Svante skrev:IngOehman skrev:Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.
Nejdå, det är för att "tumregler suger" är en tumregel... Jag håller helt med I DETTA FALL om att tumreglerna som har använts är överförenklade och har lett fel, och att de har hindrat riktigt lärande. Hade de inblandade lagt samma tid på att lära sig mer i stället för att leta (flera) tumregler så hade slutresultatet blivit bättre.
Men.
Det säger inte att alla tumregler är dåliga. Det finns gott om tumregler som är funktionella såtillvida att tumregelanvändaren får att tillräckligt bra resultat. Därför stämmer jag inte in i ditt mantra att tumregler suger. Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande.
Ok?
Många ord för att skriva, "nejdå, det vill säga ja".
Måste vara jobbigt att känna sig som en med uppdraget att vara equalizer - att inte tala ärligt utan istället motverka det andra säger så medelvärdet skall bli rätt... Lite omyndigförklarande visavi läsarna kan jag dessutom tycka.
Jag skriver min ärliga mening och andra får skriva sin. Medelvärdet av vad alla skriver kommer inte någonsin att komma i närheten att vara sant så att varför bry sig med andra mål än att räta ut missförstånd? Att dra sanningen snett för kompensera det andra skriver, för att manipulera läsare som inte kan värdera olika skriva ords olika rimlighet, det är inte min melodi.
Dessutom verkar du inte ha förstått det jag skriver - sättet som tumregler suger på.
Det förvånar mig för jag brukar vara väldigt tydlig, och jag har aldrig förnekat att en tumregel kan råka ge ett rimligt svar ibland. Deras fel är inte att de alltid har fel, utan att man knte kan veta, och överger alternstivet - att lära sig, när man väljer tumregeln.
Och det är ett problem i flera led. På grund av tumreglernas popularitet finns ofta heller inte kunskap att enkelt finna. ALLA man frågar kan bara en tumregel!
När tumregler brer ut sig och okunskapen vinner mark så drabbas inte bara tumregelanvändaren själv utan också alla de människor som personen hade kunna hjälpa.
- - -
Tumregler, auktoriteter och majoriteten har en sak genensam - att tron på det de säger, baserat på tron på dem "bara för att", leder till förlust av potentiell riktig kunskap - förstånd (i betydelsen att förstå genom att ha insikt om de faktiska sambanden).
Så det som suger är förlitandet.
Jag brukar alltid tycka det är jobbigt när folk vill ha färdigförpackade svar av mig, istället för att lyssna på det jag säger om hur allt hänger samman och tänka på det tills de förstår det.
-Lite inte på det jag skriver - försök förstå det - ifrågasätt det gärna om det inte mejkar sens!
Ett konstruktivt ifrågasättande (inte "det tror jag inte på", utan "jag förstår inte på grund av att jag inte för ihop...") är ett av de bästa sätten att visa vad som är oklart.
Gör man så, lyssnar försöker förstå, frågar om det dom är oklart och förklarar hur, så har man en chans att utvecklas så man av egen kraft kan förstå även nästa liknande frågeställning som dyker upp.
Att tro på tumregler, auktoriteter och majoriteten ger motsatt effekt: Man lär sig ingenting, utvecklas inte.
Tumregler och majoriteten är på många sätt oftast till och ned mera problematiska än auktoriteter som man har direktkontakt med, eftersom varken majoriteten eller en tumregel kan förtydiga sig. Samma problem gäller förstås en auktoritet som man är passiv läsare av.
Men lyssna kan man göra på alla tre.
Det är att tro på dem utan att förstå varför de säger det de säger, som blir dåligt nästan undantagslöst, och det gäller även om de inte ledde vilse beslutsmässigt. Förlusten är ju att man fyllt huvudet med dumheter som man kommer att behöva olära sig den stund man vill lära sig på riktigt.
Man kan tro att det är lätt, men det finns ju gott om exempel på hur det går när man bygger sin världsbild på tumregler istället för att lära sig på riktigt, t ex i den här tråden.
Hur ovillig du Svante än är att medge det. Men du är inte blind, jag vet att du ser förstår och känner viss förtvivlan. Till och med frustration. Det har du ju även tydligt visat i tråden.
Vh, iö