Hur mäta ljudtryck i hörlurar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur mäta ljudtryck i hörlurar?

Inläggav PerStromgren » 2016-08-01 13:09

Det distar i diskanten när jag lyssnar starkt i mina högtalare och jag har fått för mig att det är mina öron som spelar mig ett spratt. För att koppla bort saker ur kedjan tänkte jag spela lika starkt i lurar. Hur ser jag till att nivån blir (någorlunda) samma? Jag har en ljudtrycksmätare, men inte enkelt tillgång till hörlursutgången för att mäta spänningen där. Det hade ju annars varit det uppenbara sättet, tillsammans med en spec på mina HD600.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur mäta ljudtryck i hörlurar?

Inläggav Almen » 2016-08-02 21:03

Kalibrera med 100 Hz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 21:20

Almen skrev:Kalibrera med 100 Hz.

Tack! Men exakt var ska jag sätta ljudtrycksmätarens mick i hörlurarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-02 21:27

PerStromgren skrev:

Fråga Willbaldt, han vet han :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 21:35

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Tänker du på konsthuvudet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-02 21:48

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Alldeles riktigt.
Jag kan inte tänka mig en bättre kontroll än det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 21:58

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Fråga Willbaldt, han vet han :-)

Alldeles riktigt.

Håller med, men nu har jag inte tillgång till honom. Har du något annat förslag?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-02 22:06

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Alldeles riktigt.

Håller med, men nu har jag inte tillgång till honom. Har du något annat förslag?

bygga eget med bra myggor i örongångarna.
Trevligt tidsfördriv och så har du gjort det ordentligt, som alltid kan jag tänka.
Och!
Du kan då åxå bidra med mätning om någon annan har lurar som behöver mätas lite.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 22:11

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Alldeles riktigt.

Trevligt tidsfördriv och så har du gjort det ordentligt, som alltid kan jag tänka.
Och!
Du kan då åxå bidra med mätning om någon annan har lurar som behöver mätas lite.

Det vore ju trevligt, men en aning "over-the-top" för just denna mätning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-02 22:18

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Och!

Det vore ju trevligt, men en aning "over-the-top" för just denna mätning.

ok.
2 myggor med god ljudkurva då?
på en kub av profilskum eller liknande som har ungefär samma bredd som ett huvud.
Enklast möjliga.
Se'n finns nog inga snabbisar till att mäta ljudtryck i en hörlur.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-04 13:20

PerStromgren skrev:

Sätt öronen i hörlurarna och jämför med högtalarna tills du upplever det vara samma volym.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-04 18:24

Alltså, man kan väl tänka sig att göra detta med olika precision. Det enklaste är att bara stoppa in dB-mätaren i luren när den sitter på örat. Det blir då en liten glipa som gör att luren inte riktigt används normalt, och antagligen blir ljudtrycket lite lägre. Man kan också tänka sig att spänna fast luren över något annat än huvudet som man liksom kan mata in dB-mätaren inifrån. Typ ett konsthuvud där man stoppar in dB-mätaren ut genom "hörselgången". Det första är så himla enkelt att det nästan är dumt att låta bli att prova, det andras precision och svårighetsgrad beror på vad man råkar ha för konsthuvudssubstitut liggande.

Helt enkelt är det nog inte att få hög reproducerbarhet i detta dock, speciellt inte vid högre frekvenser. Det lär fö vara en av anledningarna till att man inte hörseltestar över 8 kHz, mätningen blir för lurplaceringsberoende.

Lurnivå är lurigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 18:32

Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert. Därför ville ingenjören i mig göra något bättre, men det verkar uppenbarligen inte så rakt-på-sk som jag trodde.

Ack, ja, livet är fullt av motgångar... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-04 20:17

PerStromgren skrev:Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert.

Du lär ju få bättre noggrannhet än 3 dB, i alla fall. :)

Alltså, med lyssningskalibrering får du ju jämförbara ljudnivåer, och det är väl det du är intresserad av, eller? Om nu frågan är "Hur ser jag till att nivån blir (någorlunda) samma?".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 21:14

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag behöver inte speciellt hög noggrannhet, ett par, tre, dB är säkert tillräckligt. Jag har provat Almens metod, med 100-110Hz "warble"-ton som signal, men det känns rätt osäkert.

Alltså, med lyssningskalibrering får du ju jämförbara ljudnivåer, och det är väl det du är intresserad av, eller? Om nu frågan är "Hur ser jag till att nivån blir (någorlunda) samma?".

Jo, det är precis det som är frågan. Men nu är det ju så att frasen "någorlunda samma " har dålig klang i vårt illustra sällskap! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-04 21:41

Jag inser att jag inte läste frågan ordentligt, att det handlade om nivåmatchning i stället för nivåmätning. Lurarna och högtalarna har potentiellt olika tonkurva och det är inte en lätt uppgift att nivåmatcha två sådana system. Jag har ibland jämfört högtalare och då skapat ett brus med samma medelspektrum som den musik jag ska lyssna på och sedan mätt när jag växlar mellan högtalarna och justerar nivån så att den är lika.

Så byter man låt och då stämmer inte kalibreringen längre... :?

Bruset kan man göra med babbelprocessning i mitt Sopran.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-04 23:14

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Jo, det är precis det som är frågan. Men nu är det ju så att frasen "någorlunda samma " har dålig klang i vårt illustra sällskap! :)

Närå, approximationer är bra när det behövs. Men ok, ändra min 100 Hz till "brus med fonogrammets spektralfördelning" så är du hemma.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-05 10:30

Men det behöver väl inte vara så noga egentligen; TS vill ju bara höra om "distfenomenet" uppträder endast vid högtalarlyssning eller vid all lyssning vid ungefär samma nivå.

Spela musik med högtalarna vid den volymen det börjar dista och försök att få det att låta ungefär lika högt med lurar. Hör du samma dist i lurarna? Höj ljudstyrkan i lurarna - distar det? Höj ännu mer - distar det?

Borde kunna ge svar på den funderingen du hade i vart fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-05 17:58

Conan skrev:Men det behöver väl inte vara så noga egentligen; TS vill ju bara höra om "distfenomenet" uppträder endast vid högtalarlyssning eller vid all lyssning vid ungefär samma nivå.

Spela musik med högtalarna vid den volymen det börjar dista och försök att få det att låta ungefär lika högt med lurar. Hör du samma dist i lurarna? Höj ljudstyrkan i lurarna - distar det? Höj ännu mer - distar det?

Men nu får du väl ändå ge dig. Du kan ju inte lösa TS ursprungsproblem, detta är ju Faktiskt! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-05 19:50

Svante skrev:
Conan skrev:Men det behöver väl inte vara så noga egentligen; TS vill ju bara höra om "distfenomenet" uppträder endast vid högtalarlyssning eller vid all lyssning vid ungefär samma nivå.

Men nu får du väl ändå ge dig. Du kan ju inte lösa TS ursprungsproblem, detta är ju Faktiskt! :)

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-05 22:43

:D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-08 17:16

Svante skrev:Alltså, man kan väl tänka sig att göra detta med olika precision. Det enklaste är att bara stoppa in dB-mätaren i luren när den sitter på örat. Det blir då en liten glipa som gör att luren inte riktigt används normalt, och antagligen blir ljudtrycket lite lägre. Man kan också tänka sig att spänna fast luren över något annat än huvudet som man liksom kan mata in dB-mätaren inifrån. Typ ett konsthuvud där man stoppar in dB-mätaren ut genom "hörselgången". Det första är så himla enkelt att det nästan är dumt att låta bli att prova, det andras precision och svårighetsgrad beror på vad man råkar ha för konsthuvudssubstitut liggande.

Helt enkelt är det nog inte att få hög reproducerbarhet i detta dock, speciellt inte vid högre frekvenser. Det lär fö vara en av anledningarna till att man inte hörseltestar över 8 kHz, mätningen blir för lurplaceringsberoende.

Lurnivå är lurigt.

Det är väl rätt svårt att mäta överhuvudtaget på hörlurar? Att stoppa in en mätmik när man har luren på huvudet tror jag inte fungerar något vidare. Mätmikens position och riktning ger stora variabler i den lilla kavitet som bildas mellan lur och trumhinna. En liten avvikelse i t.ex. avståndet membran - mik gör väl stor skillnad?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-08 17:25

Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.

Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-08 17:43

PerStromgren skrev:Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.

Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?

dB per mW är väl den gamla metoden?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-08 17:46

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:Jag tog Conans utmärkta tips till mig, och har nu en metod att lyssna lika starkt i hörlurar som i högtalare. CD-spelaren fick en ställbar dämpsats på sin analoga utgång och kan lätt växlas till den digitala, odämpade. Genom att växla mellan dessa och lyssna i högtalare resp hörlurar kan jag nu jämföra.

OK. Hur mäter du dB?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-08 17:49

Om mätning av lurar. Länk till full studie finns i artikeln men den kostar pengar...
http://www.innerfidelity.com/content/headphone-target-response-curve-research-update#R1l8tBJSX2b9FPit.97
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-08 17:55

PerStromgren skrev:Men frågan är fortfarande relevant! Det måste väl finnas ett någorlunda standardiserat sätt att mäta ljudtrycksnivå? LTS gjorde väl det i sin stora genomgång av hörlurar för en massa år sedan?

Brukar väl hävdas att det är lur+utrymmet fram till trumhinnan som ger olika resultat på olika individer? Är kanske en av anledningarna till att lurar är individberoende? Brüel & Kjær hade ett mätdon men det var väl inte riktigt rättvisande? Mätproblematiken togs upp i MoLt-testet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-08 18:17

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:

OK. Hur mäter du dB?

Jag mäter inte, det gjordes i hifiböckerna.

Headphone driver neodymium, Ø 40 mm
Type of transducer Ø 50 mm, dynamic
Max. input power 500 mW
Transmission range, headphones 10-20,000 Hz
Nominal impedance, headphones
Headphone sensitivity 105 dB/mW

så tex.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-08 18:19

Om man inte har högre krav än att lita på tillverkarnas specifikationer.

Per: Jag tror att det mest exakta metoden för dig är att spela testtoner och använda hörseln för att göra kalibreringen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-08 19:01

AndreasArvidsson skrev:Om man inte har högre krav än att lita på tillverkarnas specifikationer.

Per: Jag tror att det mest exakta metoden för dig är att spela testtoner och använda hörseln för att göra kalibreringen.

Jag tror du är världsrekord.
Varför ska man inte lita på uppgifter från tillverkare?
Dessutom var det exempel på att man mäter så, inte en redovisning.

Nästa

Återgå till Teknikforum