Absorbenter i Soffa....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Absorbenter i Soffa....

Inläggav avr7000 » 2016-12-02 00:26

Jag köpte och monterade in en soffa i dag i lyssningsrummet.
Uformad stor sak (355 cm bred).

Det är en relativt billig sak med plåmåer i kallskum och zigzag fjädrar i stommen.
Vänder man uppochner på soffan finns det sjukt stora volymer tomrum.

Om man skulle fylla tygpåsar/säckar med t ex Rockwool och mer eller mindre fylla soffans alla hålrum med dämpmaterial, vad skulle hända...?
Denna dämpning är ju inte frilagd som om man skulle t ex monterat den på väggar eller tak, den är endast accessbar för ljudet/tryckvågor/resonanser som åker in under soffan så att säga.
Soffan består ju eg. av tygklädda hårda ytor bortsett från kuddarna.

Man skulle ju kunna hoppas att en lösnng som denna skulle kunna dämpa efterklang i rummet utan att i nån större utsträckning kantra "frekvenssvaret" i dämpningen.

Någon som testat nåt liknande?

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Absorbenter i Soffa....

Inläggav petersteindl » 2016-12-02 01:13

avr7000 skrev:Jag köpte och monterade in en soffa i dag i lyssningsrummet.
Uformad stor sak (355 cm bred).

Det är en relativt billig sak med plåmåer i kallskum och zigzag fjädrar i stommen.
Vänder man uppochner på soffan finns det sjukt stora volymer tomrum.

Om man skulle fylla tygpåsar/säckar med t ex Rockwool och mer eller mindre fylla soffans alla hålrum med dämpmaterial, vad skulle hända...?
Denna dämpning är ju inte frilagd som om man skulle t ex monterat den på väggar eller tak, den är endast accessbar för ljudet/tryckvågor/resonanser som åker in under soffan så att säga.
Soffan består ju eg. av tygklädda hårda ytor bortsett från kuddarna.

Man skulle ju kunna hoppas att en lösning som denna skulle kunna dämpa efterklang i rummet utan att i nån större utsträckning kantra "frekvenssvaret" i dämpningen.

Någon som testat nåt liknande?

Mvh
Stefan

Japp, been there done that. :) Du frågar om vad som skulle hända. Det dammar. Du måste på något sätt paketera dämpmaterialet. Kanske högtalartyg? Akustiskt sett funkar det bra. Miljömässigt, så där.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-02 01:16

Jag tryckte in skum i min soffas hålrum, tveksam till mineralull just där; onödig risk. Kanske lätt irrationell synpunkt iofs. Antagligen är vinsten liten (det var faktiskts uppfattning), men liksom du tror jag att risken är mindre!

Men, du ska inte bygga bas därinne då?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-02 01:41

Om du gör något sådant så vore det intressant om du ville mäta vattenfallskurvor på efterklangen i rummet före och efter åtgärden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-02 09:37

Jag har min soffa fylld med överbliven dämpning. Inte mätt på't, men teoretiskt tar ju resistiv dämpning bäst mitt i rummet (där min soffa står) där ljudvågens hastighet (velocity) är hög. Dämpning tar inte lika bra i hörn där trycket är högt och hastigheten låg.
Gav en subjektiv förbättring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-02 14:39

Naqref gjorde sådan dämpning under bord och liknande om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-12-02 18:00

Jag har dämpat mina soffor i vardagsrummet, först med glasull men det luktade så jag har bytt till gamla täcken. Gör gott för allmän-dämpning i hela rummet. Mitt tips, ingen mineralull, täcken eller liknande är bättre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-12-02 18:28

Dämpade min soffa med träull, ingen lukt eller annat elände.
Bara för feelgood och hade isoleringen över.

Henrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-02 18:42

Kan man köpa träull på byggvaruhus?

Örngott och påslakan är ju svinbilligt på IKEA som man kan ha och packa in det i.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2016-12-02 22:17

Jag har vart inne på precis samma sak. Dock fuskade jag och köpte en Anti-mode dualcore istället, den har sparat mig tid och skräp ifrån eventuell isolering.
Förmodligen har den även gett bättre resultat än vad isoleringen skulle gjort.

Men kör på! Jag ser gärna före/efter mätningar. :)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-03 01:28

Parameterisk Eq är fel väg att gå även om det till synes fungerar...

Har du en 40 Hz resonans i rummet och Eq'ar ner den gör du dig av med direktljudet (som du eg. vill ha) av 40 Hz tonen och lyssnar sedan på rummets resonans vid 40 Hz.
Du tror och tycker att det fungerar men det är eg. en värdelös metod rent tekniskt.

Att sedan resultatet blir acceptabelt och går att leva med (speciellt i förhållande till att lyssna på en odämpad rumsresonans) gör inte lösningen tekniskt bättre.

Stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-12-03 01:39

Fanatic skrev:Jag har vart inne på precis samma sak. Dock fuskade jag och köpte en Anti-mode dualcore istället, den har sparat mig tid och skräp ifrån eventuell isolering.
Förmodligen har den även gett bättre resultat än vad isoleringen skulle gjort.

Men kör på! Jag ser gärna före/efter mätningar. :)

Hoppas ditt ex inte sabbar så mycket som mitt gjorde. Jämför mellan den avstängd och förbikoppplad. Jag använder inte den längre. Tyvärr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-12-03 10:17

Jag har en soffa med extra absorberande material. Lagt materialet i svarta örngott inköpt på Rusta. Har inga mätningar kvar. Effekten på rumsresonanserna beror nog delvis på var soffan står.

Men jag har också slutet soffan neråt vilket fick en viss positiv effekt på några resonanser. Men att detta skulle fungera positivt i andra rum är ingen tumregel. Jag har ett ”öppet rum” med olika möjlig längder och olika absorption i olika väggar m m. Men jag sågade till ur en enkel och billig byggskiva en passande ”bräda” som slöt framsidan mot golvet. Så något positivt hände hos mig med en liten tendens till rakare kurva i de lägre regionerna. Har några teser kring varför jag fick en effekt. Men min egen tes är att jag flyttade lite energi från huvudproblemet, väggen bakom och framför lyssningspositionen till kök och hall.

Men det hela är lite gäckande för en amatör. Det är att prova sig fram. Ibland blir inte resultatet det förväntade. Inte för mig i alla fall.
Men har tyvärr inga mätningar kvar.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-12-03 10:39

avr7000 skrev:Parameterisk Eq är fel väg att gå även om det till synes fungerar...

Har du en 40 Hz resonans i rummet och Eq'ar ner den gör du dig av med direktljudet (som du eg. vill ha) av 40 Hz tonen och lyssnar sedan på rummets resonans vid 40 Hz.
Du tror och tycker att det fungerar men det är eg. en värdelös metod rent tekniskt.

Att sedan resultatet blir acceptabelt och går att leva med (speciellt i förhållande till att lyssna på en odämpad rumsresonans) gör inte lösningen tekniskt bättre.

Stefan

Om han är nöjd med resultatet, hur kan det då vara dåligt?
Dämpning är ju bra i teorin men kan funka väldigt dåligt i praktiken. Ta mitt vardagsrum tex. Om jag ska klämma in tillräckilgt mycket dämp för att tämja resonanserna kring 40Hz så blir jag tvungen att slänga ut antingen mig själv eller anläggningen. Är det en tekniskt bra lösning?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-03 10:40

avr7000 skrev:Parameterisk Eq är fel väg att gå även om det till synes fungerar...

Stefan

Medhåll! I många fall gallrar hjärnan bort en del knas från rummen när man vistats där ett tag. Ruggigt lång efterklang eller elaka resonanser är dock svåra att bortse ifrån men viss lindring ger EQ trots allt men något undermedel är det inte, vilket reklamen kan få en att tro.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-03 11:28

Förstås skall man börja med ett så bra rum som möjligt och equa så lite som möjligt.
Men jag påstår att en eq låter inte på ett visst sätt. Den precis som allt annat låter olika ifrån eq till eq. En bra eq låter mindre egen oljud än en dålig eq. Sen dessutom låter inte en eq bättre än hur den är inställd, och jag misstänker att mängden egenoljud när signalen processas kan skilja rejält mellan bättre och sämre eq när man lägger på filter.
Att teorierma säger att equa är dåligt innebär inte att det ger sämre ljudåtergivning än utan.
Tidigare har jag jämfört digitala eq ifrån Behringer, JBL och BSS vilket jag till slut fastnade för, idag har jag tagit steget vidare och kör med en Wavelet och kan inte tänka mig att köra utan.

/Harryup

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-03 12:28

Jag fyllde ryggstöd och armstöd i min soffa för ett par år sedan, tyckte det gav en förbättring. Så jag skulle säga kör på! :)
Jag tog gamla täcken och kuddar som jag hade, sen köpte jag ett gäng kuddar på Ikea för 9kr/st.

Jag skulle även kunna fylla hela tomrummet under sittplatserna i soffan men inte orkat, kanske nästa projekt att ta tag i! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-03 20:06

Jag tror att man kan få soffan att bli mer bredbandigt jämndämpande om man fyller den med dämpning.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-04 11:46

genstruktur skrev:Jag fyllde ryggstöd och armstöd i min soffa för ett par år sedan, tyckte det gav en förbättring. Så jag skulle säga kör på! :)
Jag tog gamla täcken och kuddar som jag hade, sen köpte jag ett gäng kuddar på Ikea för 9kr/st.

