Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Nu var det väl inte ljudtrycket som hade kommenterats, utan ljudkvalitén Patrik
patrikf skrev:BB skrev:
När Radio Uppland en gång för länge sedan skulle göra en soundcheck på ...
Det giget var helt omöjligt ur Megatrendernas synvinkel. De har 16 kefbasar som tål max 100W. Dvs det var inte fysikaliskt möjligt att klara nivån som behövdes.
PAt bestod av JBL 4818 i botten. 104 dB/1w/1m X 8st, vilket ger en ruggig verkningsgrad. Sedan JBL lågmidhorn och toppar med ännu bättre drag i. Det hade nog behövts sisådär mellan 2000-3000 kef-element matade med 20-30kW för att matcha nivån (115dB@16m)
Lust skrev:Megatrend anges tåla 950 W kontinuerligt och 5 kW max,
Känslighet på 99 dB, märkimpedans om 16 ohm
patrikf skrev:Skräckexempel är inte detsamma som lät förskräckligt.
BB skrev:patrikf skrev:Skräckexempel är inte detsamma som lät förskräckligt.
?????
//BB
I för små rum blev basen bumlig, i för stora blev den för klen. Ett skräckexempel på detta var när de skulle användas som PA-högtalare i Fyrishallen i Uppsala.
dimitri skrev:Lust skrev:Megatrend anges tåla 950 W kontinuerligt och 5 kW max,
Känslighet på 99 dB, märkimpedans om 16 ohm
Det låter imponerande, åtm på mig.
18 8" element per en högtalere torde ge ca 5600 cm^2 membranyta.
99 dB för en W, hmm inte illa. 950W kontinuerlig effekt, inte illa heller.
Men visst har en dipol sina egenheter (tack, IÖ) med utsläckningar, men ändå. Och så var de väl inte primärt ämnade för PA bruk?
IngOehman skrev:
2. Jag tyckte det lät väldigt illa hos dig (vilket du enligt vad du sa då, inte tyckte).
Vh, iö
Sanny_X skrev:Vad matades Megatrenderna av för steg?
IngOehman skrev:Med reservation för att jag hört megatrendarna på en mässa för många år sedan avlyssnade på STORT avstånd, och det faktiskt lät alldeles utmärkt*, blandar du eventuellt ihop rumsverkan med själva högtalarens avståndsberoende. Det senare drabbar alltid dipolhögtalare, eftersom de likt en njur- eller 8-mikrofon får en avståndsberoende tonkurva. Ju närmare man sitter - desto mer bas. Mest klangli förändring uppstår på ära håll, och ett antal meter bort når man en "slutlig tonkurva".
(*Utan att vara expert på Megatrend-högtalaren tror jag den är optimerad för avlyssning på hyggligt långt avstånd.)
patrikf skrev:IngOehman skrev:
2. Jag tyckte det lät väldigt illa hos dig (vilket du enligt vad du sa då, inte tyckte).
Vh, iö
Eftersom du vid detta laget har påpekat ganska många gånger, och i olika sammanhang, hur illa det lät hos mig förstår jag att det är något som känns viktigt för dig att förmedla till alla som läser här.
En lustig sak är nämligen att alla (utom du då, om vi lyssnade på dom, och förmodligen kanske Kaffekoppen och Pingvinlakrits vars åsikter sällan avviker från dina..) som hörde Pip hos mig tyckte att dom lät mycket sämre än mina
Sant, jag håller bara med dig när du har rättIngOehman skrev:Kaffekoppen håller nästan aldrig med mig (tro mig, jag har diskuterat MYCKET med honom) och han har mig veterligt inte köpt några Ino-högtalare heller. Vh, iö
patrikf skrev:Kaffekoppen skrev:Nu var det väl inte ljudtrycket som hade kommenterats, utan ljudkvalitén Patrik
Vad är ljudkvalitet i PA- sammanhang om det inte hörs?
patrikf skrev:Känsligheten för kef b200 SP 1024 ligger på 84-85 db/1w/1m
effekttåligheten är 14V rms(ca 28w) och 50 w programeffekt
Högtalaren har 18 baselement.
Matat med maximal programeffekt högtalaren bör tåla erhålls
96 + 10*log900 = (ca)126 dB
Elementens verkningsgrad gäller ej lågfrekvens.
PatrikF skrev:Momentana ljudtryck vid ca 30 m på 96 db är säkert lagom nivå hemma i soffan eller på en hifihögtalardemo men är knappast tillräckligt i PA-sammanhang där tex publik och orkester ska överröstas.
PatrikF skrev:Hur blir det med tanke på att livedynamiken är lite större än den är på det "normala" programmaterialet som programeffekten baseras på?
Jag och åtminståne en bekant till mig har praktisk erfarenhet av att försöka använda Megatrenderna till diskon tex. Ofta i mycket mindre lokaler än Fyrishallen. Trots mycket vilja och entusiasm funkade de helt enkelt inte.
patrikf skrev:Känsligheten för kef b200 SP 1024 ligger på 84-85 db/1w/1m
effekttåligheten är 14V rms(ca 28w) och 50 w programeffekt
Högtalaren har 18 baselement.
Matat med maximal programeffekt högtalaren bör tåla erhålls
96 + 10*log900 = (ca)126 dB
Elementens verkningsgrad gäller ej lågfrekvens.
Momentana ljudtryck vid ca 30 m på 96 db är säkert lagom nivå hemma i soffan eller på en hifihögtalardemo men är knappast tillräckligt i PA-sammanhang där tex publik och orkester ska överröstas.
Hur blir det med tanke på att livedynamiken är lite större än den är på det "normala" programmaterialet som programeffekten baseras på?
Jag och åtminståne en bekant till mig har praktisk erfarenhet av att försöka använda Megatrenderna till diskon tex. Ofta i mycket mindre lokaler än Fyrishallen. Trots mycket vilja och entusiasm funkade de helt enkelt inte.
IngOehman skrev:...En praktisk dipol (till skillnad från en teoretisk) behöver dock ha en viss utbredning i rummet (den behöver ha yta!) och det gör att man kan lägga till två effekter till den akustiska impedansens skiftning:
1. Högtalaren sedd på kort avstånd får på grund av det längre avståndet till dipolens baksida lite mera bashöjning än en teoretisk dipol skulle ha fått.
2. Högtalaren sedd på kort avstånd får en geometrisk distorsion (man ser denna väldigt tydligt om man tittar genom en sådand där dörrkikare) som drabbar samarbetet mellan elementen. Det yttrar sig i sin tur på två sätt:
. A. Ju närmare man sitter, desto mera kommer diskanten att komma före mellanregistret, eftersom diskantelementet sitter i mitten av högtalaren.
. B. Ju närmare man sitter, desto mera kommer övre mellanregisterområdet att försvagas på grund av interferens mellan de olika bas/mellanregisterelementen som ju kommer på olika avstånd från lyssnaren när man sitter nära högtalarna...
IngOehman skrev:Vilket ljudtryck anser du behövs för att man skall höra?
Om jag förstått det hela rätt är känsligheten hos megatrend 96 dB (är diskanterna verkligen så känsliga?) per 2,83 volt (vilket är 99 dB vid 1 W för ett 16-ohmssystem).
Om samma högtalare kan matas med 950 W i 16 ohm (vilket jag för enkelhets skulle omräknar till en spänning som skulle ha genererat 1900 W i 8 ohm) blir ljudtrycket (frånsett närfältseffekter) sisådär 96 + 10*log1900 = 129 dB.
Tre meter bort blir det sisådär 119 dB
Tio meter bort blir det sisådär 109 dB
Trettio meter bort blir det sisådär 99 dB
etc.
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:...En praktisk dipol (till skillnad från en teoretisk) behöver dock ha en viss utbredning i rummet (den behöver ha yta!) och det gör att man kan lägga till två effekter till den akustiska impedansens skiftning:
1. Högtalaren sedd på kort avstånd får på grund av det längre avståndet till dipolens baksida lite mera bashöjning än en teoretisk dipol skulle ha fått.
2. Högtalaren sedd på kort avstånd får en geometrisk distorsion (man ser denna väldigt tydligt om man tittar genom en sådand där dörrkikare) som drabbar samarbetet mellan elementen. Det yttrar sig i sin tur på två sätt:
. A. Ju närmare man sitter, desto mera kommer diskanten att komma före mellanregistret, eftersom diskantelementet sitter i mitten av högtalaren.
. B. Ju närmare man sitter, desto mera kommer övre mellanregisterområdet att försvagas på grund av interferens mellan de olika bas/mellanregisterelementen som ju kommer på olika avstånd från lyssnaren när man sitter nära högtalarna...
Jag försökte och försökte, men jag förstår inte hur du menar.
Slarti skrev:1. Om man sitter nära högtalaren (som har ett fixt avstånd från väggen?) så erhålls en bashöjning p g a det större avståndet till baksida. Det känns som att det är ett förhållande som ändras, eftersom man om något minskar avståndet om man går närmre högtalaren. Eller har jag missförstått din uppställning?
