.
Dessförinnan gjordes all lyssning, såvitt jag vet med konventionella hörtelefoner med membranet strax utanför ytterörat.
Där ska mikrofonen sitta, tycker jag.
Jag pillade bort de små gallren över konsthuvudets hörselgångar och placerade ett par utomordentligt välljudande ECM-150 "myggor" från Sony med endast 6 mm diameter så att de stack ut mindre än 1 cm ur hörselutgångarna.
Nu blev det riktigt bra i mina K240-lurar, och klangligt ok via högtalare men med diffust perspektiv, vilket inte uppskattades av mina uppdragsgivare, så mina konsthuvudsexperiment dog ut.
Nu är jag tämligen passiv på inspelningsfronten och elektretladdiningen är död sedan länge i Sony-myggorna.

Ska det spelas in numera får det bli med ett par Calrec CM1050C, som har ovanligt lite basfall på avstånd, med ORTF-uppställning som grund, men jag varierar öppningsvinkel och avstånd efter behov och smak.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-30 14:02

"...Den där j*vla massan av hostande, snörvlande, permanent influensadrabbade idioter..."

Jo, jag har hört om de som använt kardioder eller åttor och då inte för att placera musikinstrumenten i loben utan för att att möjligaste mån placera snörvlarna i bakloben!

Nästa

Återgå till Teknikforum