Tillverkaren av mina högtalare verkar vara "down to earth". Man behöver bara se till att använda normala högtalarkablar som är tillräckligt tjocka i förhållande till längden, i övrigt spelar inte kabeln någon roll. Högtalarna är också konstruerade för en kabel per sida, möjligheten för bi- eller triwiring finns bara för att vissa kunder önskar detta, inte för att det blir bättre. Men man SKA använda medföljande spikes till högtalarna.
Eftersom jag följt de debatter som rasat här på Faktiskt under årens lopp om spikes respektive mjukfötters vara eller inte vara och jag fastnat för argumenten mot spikes, så har jag själv använt mjukfötter i många år. Vid något tillfälle har jag testat spikes (eftersom det följde med högtalarna och eftersom tillverkaren rekommenderar detta) men tyckte att klangen blev något tunnare, varför jag återgick till mjukfötter. Men så för några veckor sedan när jag städade mitt musik-/biorum hittade jag påsen med spiksen och satte litet på skoj på dessa på högtalarna. Återigen fick jag en känsla av att klangen "svalnade" något, men i stället för att byta tillbaka så flyttade jag högtalarna något närmare väggarna. Och vips blommade klangen ut och det låter bättre än någonsin om musiken jag spelar. Det känns som om det är i basområdet något hänt. Jag upplever musiken som tightare, mer rytmiskt riktig och svängigare än utan spikes. Detta oavsett om jag spelar akustisk, eller pop/rock etc musik. Om inte begreppet varit belastat hade jag nog tyckt att det var lättare att stampa takten till musiken.
Högtalarna står på heltäckningsmatta ovanpå klinkers som ligger på betonggolv. Och eftersom det kanske bara är en lycklig slump att jag råkade placera högtalarna exakt rätt (och kanske inte så mycket spikesen) så vågar jag inte experimentera mera. Tänk om jag flyttar på högtalarna och jag inte hittar detta optimala läge igen! Det går igen på skiva efter skiva att det låter bättre än någonsin och har så gjort i ett par veckor nu. Jag har också en referens. Även om mina högtalare går ner till typ 20 Hz i rummet, så har jag ett par rejäla subbar främst till LFE-kanalen vid bioljud. Med mjukfötter under frontarna, lät jag ofta subbarna vara inkopplade för jämnan (delat vid 80 Hz). Det var litet hugget som stucket om jag spelade musik med, eller utan sub. Men nu, med spikes under frontarna, så föredrar jag klart att använda dessa i fullregister framför delning vid 80 Hz med subbar. Det är inte så att skillnaden är dramatisk, men den är tillräckligt stor för att jag numera enbart kör i fullregisterläge.
I och för sig ska jag kanske inte vara så förvånad över att det som tillverkaren (som verkar veta vad de pysslar med) rekommenderar också faktiskt fungerar bäst. Men jag har ju fått mig en funderare utifrån diskussionerna i frågan här på forumet. Bara för att duktiga debattörer framlägger goda argument, behöver detta inte gälla som en universell sanning. Och jag tycker alltid det är kul när "sanningar" ställs på ända.