spikes vs mjukfötter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

spikes vs mjukfötter

Inläggav MichaelG » 2017-08-28 22:31

Eftersom det var länge sedan detta spörsmål avhandlades, tycker jag det är dags nu igen. :P

Tillverkaren av mina högtalare verkar vara "down to earth". Man behöver bara se till att använda normala högtalarkablar som är tillräckligt tjocka i förhållande till längden, i övrigt spelar inte kabeln någon roll. Högtalarna är också konstruerade för en kabel per sida, möjligheten för bi- eller triwiring finns bara för att vissa kunder önskar detta, inte för att det blir bättre. Men man SKA använda medföljande spikes till högtalarna.

Eftersom jag följt de debatter som rasat här på Faktiskt under årens lopp om spikes respektive mjukfötters vara eller inte vara och jag fastnat för argumenten mot spikes, så har jag själv använt mjukfötter i många år. Vid något tillfälle har jag testat spikes (eftersom det följde med högtalarna och eftersom tillverkaren rekommenderar detta) men tyckte att klangen blev något tunnare, varför jag återgick till mjukfötter. Men så för några veckor sedan när jag städade mitt musik-/biorum hittade jag påsen med spiksen och satte litet på skoj på dessa på högtalarna. Återigen fick jag en känsla av att klangen "svalnade" något, men i stället för att byta tillbaka så flyttade jag högtalarna något närmare väggarna. Och vips blommade klangen ut och det låter bättre än någonsin om musiken jag spelar. Det känns som om det är i basområdet något hänt. Jag upplever musiken som tightare, mer rytmiskt riktig och svängigare än utan spikes. Detta oavsett om jag spelar akustisk, eller pop/rock etc musik. Om inte begreppet varit belastat hade jag nog tyckt att det var lättare att stampa takten till musiken. :wink:

Högtalarna står på heltäckningsmatta ovanpå klinkers som ligger på betonggolv. Och eftersom det kanske bara är en lycklig slump att jag råkade placera högtalarna exakt rätt (och kanske inte så mycket spikesen) så vågar jag inte experimentera mera. Tänk om jag flyttar på högtalarna och jag inte hittar detta optimala läge igen! Det går igen på skiva efter skiva att det låter bättre än någonsin och har så gjort i ett par veckor nu. Jag har också en referens. Även om mina högtalare går ner till typ 20 Hz i rummet, så har jag ett par rejäla subbar främst till LFE-kanalen vid bioljud. Med mjukfötter under frontarna, lät jag ofta subbarna vara inkopplade för jämnan (delat vid 80 Hz). Det var litet hugget som stucket om jag spelade musik med, eller utan sub. Men nu, med spikes under frontarna, så föredrar jag klart att använda dessa i fullregister framför delning vid 80 Hz med subbar. Det är inte så att skillnaden är dramatisk, men den är tillräckligt stor för att jag numera enbart kör i fullregisterläge.

I och för sig ska jag kanske inte vara så förvånad över att det som tillverkaren (som verkar veta vad de pysslar med) rekommenderar också faktiskt fungerar bäst. Men jag har ju fått mig en funderare utifrån diskussionerna i frågan här på forumet. Bara för att duktiga debattörer framlägger goda argument, behöver detta inte gälla som en universell sanning. Och jag tycker alltid det är kul när "sanningar" ställs på ända. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: spikes vs mjukfötter

Inläggav petersteindl » 2017-08-28 22:44

Åckäjj. . .

Bild

. . . typ.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-08-28 23:00

Grattis Michael. :) Du har ändrat på minst 3 saker, troligen minst 4 och kanske minst 5. Så ..., vad gjorde skillnaden till det bättre?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-28 23:24

Ja, att flytta högtalarna torde påverka ljudet avsevärt mer än vad spajksen skulle kunna göra. Det är väl ingen särskilt stor risk att förlora ditt nya fina sound om du skulle testa att bara byta tillbaka till mjukisarna utan att flytta högisarna från nuvarande läge? Rapportera gärna hur du upplever ljudskillnaden. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-28 23:37

Mjaa, debatten har ju rasat och mjukfötterna segrat på poäng, men ingen har nog drivit linjen att mjukt alltid blir bäst. Bara att både högtalarna och golv blir stillare vilket i regel kan tänkas medföra bra förutsättningar.

Bra att prova, blir det bättre spelar det ju liten roll vad ett forum har tyckt och tänkt.
Don’t just do something, sit there.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-08-29 04:52

Nu vet jag ingenting om akustik och allt som hör till.
Jag kör alltid på magkänsla, då jag inte orkar gräva ner mig i detaljernas värld.

Känslan säger mig att om man har heltäckningsmatta så känns det fel att köra med kuddar och spikes är att föredra.
Stumt underlag så känns kuddar som det rätta alternativet.

Som sagt, endast känslan jag har och absolut ingen fakta.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-29 06:52

Markera exakt var högtalarna stod och testa med mjukfötter. Sen väljer du det du tyckte bäst om, placebo eller inte. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-29 08:35

Kalejdokom skrev:Ja, att flytta högtalarna torde påverka ljudet avsevärt mer än vad spajksen skulle kunna göra. Det är väl ingen särskilt stor risk att förlora ditt nya fina sound om du skulle testa att bara byta tillbaka till mjukisarna utan att flytta högisarna från nuvarande läge? Rapportera gärna hur du upplever ljudskillnaden. :)

Det gäller då verkligen att få exakt rätt läge och hur gör man markeringar på en matta? På ett hårt golv kan man alltid sätta en tejp och markera med penna.

Varför jag tror detta är viktigt är att även små förflyttningar spelar roll. I mitt förra boende lade jag ner avsevärd tid att flytta runt högtalarna och det slutade med halvcentimeterssteg. Utan att egentligen veta så är jag rätt säker på att placeringen med spikes och mjuka fötter inte nödvändigtvis behöver vara på samma ställe.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 09:00

Jag kan ju slå ett slag för 30 mm dörrstoppar.
Sätter man 2 i fram, en vid varje hörn och en i bak mitt i bakkanten så får man god isolation från återkoppling samtidigt som man får en högtalare som själv söker jämnt golv.
Dom är 30 x 30 mm och kan fästas med dubbelhäftande tejp om man inte vill skruva fast dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-08-29 10:10

Bill50x skrev:Det gäller då verkligen att få exakt rätt läge och hur gör man markeringar på en matta? På ett hårt golv kan man alltid sätta en tejp och markera med penna.

Maskeringstejp går väl utmärkt att använda även på matta?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-29 14:26

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:Det gäller då verkligen att få exakt rätt läge och hur gör man markeringar på en matta? På ett hårt golv kan man alltid sätta en tejp och markera med penna.

Maskeringstejp går väl utmärkt att använda även på matta?

Om Bill vill ha halvcentimetersprecision och har en långhårig matta kan det bli svårt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:27

Vad skönt att vi äntligen, en gång för alla, kan slå fast att spikes är bättre än mjukfötter! :D

Skojar bara...

Vad jag kan konstatera är att jag tycker att jag kan få det att låta bättre med spikes än vad jag någonsin kunnat med mjukfötter. Några direkta slutsatser är ju naturligtvis svårt att dra ifrån detta, annat än att det inte med automatik blir bättre med mjukfötter.

Jag tycker mig ana att ljudet från högtalarna blir ett uns slankare med spikes eller om man så vill ett uns fylligare med mjukfötter. På den plats (=det avstånd från väggar) som ger bästa ljudbalans med mjukfötter, så blir det ett uns för tunn klang med spikes. Från den plats som ger bästa ljudbalans med spikes, så blir det ett uns för fylligt/massivt med mjukfötter. Det skiljer några cm mellan dessa optimala platser, men det handlar om totalt c:a en dryg halvmeter till bak- respektive sidovägg. Ljudet är dock inte identiskt i övrigt; med spikes på den opimala platsen för detta presenteras musik med något mer punch och auktoritet än vad fallet är med den optimala platsen för mjukfötter trots att grundklangen i övrigt är lika. Jag har ingen aning om vad som är mest rätt eller korrekt, men jag tycker helt klart bättre om hur musiken presenteras med spikes.

Vad som händer och varför har jag ingen uppfattning om. Jag har inte heller någon uppfattning om huruvida det jag hör är en skillnad som beror på fötterna, eller om det är ren slump att jag fick just detta resultat hos mig. En tänkbar hypotes är dock att svaret står att finna i den tendens till mer eller mindre fyllighet i klangen som olika fötter bidrar till.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:29

petersteindl skrev:Åckäjj. . .

[ Bild ]

. . . typ.

Jag har faktiskt köpt en popcornmaskin på teknikmagasinet. Den funkar jättebra och ger i det närmaste perfekt resultat varje gång. Så nu sitter jag och äter popcorn medan jag lyssnar på mina spikfötter! :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:30

Adhoc skrev:Grattis Michael. :)

Tack! :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:31

Kalejdokom skrev:Rapportera gärna hur du upplever ljudskillnaden. :)

Se mitt litet längre inlägg ett par snäpp upp.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:32

Bill50x skrev:
Kalejdokom skrev: Utan att egentligen veta så är jag rätt säker på att placeringen med spikes och mjuka fötter inte nödvändigtvis behöver vara på samma ställe.

/ B

Min erfarenhet också! (Se mitt litet längre inlägg några steg upp.)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 16:35

Perfector skrev:Jag kan ju slå ett slag för 30 mm dörrstoppar.

Jag kan tänka mig - dock utan att veta - att olika fötter under olika högtalare i olika rum kan ge olika resultat. Dvs det som fungerar bäst under en viss högtalare i ett visst sammanhang behöver inte fungera lika bra under en annan högtalare i ett annat sammanhang. Men detta är bara spekulationer. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-29 17:04

Jag tycker att det är ett mycket sunt sätt att se på valet MichaelG.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 18:08

MichaelG skrev:
Perfector skrev:Jag kan ju slå ett slag för 30 mm dörrstoppar.

Jag kan tänka mig - dock utan att veta - att olika fötter under olika högtalare i olika rum kan ge olika resultat. Dvs det som fungerar bäst under en viss högtalare i ett visst sammanhang behöver inte fungera lika bra under en annan högtalare i ett annat sammanhang. Men detta är bara spekulationer. :)

Från 20 liter upp till 160, litet till stort.
Det har fungerat utan klander och fötterna tål vikten.
Tror inte gummifötterna har några negativa egenskaper i ljudsammanhang.
Den primära uppgiften är att isolera högtalaren från underlaget och undvika återkoppling och rundgång, och det funkar klockrent.
Prova själv. gummifötterna kostar inte många kronor och kan sättas med dubbelhäftande tejp så man kan ta bort dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-08-29 18:57

Såhär tycker jag. Jag tycker att spikes är skit men främst av andra skäl än ljudet: de flesta är vassa, allmänt besvärliga och dyra i förhållandet till funktionen. Det finns inget magiskt alls med dem. Fysikaliskt är det styva och hårda, inget annat. Vill man experimentera med hård koppling mellan golv och högtalare eller mellan två högtalare som man staplat på varandra finns det ju massor av hårda grejor som är trevligare att jobba med och billiga nog att göra många experiment med. Rent objektivt är det väl få om ens några situationer då en hård koppling mellan högtalare och underlag ger mindre vibrationer i kabinettet jämfört med en mjuk fot. Har man högtalarlådor placerade på varandra kommer saken i ett annat läge eftersom man får flera fjädersystem. Svaret på vad som minst vibrationer är då inte alls givet. Om det inte varit för påståendet att spikes gör att högtalaren "står stadigare" så tror jag inte spikes skulle vara så kontroversiellt på faktiskt.se. Om man släpper tanken på att fötternas enda mål är att minimera vibrationer är det väl bara att köra på. Man behöver inte tycka och uppleva samma sak.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 19:29

DQ-20 skrev:Jag tycker att spikes är skit men främst av andra skäl än ljudet: de flesta är vassa, allmänt besvärliga och dyra i förhållandet till funktionen.

Vassa och besvärliga var ordet sa Bull! Att flytta runt 64 kg högtalare (styck) med spikes är betydligt knöligare än utan spikes. Dyra var de dock inte särskilt, då de ingick i högtalarköpet.

Harryup skrev:Jag tycker att det är ett mycket sunt sätt att se på valet MichaelG.

Jag har minsann noterat att du emellanåt har avvikande uppfattning mot ingenjörerna på Faktiskt. Och detta utan att hemfalla åt ormoljetro. :wink:

Perfector skrev:
Prova själv. gummifötterna kostar inte många kronor och kan sättas med dubbelhäftande tejp så man kan ta bort dom.

Jag har gummifötter under mina bägge subbar. Och det verkar funka alldeles utmärkt. Fast risken med att sätta det under frontarna är väl snarast att det inte blir bättre än SD-foten som jag ju haft många år. Vilket det ju blev med spikes. :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-08-29 19:38

Jag har ett litet tips för den som vill byta spikes mot något annat. Ikea har plastfötter till "Bestå" som har m8-gänga. Jag har skaffat sådana för att byta på min stereobänk. Priset? En krona styck!

jansch

Inläggav jansch » 2017-08-29 20:20

Bara lite funderingar...

Man kan ju fundera över om tillverkarens högtalare är utvecklade och uppmätta med spikes... hur fungerar det i ett frifältsrum? Balanserar spikes:en då på nylonnätet som man brukar gå på. Eller har man bara kontroll över frekvenser över 200Hz så man inte behöver ett frifältsrum ("gating"). Å andra sidan är väl spikes och dämpfötter bara någorlunda effektiva för frekvenser under 200Hz.
Och om man nu ändå skulle mäta under 200Hz i ett rum som inte var "ekofritt" - kan man då överhuvudtaget påvisa vad spike:sen påverkar och inte påverkar?

Dessutom, det är en jäkla skillnad på heltäckningsmatta på 22mm spånskiva på reglar ELLER heltäckningsmatta på 200mm betongsula ELLER 200mm glättat betonggolv. För att inte tala om varianter såsom 8mm laminat på olika bjälklag med ett mellanskikt (för stegdämpning) bestående av 2-4 mm plastskum eller lumppapper.
När jag mätte Sonab OA2212 i mitt f.d. vardagsrum fick jag lägga en 25mm MDF skiva på mitt vardagsrumsgolv (15mm parkett/2,5mm stegskydd/22mm spånskiva/diffspärr/ 60mm XPS/200mm armera betong). Dessutom spände jag fast högtalarna med spännband.... Utan denna lösning vibrerade parketten så att mätresultaten var oanvändbara.
Frågan är ju då om spikes hade varit den optimala lösningen på mitt golv.

Jag är alltså helt förvånad över hur en högtalartillverkare kan förorda spikes (och då på något sätt tro sig ha kontroll över högtalarens ljudåtergivning i ett specifikt lyssningsrum) utan att veta vad som finns "på andra sidan". Eller förutsätter högtalartillverkarna att alla människor har ett betonggolv med någon fantastisk ytbehandling som dämpar golvreflexer... eller liknande.
Liknelse:
Jag kan förstå när en biltillverkare (vanlig personbil) relaterar till egenskaper som helt naturligt förutsätter asfalt eller betongunderlag. Att man som köpare inte skall förvänta sig att egenskaperna gäller för alla underlag - från gyttja till kullersten och allt däremellan under alla årstider. Tänk om specen av ljudnivån inne i kup'en gällde för kullersten, eller accelerationssiffrorna gällde för acceleration på Drevvikens eller riddarfjärdens is vintertid. häftigt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-29 21:34

Vi får se om jag kan hålla mig till ett enda inlägg i den här tråden.

Jag tror att:

-Spikes förstör underlaget. Det känns lite som att kliva in på parketten med golfskor med motiveringen att man inte halkar så lätt.

-Idén med spikes är lätta att sälja eftersom påståendet att "de står stadigast så" är lätt att bli övertygad av intuitivt. Vi har dock bara intuition för låga frekvenser, under hörbarhetsgränsen, och en lite mjukare uppställning kan resultera i mindre högtalarlåderörelser vid ljudfrekvenser. Gung och ljudvibrationer är inte samma sak här. Eller, typ...

-Vid styv koppling till underlaget lägger man till en potentiell ljudstrålare som konstruktören inte har kontroll över, nämligen golvet. Att lägga till saker som konstruktören inte kan påverka betyder att någon annan måste optimera det. Genomsnittskonsumenten är förmodligen sämre på detta än genomsnittskonstruktören. Jag hade en gång en speldosevideo som jag länkade till här på Faktiskt som illustrerar att en hård koppling ger mer ljudavstrålning från en bordsyta.

-Grannarna gillar nog mjukfötter bättre. Alternativt: Man själv gillar mjukfötter bättre eftersom man kan spela starkare innan grannarna klagar.

Punkt 2 och 3 troliggör att det kan bli en hörbar skillnad mellan hårda och mjuka fötter, och vilket som upplevs som "bäst" kan nog vara både individuellt och beroende av högtalare och underlag. Men som systemlösning är mjukfötterna tveklöst elegantast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-08-29 21:42

Har jag fattat detta rätt; du har bytt fötter och flyttat högtalarna? Ljudförändringen tillskriver du fotbytet? Begreppet "Ockhams rakkniv" känns användbart.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 21:50

Belker skrev:Har jag fattat detta rätt; du har bytt fötter och flyttat högtalarna? Ljudförändringen tillskriver du fotbytet?

Nej du har fattat fel. Ljudförändringen tillskriver jag fotbytet och högtalarflytten. Eller som jag skrev:

MichaelG skrev:Jag tycker mig ana att ljudet från högtalarna blir ett uns slankare med spikes eller om man så vill ett uns fylligare med mjukfötter. På den plats (=det avstånd från väggar) som ger bästa ljudbalans med mjukfötter, så blir det ett uns för tunn klang med spikes. Från den plats som ger bästa ljudbalans med spikes, så blir det ett uns för fylligt/massivt med mjukfötter.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 21:55

Svante skrev:Men som systemlösning är mjukfötterna tveklöst elegantast.

Jag är benägen att hålla med. Dessvärre lyckades jag inte få till lika bra ljud som med spikes. Kanske försökte jag inte tillräckligt hårt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-08-29 21:57

Men har du nu vågat dig på att byta till mjuka med högtalarna i exakt samma position som du hittade när du satte på spikesen? Om inte tror jag ändå att position har mycket större betydelse än fotsort. När man mäter är det väldigt tydligt hur bara några cm ändrar framför allt basresponsen pga interfererande reflexer. Förutsatt att du inte sätter igång någon stark resonans någonstans med den ena eller andra foten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-29 22:18

Belker skrev:Men har du nu vågat dig på att byta till mjuka med högtalarna i exakt samma position som du hittade när du satte på spikesen? Om inte tror jag ändå att position har mycket större betydelse än fotsort. När man mäter är det väldigt tydligt hur bara några cm ändrar framför allt basresponsen pga interfererande reflexer. Förutsatt att du inte sätter igång någon stark resonans någonstans med den ena eller andra foten.

Men finns det något som säger att exakt samma position är det bästa för båda typerna av fötter? För min del anser jag att man ska försöka få bästa möjliga ljud med resp fot även om då placeringen inte är identisk. MichaelG berättade ju att när han först monterade spikarna så blev ljudet tunnare och anemiskt (om jag minns rätt) men att en lite lätt högtalarflytt löste det problemet och mer därtill. Jag tycker det visar att samma position INTE är det bästa för de två fötterna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 22:22

Belker skrev:Men har du nu vågat dig på att byta till mjuka med högtalarna i exakt samma position som du hittade när du satte på spikesen? Om inte tror jag ändå att position har mycket större betydelse än fotsort. När man mäter är det väldigt tydligt hur bara några cm ändrar framför allt basresponsen pga interfererande reflexer. Förutsatt att du inte sätter igång någon stark resonans någonstans med den ena eller andra foten.

Under ett par års tid har jag till och från - när andan fallit på - experimenterat med högtalarplaceringen. Och använt mjukfot. Den placering jag har nu med spikes ger annars ett för mastigt ljud med mjukfot. Med mjukfot föredrar jag några cm lägre ifrån väggarna. Och då blir det istället aningens för tunt ljud med spikes. Fast jag kan ju inte svära på att jag exakt på millimetern har prövat nuvarande placering med mjukfot. Bara på ett ungefär. Jag har ju heltäckningsmatta, så det är litet vanskligt att veta exakt. Rent hypotetiskt kanske jag av slump hittat rummets gyllene snitt för högtalarplacering och just här skulle det fungerat lika bra med mjukfot som med spikes. Inte vet jag - jag vet bara att det låter bättre nu än jag någonsin lyckats få till tidigare. Kanske beror det på kombinationen av spikfot och placering - kanske något annat. Just nu vågar jag dock inte ändra på något eftersom heltäckningsmattan gör det svårt att veta exakt placering. Högtalarna väger dessutom 64 kg styck så det är litet bökigt både att byta fötter och att lyfta runt dem. Men känner jag mig själv rätt, så kommer jag förr eller senare att byta tillbaka till mjukfot och se vad som händer. :D

Nästa

Återgå till Teknikforum