Jag skulle även kunna fylla hela tomrummet under sittplatserna i soffan men inte orkat, kanske nästa projekt att ta tag i! :)

Har kört samma ikeakudde - funkar jättebra. Jag köpte dessutom en extra madrass (som även funkar för ungar att sova över på) och tryckte in längst ner - fyllde sen på med kuddar ovanpå tills det blev tätt. Blir inte lika mycket damm under soffan heller :-)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-12-06 13:12

Jo visst funkar det. Jag hade lite skummadrass från jysk till övers som jag stoppade in i ryggstöd, armstöd och undertill. Ingen mätning gjordes tyvärr men subjektivt så blev efterklangen lite kortare och basregistret lite mer dämpad/mindre resonant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-06 19:05

RogerGustavsson skrev:Naqref gjorde sådan dämpning under bord och liknande om jag inte minns fel.

Absolut. Överallt där det gick :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-07 03:00

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70329287/

Handlade 4 st ohemult fula påslakanset på IKEA idag....
Perfekt att sno in lite isolering i.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-08 12:24

Blir det någon före/efter-mätning? :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-08 15:02

Det kan vi ordna...
Mitt rum är dock väldigt bra som det är så effekten kanske inte blir så dramatisk.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-08 22:46

avr7000 skrev:Det kan vi ordna...
Mitt rum är dock väldigt bra som det är så effekten kanske inte blir så dramatisk.

Nä, men hade varit kul att se :).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-12-08 22:54

Stefan

Fast förhållandet mellan direktljud och resonans, borde ju vara det samma, även om nivån sänks.
Utan något direktljud fås väl rimligen inte heller någon resonans. :) .
Däremot tror jag absolut att peq är en kompromiss. Basfällor blir ju så opraktiskt stora, och besvärliga att husera.
Avvaktar spänt resultatet av dina experiment :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-12-10 15:21

Då skall vi se om detta bidrar med något till någon. Jag är inte så aktiv skrivmässigt längre, men nu råkar jag ligga sjuk i sängen så håll ut! :mrgreen:

Jag höll på att mäta efterklang för och efter att jag fyllde på med kuddar och madrasser. Skillnaden var mätbar, hörbar vet jag inte, man inbillar ju sig det i alla fall så kuddarna fick ligga kvar.
Jag hade däremot andra problem som inga kuddar i världen kunde fixa. Utan att bli OT nu då (men jag nämnde ju kuddarna precis...) Ett problem som jag nyligen fått bukt med. Jag har kört frontar med öppen port plus baslåda(sluten). För många år sedan förklarade diverse tillverkare och hifipress att peq var det nya feta som all nu kunde dra nytta utav (om man köpte deras prylar). Jag tyckte såklart att jag behövde detta och har faktiskt använt peq i olika former sedan dess, eller ja - fram tills nyligen. Jag har ju haft en perfekt inmätt kurva - mätningarna verifierade ju detta!

Däremot har det inte låtit ok, det har till och med låtit skit ibland. Jag har just som skrivs - eq:at ner toppar och, rent mätmässigt fått en jämn och fin kurva. Exempel kan vara musik med vandrande basgångar där vissa toner på basguran låter skithögt och andra försvinner... helt obalanserat! (men kurvan på lyssningsposition är alltså då jättefin!). Största lyftet fick jag när jag pluggade portarna i mina frontar. Allt släp försvann och basen började bli definierad! Jag säger inte att BR är dåligt, men just i min soffa blir det vansinnig skillnad. Efter detta plockade jag bort all peq och eq. Jag har fortfarande en topp runt 80 Hz så nu delar jag vid 75 Hz mot basarna (även om frontarna fortfarande kör fullrange). Har inte brytt mig om att mäta in det alls eftersom jag tycker det låter bra nu. Kommer justera lite till efter hand, och när jag väl är klar så kanske, kanske... mäter jag in det, mest på skoj då - eller inte :)
Jag hade även DIY dämp-paneler bakom mina frontar (i mina försök till att få en mer definierad ljudbild) men de har jag plockat bort nu. Övre registret är mer luftigt nu utan paneler och basen påverkades inte nämnvärt av mina paneler. Jag har för första gången insett fördelen med ett delat system.

Det finns ju lika många lösningar som det finns lyssningsrum så jag påstår inte att detta är någon generell lösning, men kanske kul info för någon som håller på med dämpning i rum...

Nu har jag en hyfsat krallig stärkare, och den kombon med golvare med BR funkade inte alls hemma hos mig - otroligt stöd från basporten som inte funkade alls - inte ens om jag hade baslådan urkopplad. Stödet från porten var så pass påtagligt att jag hade en kompis som lyfte på ögonbrynen när vi satt och testspelade en massa låtar och jag förklarade att subben inte var inkopplad! Det var i princip bara lågbasspår med infrabas som man faktiskt uppfattade att basen var inkopplad eller inte. Jag har dessutom haft alldeles för hög nivå på subben i mina försök att få en bättre ljudbild (fömodligen suktat efter direkt ljud istället för basportstödet). Har kunnat sänka nivån rejält på subben nu.

Pluggade frontar och slutna basar - ingen peq - "manuell eq" +4dB vid 30Hz och +6dB vid 20Hz - det var allt som behövdes!

Jag hade i princip bestämt mig för att mitt lyssningsrum var feldimensionerat och att det aldrig skulle bli bättre än vad det var (mätkurvan var ju bra!). Hade till och med annons på alla grejjer till förmån för något annat midre system och helt enkelt ge upp drömmen om ett bra ljud i vardagsrummet... Men tänk som det kan gå :-)

Sen att dämpa rummet i övrigt tycker jag är en bra idé. Många vardagsrum hos vänner och bekanta lider av överdriven efterklang och eko. Det blir inte trevligt med lite gäster och några ungar som kutar runt - efter ett tag hör man inte vad någon säger. Jag tror bland annat att det är alla moderna bredspacklade innertak som bidrar till detta, visst är det snyggt, men behagligt? Min fru har velat bredspackla vårt innetak också men jag tvärvägrar! Jag har själv använt dubbelhäftande ylleduk (10mm) som jag klistrat på undersidan av möbler - det är inte effektivt - men lite hjälper det - och det syns inte. Den moderna inredningsarkitekturen går inte hand i hand med välljud!

Bästa akustiska rummet jag upplevt vad en stuga i fjällen. Heltäckningsmatta, träpaneler på väggar och tak och stora amerikanska soffor och fåtöljer (man fick plats 3 stycken i en fåtölj) och stora tunga gardiner - jäklar vad trivsamt det var att vistas där, noll eko.

Så för att återkoppla till ämnet i detta egotrippade inlägg så mät gärna efterklang, det borde synas i mätningarna om man stoppar in dämp i soffan eller rummet.
- Kommer det avhjälpa resonanser vid vissa frekvenser? Kanske, inte vet jag... i mitt fall var det helt andra saker som påverkade
-Peq för att att plocka bort toppar och få en fin kurva? - min kurva var superfin, men det lät skitdåligt
-Är peq onödigt - ibland? (i mitt fall iaf)
-Är BR svårt att integrera? - kräver nog en egen tråd...

Ha d gott!

//Björn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-10 16:01

Bjorn_ skrev:...
-Är BR svårt att integrera? - kräver nog en egen tråd...
...
//Björn

Den finns en tråd som handlar lite om sådana saker:
Hur nära varann kan nedre och övre gränsfrekvens ligga?
viewtopic.php?p=625073#p625073
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-10 16:23

Mäter man in frekvensgång med t.ex. rosa brus på lyssningsplats så kan det se fint ut i frekvensdomänen och vara en katastrof i tidsdomänen.
Hävdar som sagt fortfarande att en peq låter inte på ett visst sätt jämfört med att inte använda en. Den låter som den låter kvalitétsmässigt och sen i övrigt låter den som man ställt in den. Generellt så förvånar det mig att å ena sidan är det en ganska allmän åsikt på faktiskt att ett slutsteg som inte klarat en F/E test med endast minimala felaktigheter är i princip odugligt och felkonstruerat (lite överdrivet förstås). Och absolut kan kosta 100' utan kritik även om man inte köper ett själv. Sen å andra sidan så kör man med diverse billiga peq och nanoavr och allt vad enklare peqar kan heta och har ingen aning om nån ens är i närheten av att kunna göra det vad som påstås utan att ställa till en massa. Nu är det kanske olika kunder men personligen så tycker jag att det finns väldigt stora skillnader på olika peqar och mäter man inte i tidsdomänen också så har man missat hur mycket man faktiskt kan korrigera.
En väldigt utbredd åsikt är att toppar kan man dra ner men dalar skall man passa sig för att röra för att det inte går. Mäter man i tidsdomänen så kan man se att vissa toppar går inte att sänka och att vissa dalar kan man faktiskt fylla ut med nån form av lösning. Inte sagt dock att man kan centrera ett filter i dippen och bara fylla ut.
Så för att optimera sin upplevelse med en peq så kan det finnas massor att tänka på men rätt använt är det ett kraftfullt verktyg som jag absolut inte planerar att vara utan, någonsin.

/Harryup

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-10 17:56

Tänkvärt inlägg Harryup. Vad använder du för peq?

Nästa

Återgå till Teknikforum