Slarti skrev:2. Dörrkikardistorsion förstod jag inte alls. Jag har för dålig tillgång till en dörrkikare antar jag.Är det så att saker som syns mot kanterna av kikaren är ihoptryckta i j m f m de saker som syns i kikarens centrum? Punkt B förstår jag till fullo. Punkt A förstår jag inte.. är det specifikt för den högtalare som vi pratar om ovan så är det antagligen varför: Jag har inte sett den. Men om det inte är det får du gärna förklara hur du menar.
Slarti skrev:IngOehman skrev:Vilket ljudtryck anser du behövs för att man skall höra?
Om jag förstått det hela rätt är känsligheten hos megatrend 96 dB (är diskanterna verkligen så känsliga?) per 2,83 volt (vilket är 99 dB vid 1 W för ett 16-ohmssystem).
Om samma högtalare kan matas med 950 W i 16 ohm (vilket jag för enkelhets skulle omräknar till en spänning som skulle ha genererat 1900 W i 8 ohm) blir ljudtrycket (frånsett närfältseffekter) sisådär 96 + 10*log1900 = 129 dB.
Tre meter bort blir det sisådär 119 dB
Tio meter bort blir det sisådär 109 dB
Trettio meter bort blir det sisådär 99 dB
etc.
Om man desutom tar gällande lagar i åtanke blir det än mer problematiskt... Om jag inte missminner mig är det 100dB kontinuerligt och 115dB dynamiskt som är maxvärden, och de rekomenderade värdena är lägre.
IngOehman skrev:Hänger du med?
IngOehman skrev:Även om avståndet till högtalaren minskar när man går närmare den (Duhhh...) så ökar kvoten mellan avståndet till fram- och baksida. På tio meters avstånd är kvoten 10/11, vilket betyder är baksidesljudet är 91% av framljudet. På en halv meter avståndet är kvoten 0,5/1,5, och baksidesljudet är bara 33% av framsidesljudet.
Är man riktigt nära framsidan (1 cm framför baselementens membran exempelvis) märks knappt baksidornas bidrag alls, och man får (givet att man valt ett baselement med tillräckligt högt Q) en kraftig bashöjning.
IngOehman skrev:För att på kort avstånd kunna se stora objekt behöver man en vidvinklig betraktning. En sådan ger kraftig geometrisk distorsion när man projicerar den i en mindre vid betraktningsvinkel. Det är det man ser när man tittar ut genom en dörrkikare och någon står alldeles utanför, och de ser ut att ha en mycket större näsa om de har i verkligheten.
IngOehman skrev:Samma förhållande drabbar en stor högtalare avslyssnad på kort avstånd. Står man 1 cm framför en mittenplacerad diskant kommer den att dominera kraftigt ljudtrycksmässigt, men dessutom kommer den att komma före i tiden. Det senare beror på att man på mycket långt håll har samma avstånd till alla element, men på kort avstånd har man betydligt längre avstånd till elementen i mitten är till de långut upp eller ned på baffeln.
IngOehman skrev:Slarti skrev:Om man desutom tar gällande lagar i åtanke blir det än mer problematiskt... Om jag inte missminner mig är det 100dB kontinuerligt och 115dB dynamiskt som är maxvärden, och de rekomenderade värdena är lägre.
Det beror på exponeringstid det...
100 dB(A) kontinuerligt kan vara alldeles på tok för mycket (exempelvis för de som arbetar med det). 8 timmar i streck per dag fem dagar i veckan är ungefär 15 dB mer* än vad man vet kan visas ge hörselskador (statistiskt), men som för de flesta inte gör det, och däför kan anses vara en rimlig gräns.
Vh, iö
- - - - -
*Och 15 dB för mycket är >30 gånger mer akustisk effekt än vad som hade varit lagom. Om man spelat med 1000 W som toppeffekt borde man alltså ha sänkt till 30 W. Om man spelat med bara 100 W toppeffekt och nått 100 dB(A) i snitt borde man sänka till 3 W.
Jag kan nämna att en typisk biofilm ger en exponering väsentligt MINDRE än nämnd nivå.
Slartibartfast skrev:...Men då måste det ju finnas ett gränsvärde för [lyssnaravstånd]/[elementavstånd]=[så litet som möjligt] som ger att man fortfarande slipper detta avståndsrelaterade problem. Vet du något trevligt om detta? I o f s finns ju en massa olika beroenden (frekvens, spridningsbetenden, elementstorlek...) man kanske måste beakta, man kanske måste ta ett konkret exempel..
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster