Motivera två subbar istället för EN

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-06-25 13:27

_Fredrik_ skrev:
niklas skrev:
_Fredrik_ skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.

För att motverka stående vågen mellan golv och tak (runt 70 Hz) kan du placera båda modulerna i samma hörn (bakom topparna), en nere vid golvet och en uppe vid taket. Sen när du får 2 till placerar du dem likadant i andra hörnet så motverkar du den horisontella stående vågen i rummet också. Fast jag har lagt alla mina fyra ner mellan topparna. Det funkar ganska bra det med.
Tror du att du skulle få ett ännu bättre resultat med placering på höjden bakom topparna?

Kanske, men jag antar att resultatet är rumsberoende. I mitt nuvarande rum har jag, precis som Magnus, ingen möjlighet att utnyttja hörnena, tyvärr. Jag försöker lära mig leva med det... :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-25 15:16

niklas skrev:Kanske, men jag antar att resultatet är rumsberoende. I mitt nuvarande rum har jag, precis som Magnus, ingen möjlighet att utnyttja hörnena, tyvärr. Jag försöker lära mig leva med det... :wink:
Att ha modulerna i takhöjd är helt uteslutet för mig, skulle se helt galet ut, så jag hoppas att din plcering funkar för mig också.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-06-26 16:16

Samma som Fredrik så funderar jag också ;)

_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite.

I teorin (vilket sällan stämmer med verkligheten) om jag har förstått det rätt, så är det bäst att ha modulerna i varsitt hörn, men ska de spela in mot rummet i samma riktning som de vanliga högtalarna eller ska de spela mot varandra (som jag sett en del gjort med sina Bremen basar till Carlsson högtalare)?

Modulerna ska bli kopior på Slaith's LT med 10" SLS basar.
Två ska det bli i början, men om man har lite tråkigt under semstern och bygger två till, hur placeras dessa bäst då (om man får gissa lite).

Bifogar en liten layout av rummet, det är ju egentligen mer saker i det men ni förstår principen.

Bild

Föregående

Återgå till Teknikforum