Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Jag köpte och monterade in en soffa i dag i lyssningsrummet.
Uformad stor sak (355 cm bred).
Det är en relativt billig sak med plåmåer i kallskum och zigzag fjädrar i stommen.
Vänder man uppochner på soffan finns det sjukt stora volymer tomrum.
Om man skulle fylla tygpåsar/säckar med t ex Rockwool och mer eller mindre fylla soffans alla hålrum med dämpmaterial, vad skulle hända...?
Denna dämpning är ju inte frilagd som om man skulle t ex monterat den på väggar eller tak, den är endast accessbar för ljudet/tryckvågor/resonanser som åker in under soffan så att säga.
Soffan består ju eg. av tygklädda hårda ytor bortsett från kuddarna.
Man skulle ju kunna hoppas att en lösning som denna skulle kunna dämpa efterklang i rummet utan att i nån större utsträckning kantra "frekvenssvaret" i dämpningen.
Någon som testat nåt liknande?
Mvh
Stefan
Fanatic skrev:Jag har vart inne på precis samma sak. Dock fuskade jag och köpte en Anti-mode dualcore istället, den har sparat mig tid och skräp ifrån eventuell isolering.
Förmodligen har den även gett bättre resultat än vad isoleringen skulle gjort.
Men kör på! Jag ser gärna före/efter mätningar.
avr7000 skrev:Parameterisk Eq är fel väg att gå även om det till synes fungerar...
Har du en 40 Hz resonans i rummet och Eq'ar ner den gör du dig av med direktljudet (som du eg. vill ha) av 40 Hz tonen och lyssnar sedan på rummets resonans vid 40 Hz.
Du tror och tycker att det fungerar men det är eg. en värdelös metod rent tekniskt.
Att sedan resultatet blir acceptabelt och går att leva med (speciellt i förhållande till att lyssna på en odämpad rumsresonans) gör inte lösningen tekniskt bättre.
Stefan
avr7000 skrev:Parameterisk Eq är fel väg att gå även om det till synes fungerar...
Har du en 40 Hz resonans i rummet och Eq'ar ner den gör du dig av med direktljudet (som du eg. vill ha) av 40 Hz tonen och lyssnar sedan på rummets resonans vid 40 Hz.
Du tror och tycker att det fungerar men det är eg. en värdelös metod rent tekniskt.
Att sedan resultatet blir acceptabelt och går att leva med (speciellt i förhållande till att lyssna på en odämpad rumsresonans) gör inte lösningen tekniskt bättre.
Stefan
genstruktur skrev:Jag fyllde ryggstöd och armstöd i min soffa för ett par år sedan, tyckte det gav en förbättring. Så jag skulle säga kör på!
Jag tog gamla täcken och kuddar som jag hade, sen köpte jag ett gäng kuddar på Ikea för 9kr/st.
Jag skulle även kunna fylla hela tomrummet under sittplatserna i soffan men inte orkat, kanske nästa projekt att ta tag i!
RogerGustavsson skrev:Naqref gjorde sådan dämpning under bord och liknande om jag inte minns fel.
avr7000 skrev:Det kan vi ordna...
Mitt rum är dock väldigt bra som det är så effekten kanske inte blir så dramatisk.
Stefan
Bjorn_ skrev:...
-Är BR svårt att integrera? - kräver nog en egen tråd...
...
//Björn
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster