Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Kalibrera med 100 Hz.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Kalibrera med 100 Hz.
Tack! Men exakt var ska jag sätta ljudtrycksmätarens mick i hörlurarna?
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Kalibrera med 100 Hz.
Fråga Willbaldt, han vet han
PerStromgren skrev:Perfector skrev:PerStromgren skrev:
Fråga Willbaldt, han vet han
Tänker du på konsthuvudet?
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Perfector skrev:Fråga Willbaldt, han vet han
Alldeles riktigt.
Jag kan inte tänka mig en bättre kontroll än det.
Alldeles riktigt.
Håller med, men nu har jag inte tillgång till honom. Har du något annat förslag?
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Perfector skrev:Alldeles riktigt.
Håller med, men nu har jag inte tillgång till honom. Har du något annat förslag?
bygga eget med bra myggor i örongångarna.
Trevligt tidsfördriv och så har du gjort det ordentligt, som alltid kan jag tänka.
Och!
Du kan då åxå bidra med mätning om någon annan har lurar som behöver mätas lite.
bygga eget med bra myggor i örongångarna.
Trevligt tidsfördriv och så har du gjort det ordentligt, som alltid kan jag tänka.
Och!
Du kan då åxå bidra med mätning om någon annan har lurar som behöver mätas lite.
Det vore ju trevligt, men en aning "over-the-top" för just denna mätning.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Kalibrera med 100 Hz.
PerStromgren skrev:Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert.
Du lär ju få bättre noggrannhet än 3 dB, i alla fall.
Alltså, med lyssningskalibrering får du ju jämförbara ljudnivåer, och det är väl det du är intresserad av, eller? Om nu frågan är "Hur ser jag till att nivån blir (någorlunda) samma?".
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert.
Du lär ju få bättre noggrannhet än 3 dB, i alla fall.
Alltså, med lyssningskalibrering får du ju jämförbara ljudnivåer, och det är väl det du är intresserad av, eller? Om nu frågan är "Hur ser jag till att nivån blir (någorlunda) samma?".
Jo, det är precis det som är frågan. Men nu är det ju så att frasen "någorlunda samma " har dålig klang i vårt illustra sällskap!
Conan skrev:Men det behöver väl inte vara så noga egentligen; TS vill ju bara höra om "distfenomenet" uppträder endast vid högtalarlyssning eller vid all lyssning vid ungefär samma nivå.
Spela musik med högtalarna vid den volymen det börjar dista och försök att få det att låta ungefär lika högt med lurar. Hör du samma dist i lurarna? Höj ljudstyrkan i lurarna - distar det? Höj ännu mer - distar det?
Borde kunna ge svar på den funderingen du hade i vart fall.
Svante skrev:Conan skrev:Men det behöver väl inte vara så noga egentligen; TS vill ju bara höra om "distfenomenet" uppträder endast vid högtalarlyssning eller vid all lyssning vid ungefär samma nivå.
Spela musik med högtalarna vid den volymen det börjar dista och försök att få det att låta ungefär lika högt med lurar. Hör du samma dist i lurarna? Höj ljudstyrkan i lurarna - distar det? Höj ännu mer - distar det?
Borde kunna ge svar på den funderingen du hade i vart fall.
Men nu får du väl ändå ge dig. Du kan ju inte lösa TS ursprungsproblem, detta är ju Faktiskt!
Svante skrev:Alltså, man kan väl tänka sig att göra detta med olika precision. Det enklaste är att bara stoppa in dB-mätaren i luren när den sitter på örat. Det blir då en liten glipa som gör att luren inte riktigt används normalt, och antagligen blir ljudtrycket lite lägre. Man kan också tänka sig att spänna fast luren över något annat än huvudet som man liksom kan mata in dB-mätaren inifrån. Typ ett konsthuvud där man stoppar in dB-mätaren ut genom "hörselgången". Det första är så himla enkelt att det nästan är dumt att låta bli att prova, det andras precision och svårighetsgrad beror på vad man råkar ha för konsthuvudssubstitut liggande.
Helt enkelt är det nog inte att få hög reproducerbarhet i detta dock, speciellt inte vid högre frekvenser. Det lär fö vara en av anledningarna till att man inte hörseltestar över 8 kHz, mätningen blir för lurplaceringsberoende.
Lurnivå är lurigt.
PerStromgren skrev:Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.
Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.
Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?
dB per mW är väl den gamla metoden?
PerStromgren skrev:Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?
PerStromgren skrev:Perfector skrev:PerStromgren skrev:Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.
dB per mW är väl den gamla metoden?
OK. Hur mäter du dB?
AndreasArvidsson skrev:Om man inte har högre krav än att lita på tillverkarnas specifikationer.
Per: Jag tror att det mest exakta metoden för dig är att spela testtoner och använda hörseln för att göra kalibreringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster