Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 16:42

Svante skrev:
IngOehman skrev:Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.

Nejdå, det är för att "tumregler suger" är en tumregel... Jag håller helt med I DETTA FALL om att tumreglerna som har använts är överförenklade och har lett fel, och att de har hindrat riktigt lärande. Hade de inblandade lagt samma tid på att lära sig mer i stället för att leta (flera) tumregler så hade slutresultatet blivit bättre.

Men.

Det säger inte att alla tumregler är dåliga. Det finns gott om tumregler som är funktionella såtillvida att tumregelanvändaren får att tillräckligt bra resultat. Därför stämmer jag inte in i ditt mantra att tumregler suger. Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande.

Ok?

Många ord för att skriva, "nejdå, det vill säga ja".

Måste vara jobbigt att känna sig som en med uppdraget att vara equalizer - att inte tala ärligt utan istället motverka det andra säger så medelvärdet skall bli rätt... Lite omyndigförklarande visavi läsarna kan jag dessutom tycka. :?

Jag skriver min ärliga mening och andra får skriva sin. Medelvärdet av vad alla skriver kommer inte någonsin att komma i närheten att vara sant så att varför bry sig med andra mål än att räta ut missförstånd? Att dra sanningen snett för kompensera det andra skriver, för att manipulera läsare som inte kan värdera olika skriva ords olika rimlighet, det är inte min melodi.

Dessutom verkar du inte ha förstått det jag skriver - sättet som tumregler suger på.

Det förvånar mig för jag brukar vara väldigt tydlig, och jag har aldrig förnekat att en tumregel kan råka ge ett rimligt svar ibland. Deras fel är inte att de alltid har fel, utan att man knte kan veta, och överger alternstivet - att lära sig, när man väljer tumregeln.

Och det är ett problem i flera led. På grund av tumreglernas popularitet finns ofta heller inte kunskap att enkelt finna. ALLA man frågar kan bara en tumregel! :(

När tumregler brer ut sig och okunskapen vinner mark så drabbas inte bara tumregelanvändaren själv utan också alla de människor som personen hade kunna hjälpa.

- - -

Tumregler, auktoriteter och majoriteten har en sak genensam - att tron på det de säger, baserat på tron på dem "bara för att", leder till förlust av potentiell riktig kunskap - förstånd (i betydelsen att förstå genom att ha insikt om de faktiska sambanden).

Så det som suger är förlitandet.

Jag brukar alltid tycka det är jobbigt när folk vill ha färdigförpackade svar av mig, istället för att lyssna på det jag säger om hur allt hänger samman och tänka på det tills de förstår det.

-Lite inte på det jag skriver - försök förstå det - ifrågasätt det gärna om det inte mejkar sens!

Ett konstruktivt ifrågasättande (inte "det tror jag inte på", utan "jag förstår inte på grund av att jag inte för ihop...") är ett av de bästa sätten att visa vad som är oklart.

Gör man så, lyssnar försöker förstå, frågar om det dom är oklart och förklarar hur, så har man en chans att utvecklas så man av egen kraft kan förstå även nästa liknande frågeställning som dyker upp.

Att tro på tumregler, auktoriteter och majoriteten ger motsatt effekt: Man lär sig ingenting, utvecklas inte.

Tumregler och majoriteten är på många sätt oftast till och ned mera problematiska än auktoriteter som man har direktkontakt med, eftersom varken majoriteten eller en tumregel kan förtydiga sig. Samma problem gäller förstås en auktoritet som man är passiv läsare av.

Men lyssna kan man göra på alla tre.

Det är att tro på dem utan att förstå varför de säger det de säger, som blir dåligt nästan undantagslöst, och det gäller även om de inte ledde vilse beslutsmässigt. Förlusten är ju att man fyllt huvudet med dumheter som man kommer att behöva olära sig den stund man vill lära sig på riktigt. :(

Man kan tro att det är lätt, men det finns ju gott om exempel på hur det går när man bygger sin världsbild på tumregler istället för att lära sig på riktigt, t ex i den här tråden.

Hur ovillig du Svante än är att medge det. Men du är inte blind, jag vet att du ser förstår och känner viss förtvivlan. Till och med frustration. Det har du ju även tydligt visat i tråden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-21 17:13

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev: ..många ord..

Men varför säga samma sak som du säger om man inte tycker likadant? Det blir inte mer ärligt för det. En kommunikation helt utan "equalizer"-sensibilitet blir snabbt brutal.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 18:01

Jag kommenterade inte att säga något annat, jag kommenterade:

"Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande."

Och inte bara grejen att skriva något som är avsett att ge "rätt sammanlagda budskap" utan även påståenden om vad jag gör "så fort jag får chansen" förtjänar väl egentligen kommentarer. :?

Det ju inte alls sant.

Jag brukar avstå ifrån att komma med onödiga synpunkter på tumregler eftersom det kan bli rätt så tjatigt. Så jag skriver något om det BARA när det återigen (gång på gång, visst...) är uppenbart hur fel det blir när folk väljer tumregelvägen. Och det är ju inte mitt fel att det sker 100 gånger oftare än vad som vore rimligt!

Men varje gång det sker så är det ju uppenbart att jag påminner om problemet alldeles för sällan, inte för ofta.

Även Svante lider ju av att se precis samma sak, men han kan inte kalla saker vid sina sanna namn eftersom han då skulle hålla med mig. Det vill säga han gör det ju redan genom att peka på exakt samma problem, om och om igen, men undvika att säga "tumregel", för skulle han göra det så skulle han inte kunna förneka att han delar min syn på saken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 19:17

Alltså, det är ju enkelt. Tumregeln "tumregler suger" är en av de sämre tumreglerna, för tumregler suger inte, generellt. Jag vill inte förstärka en sådan osanning.

Tumregler är vad de är, en genväg till att kunna göra något hyfsat bra utan att sätta sig i skolbänken. Att använda tumregler när man behöver lära sig något för att man vill ha något som är bättre än hyfsat bra är däremot dåligt, och det är en återvändsgränd att använda ytterligare tumregler för att göra den hyfsat baiga tumregeln en gnutta bättre.

Tumreglerna suger alltså inte, men visst användande, speciellt när det sätts i system suger.

Du har alltså fel när du säger att tumregler suger, det är min uppfattning. Varje gång du upprepar ditt mantra att tumregler suger vill jag skriva att nej tumregler suger inte, och ibland när du har rätt i fråga om att det som diskuterades inte var en sak som bör dimensioneras tumregelmässigt så vill jag hålla med om att det är fel sätt att göra det. Våra tumregeldiskussioner har dock varit så långrandiga att jag låter bli. Jag låter bli att kommentera tumregeldelen av dina påståenden och talar i stället om att det här måste man lära sig på riktigt.

Det är inte att agera equalizer, det är bara att låta bli att störa forumfriden genom att nämna ordet tumregel, för jag vet att det blir kilometerlånga inlägg ifrån dig när jag talar om att tumregeln "tumregler suger" suger.

Min syn på tumregler i korthet:
Tumregler suger inte, generellt.
Vissa tumregler är sämre/bättre än andra.
Tumregler är recept, inte kokkonst
Tumregler är effektiva om de används rätt
Det finns inte alltid en tumregellösning som fungerar tillräckligt bra

Slå upp den här listan nästa gång jag inte stämmer in i ditt tumregelmantra när någon har använt tumregler fel så förstår du nog varför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 19:32

IngOehman skrev:Tumregler, auktoriteter och majoriteten har en sak genensam - att tron på det de säger, baserat på tron på dem "bara för att", leder till förlust av potentiell riktig kunskap - förstånd (i betydelsen att förstå genom att ha insikt om de faktiska sambanden).

Så det som suger är förlitandet.

Jag brukar alltid tycka det är jobbigt när folk vill ha färdigförpackade svar av mig, istället för att lyssna på det jag säger om hur allt hänger samman och tänka på det tills de förstår det.

-Lite inte på det jag skriver - försök förstå det - ifrågasätt det gärna om det inte mejkar sens!

Ett konstruktivt ifrågasättande (inte "det tror jag inte på", utan "jag förstår inte på grund av att jag inte för ihop...") är ett av de bästa sätten att visa vad som är oklart.

Gör man så, lyssnar försöker förstå, frågar om det dom är oklart och förklarar hur, så har man en chans att utvecklas så man av egen kraft kan förstå även nästa liknande frågeställning som dyker upp.

Att tro på tumregler, auktoriteter och majoriteten ger motsatt effekt: Man lär sig ingenting, utvecklas inte.

Tumregler och majoriteten är på många sätt oftast till och ned mera problematiska än auktoriteter som man har direktkontakt med, eftersom varken majoriteten eller en tumregel kan förtydiga sig. Samma problem gäller förstås en auktoritet som man är passiv läsare av.

Men lyssna kan man göra på alla tre.

Det är att tro på dem utan att förstå varför de säger det de säger, som blir dåligt nästan undantagslöst, och det gäller även om de inte ledde vilse beslutsmässigt. Förlusten är ju att man fyllt huvudet med dumheter som man kommer att behöva olära sig den stund man vill lära sig på riktigt. :(

Man kan tro att det är lätt, men det finns ju gott om exempel på hur det går när man bygger sin världsbild på tumregler istället för att lära sig på riktigt, t ex i den här tråden.

Det där kan jag ändå i viss mån sympatisera med, för det är mer nyanserat. Det är ju allmänt känt att du inte gillar tumregler, auktoriteter och majoritetsåsikter. Men här ger du ändå uttryck för att man kan lyssna på dem och låta sig inspireras av dem. Och DET är ju ett vettigt användande av alla tre, eller hur. Alltså; ingen av de tre suger, men man kan använda dem fel genom att tro blint på dem.

Man kan också välja att göra så som någon av dem säger, blint, och se vad som händer. Det kanske inte gör så mycket om det blir fel, det beror ju på vad saken gäller. Man kan inte lära sig allt om allt. Men det är synd om man inte lär sig något om något. Som livsstil är alltså tumregelsökande, auktoritetstro och majoritetstro rätt torftigt, där är vi överens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 19:33

Det du säger är "allmänt känt", om ogillande från min sida är inte ens sant. Jag ogillar inte auktoriteter, inte heller majoritetsåsikter. Auktoriteter är människor, varför skulle jag ogilla dem? Majoritetsåsikter är vad de är, varför skulle jag ha en generell åsikt om sådana? Ibland är majoritetens åsikt korkad, ibland är den förnuftig.

Det jag ogillar är konceptet att vila sin tillvaro på TRON på något.

Att tro att en sak är sann, vettig och användbar bara för att det finns en tumregel som påstår det, en auktoritet som påstår det, eller att det är något som majoriteten påstår (eller rättare sagt tror, för det mesta).

Tro på något för att andra tror det, påminner det dig om något?

Så tumregler suger PÅ GRUND av att just de som inte kan bedöma om de är riktiga är de som använder dem. De som kan bedöma om de är riktiga behöver dem inte, för de förstår ju utan dem. Tumreglernas sugande har med användbarheten att göra - de är inte jämförbara med matlagningsrecept, de är förenklingar och de uppstår när folk inte vill lära sig på riktigt.

Men igen: Självklart kan man lyssna på både tumregler, auktoriteter och majoriteten. Problemet är aldrig att lyssna utan att tro utan kunskap och förstånd. Och det är inget du sett mig hävda för första gången. Jag har skrivit det och liknande saker ofantligt många gånger.

Svante skrev:Alltså, det är ju enkelt. Tumregeln "tumregler suger" är en av de sämre tumreglerna, för tumregler suger inte, generellt. Jag vill inte förstärka en sådan osanning.

Tumregler är vad de är, en genväg till att kunna göra något hyfsat bra utan att sätta sig i skolbänken. Att använda tumregler när man behöver lära sig något för att man vill ha något som är bättre än hyfsat bra är däremot dåligt, och det är en återvändsgränd att använda ytterligare tumregler för att göra den hyfsat baiga tumregeln en gnutta bättre.

Tumreglerna suger alltså inte, men visst användande, speciellt när det sätts i system suger.

Du har alltså fel när du säger att tumregler suger, det är min uppfattning. Varje gång du upprepar ditt mantra att tumregler suger vill jag skriva att nej tumregler suger inte, och ibland när du har rätt i fråga om att det som diskuterades inte var en sak som bör dimensioneras tumregelmässigt så vill jag hålla med om att det är fel sätt att göra det. Våra tumregeldiskussioner har dock varit så långrandiga att jag låter bli. Jag låter bli att kommentera tumregeldelen av dina påståenden och talar i stället om att det här måste man lära sig på riktigt.

Det är inte att agera equalizer, det är bara att låta bli att störa forumfriden genom att nämna ordet tumregel, för jag vet att det blir kilometerlånga inlägg ifrån dig när jag talar om att tumregeln "tumregler suger" suger.

Min syn på tumregler i korthet:
Tumregler suger inte, generellt.
Vissa tumregler är sämre/bättre än andra.
Tumregler är recept, inte kokkonst
Tumregler är effektiva om de används rätt
Det finns inte alltid en tumregellösning som fungerar tillräckligt bra

Slå upp den här listan nästa gång jag inte stämmer in i ditt tumregelmantra när någon har använt tumregler fel så förstår du nog varför.

