Moderator: Redaktörer
patrik_ekman skrev:Hej!
Första inlägget på detta forum, säkert helt fel forum men försöker ändå.
Har lyssnat som en tok på gamla vinyler med körinspelningar och kyrkorglar. Försöker
analysera dem och lura ut vad jag själv gör för fel när jag spelar in.
När jag spelar in orglar så använder jag Line Audio CM3 i x-y stereo och två
Line Audio OM1 för att som jag tänker fylla på med kyrkans klang. Ett högt stativ
för att komma i nivå med orgeln, avstånd ca 12meter . Använder Zoom H6 för inspelningen. Men ändå
är jag inte nöjd. Kanske har man fel mikrofoner...
Sen körinspelning så tycker jag att jag inte får teckning för kören på ett bra sätt. Svårt att förklara.
Är väldigt imponerad över vad man hade förr för att spela in och att det låter bra. Kanske är placeringen av
mikrofonerna nyckeln.
Kanske någon här har lite råd. Har spelat in i kyrkor i flera år och haft möjlighet att experimentera.
Skulle dock vilja komma på rätt spår någon gång.
Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda
Perfector skrev:Hej och välkommen.
Vill du ha en äkta orgelkänsla måste du först eliminera akustiken som en vanlig mikrofon uppfattar den.
Enda sättet är en konsthuvud med vinklade mikar i öronen på konsthuvudet.
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Hej och välkommen.
Vill du ha en äkta orgelkänsla måste du först eliminera akustiken som en vanlig mikrofon uppfattar den.
Enda sättet är en konsthuvud med vinklade mikar i öronen på konsthuvudet.
Varför skriver du sådär kategoriskt? Det finns ju plenty med goda inspelningar av orgel som inte är gjorda med konsthuvud och ganska få som är gjorda med konsthuvud. Ljudbild och fördelning mellan direktljud och lokalens akustik har ju inte bara med mikrofonerna att göra utan också placering. När det gäller själva mikrofonerna så handlar det ju mycket om dynamiskt omfång, för att inte tala om högtalarna vid uppspelning.
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.
Vet du, det förstår jag inte riktigt.
dom spelar ju in ljud som du hör det.
Borde det inte med ett par bra högtalare återges på rätt sätt då.
Jag frågar för att jag inte vet.
Som Spock säger Logic dictates.
Flint skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.
Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Vet du, det förstår jag inte riktigt.
Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.
Jag har ingen sådan inspelning, men har spelat in med egengjort huvud och det låter helt ok.
Högtalarna är åxå egengjorda.
Flint skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Lyssna själv och jämför. Det finns konsthuvudinspelningar på nätet att hämta. Har tyvärr ingen länk att bjuda på men har testat några gånger och håller med om att det bara är kul i hörlurar, om man gillar den typen av ljud. Återgett via högtalare finns det ingen anledning att spela in på det sättet.
Jag har ingen sådan inspelning, men har spelat in med egengjort huvud och det låter helt ok.
Högtalarna är åxå egengjorda.
Länka till någon av dina konsthuvudinspelningar så att vi själva kan bedöma resultatet.
Svante skrev:CM3 har rak tonkurva på 30 cm avstånd. På större avstånd faller den i basen. Man kan inte vara på 30 cm avstånd från alla orgelpipor.
Om man ska använda en njure så bär man nog skaffa en som är rak i fjärrfältet.
Svante skrev:I övrigt ligger nog inte problemet i utrustningen utan i mikrofonplaceringen. Och möjligen i instrumentet eller lokalen. Vi är ju väldigt duktiga på att "höra bort" lokalen när vi är på plats, vilket kanske gör att om lokalen inte är optimal så hörs det mer på en inspelning.
RogerGustavsson skrev:
Går att kompensera med eq.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Konsthuvud och liknande tekniker fungerar bättre med hörlurslyssning, mindre bra med högtalare.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:CM3 har rak tonkurva på 30 cm avstånd. På större avstånd faller den i basen. Man kan inte vara på 30 cm avstånd från alla orgelpipor.
Om man ska använda en njure så bär man nog skaffa en som är rak i fjärrfältet.
Går att kompensera med eq.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:I övrigt ligger nog inte problemet i utrustningen utan i mikrofonplaceringen. Och möjligen i instrumentet eller lokalen. Vi är ju väldigt duktiga på att "höra bort" lokalen när vi är på plats, vilket kanske gör att om lokalen inte är optimal så hörs det mer på en inspelning.
Ja, på plats "hör man bort" en massa konstigheter mensom mikrofonerna plkockar upp. Mikrofoner "hör" inte som våra öron.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster