_Fredrik_ skrev:Tror du att du skulle få ett ännu bättre resultat med placering på höjden bakom topparna?niklas skrev:_Fredrik_ skrev:I väntan på mina två moduler (som förhoppningsvis blir fyra med tiden) så funderar jag lite. Jag tror att den resonans som jag har mest problem med, runt 63 hz, uppstår mellan golv och tak (2.50m), borde jag då ha såna där torn i hörnen, eller rent av två i "takhörnen" och två i "golvhörnen" för att motverka resonansen? Estetiskt sett skulle det bli snyggast att ha dom liggande mellan sidohögtalarna.MagnusÖstberg skrev:Hos mig blev en utbredd placering efter framväggen bäst. Men jag har inte tillgång till två vettiga hörn i min rumsplacering.
För att motverka stående vågen mellan golv och tak (runt 70 Hz) kan du placera båda modulerna i samma hörn (bakom topparna), en nere vid golvet och en uppe vid taket. Sen när du får 2 till placerar du dem likadant i andra hörnet så motverkar du den horisontella stående vågen i rummet också. Fast jag har lagt alla mina fyra ner mellan topparna. Det funkar ganska bra det med.
Kanske, men jag antar att resultatet är rumsberoende. I mitt nuvarande rum har jag, precis som Magnus, ingen möjlighet att utnyttja hörnena, tyvärr. Jag försöker lära mig leva med det...