Jag förstår redan varför, och det är inte av det skäl du påstår.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-07-21 19:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-21 19:42

Så länge man är klar över att tumregler är förenklingar av en mera komplicerad verklighet, ser jag inget fel med tumregler. Alla sitter inte inne med välgrundad kunskap i alla olika ämnen. Nu finns det förstås några på ett forum som detta som vägrar inse att tumregler är just tumregler. Att några inte heller bryr sig om att det finns mera komplicerade sammanhang bakom tycker jag är lite trist men ingen katastrof så länge någon kan påtala bristen på insikt i det ämne som avhandlas.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 19:47

För att komma tillbaka lite till ämnet... :lol: .Ska jag prova med en spole bara i serie med plus till elementet?

Eller ska jag prova med det som Svante skrev: (spole i serie (2mH)med plus och efter det en konding (polyester)?på 33 qF parallelt mellan plus och minus efter spolen?

Jag är ju inte så hemma alls på detta,så jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur allt fungerar.

IÖ:Tyvärr har jag svårt att få reda på hur steget jobbar,som du frågade om.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 20:19

Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 21:34

IngOehman skrev:Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

Ok!

Polyester?
Eller elektrolyt?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 21:36

MorganM skrev:
IngOehman skrev:Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

Ok!

Polypropylen?
http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-c ... /cross-cap
Eller elektrolyt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 22:11

Spara slantarna och satsa på elektrolyt.

Vanliga plastfolie- och papperskondensatorer är alltid bipolära, men när det gäller elektrolyter så finns även polariserade kondensatorer som bara bör laddas i ena riktningen. För högtalarfilterbruk måste de dock vara bipolära, och ofta håller de längre om man väljer många mindre och parallellkopplar. Hittar man inte bipolära elektrolyter till vettigt pris kan man bygga själv.

Man kan t ex göra en bipolär 110 uF-kodensatorer genom att köpa två på 220 uF och koppla dem i serie med minuspol mot minuspol.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 07:47

IngOehman skrev:Spara slantarna och satsa på elektrolyt.

Vanliga plastfolie- och papperskondensatorer är alltid bipolära, men när det gäller elektrolyter så finns även polariserade kondensatorer som bara bör laddas i ena riktningen. För högtalarfilterbruk måste de dock vara bipolära, och ofta håller de längre om man väljer många mindre och parallellkopplar. Hittar man inte bipolära elektrolyter till vettigt pris kan man bygga själv.

Man kan t ex göra en bipolär 110 uF-kodensatorer genom att köpa två på 220 uF och koppla dem i serie med minuspol mot minuspol.

Vh, iö

Tack så mycket för hjälpen :).
Återkommer hur det blev.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 09:33

Nu har jag varit ner till garaget och kopplat in spolen från det passiva filtret som satt i Bs 60.Spolen är på 7 mH 1.5mm tråd.Nu är tjutet borta! :D .Dock tycker jag att jag förlorade lite av basens kontur,förmåga att ta fram alla detaljer i basområdet.Är det så att spolen kan ta bort lite av välljudet i basen?Nu är det små skillnader,måste prova att köra med och utan spole några gånger på samma låtstycke för att avgöra exakt.
Om det nu är så att spolen har inverkan på ljudkvalitèn,kan det vra idè att byta till mindre spole?Bara spolen klarar av att filtrera bort tjutet från steget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 11:00

Ja, 7 mH är alldeles för stort för din applikation. Runt 2 mH är lagom.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 12:17

IngOehman skrev:Ja, 7 mH är alldeles för stort för din applikation. Runt 2 mH är lagom.

Vh, iö

Ok!
Då ska jag inhandla en sån,med minst 1.4mm tråd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 12:26

Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Tror att jag kan ha en massa 25uF-polyesterkondensatorer liggande. Fyra-fem sådan gör nog susen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-22 13:41

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 18:03

IngOehman skrev:Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Tror att jag kan ha en massa 25uF-polyesterkondensatorer liggande. Fyra-fem sådan gör nog susen.

Vh, iö

Tänkte att jag skulle fråga om det,men känner mig lite tjatig,vad bra,då ska jag prova bägge (bara spole)/(spole+kondingar).Och höra vilket som låter bäst.

Jag har lite långt till dig annars kunde jag köpt av dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 18:04

Ja,jag har faktiskt tittat där,även försökt gått in på Elfa,men deras sida ligger nere.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-23 13:39

MorganM skrev:
IngOehman skrev:Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Vh, iö

Tänkte att jag skulle fråga om det,men känner mig lite tjatig,vad bra,då ska jag prova bägge (bara spole)/(spole+kondingar).Och höra vilket som låter bäst.

Jag har lite långt till dig annars kunde jag köpt av dig.

Det tar väl typ <15 minuter enligt Ghostrider. :)

Vh, iö

Föregående

Återgå till Teknikforum