Martin skrev:Diskanten är en Seas H883 2.7cm aludome med ett litet buktande galler framför på 4cm, det är därför jag valde att göra trattens början 4cm i diameter. Det skulle kunna gå att minska denna. Kommer detta att minska utsläckningen vid 15kHz on axis? Jag antar det eftersom avståndet där från membranet är så pass litet, därför kan det inte vara bra att ha för lika avstånd (hög vinkel mot frontplattan), vilket det blir med en hög utgångsvinkel en bit ifrån membranets yta. Menar du då att jag bör göra hornladdningen rakare, alltså linjärare i början med mindre vinkel? Samt att den börjar närmre membranet?
Krångligt det här, men jag måste kolla att jag har förstått dig rätt.Ska göra en skiss på hur jag tänker.
Jag hade en känsla av att hornet blev för djupt och för litet när jag byggde det. Måtten som jag hade som utgångspunkt var ungefärliga membrandiametern hos ett 6.5" element och skillnaden i akustiskt centrum. Men det blev nog för djupt som sagt.
edit:
Earl Geddes har på sin sida mätningar på en högtalare som han konstruerat med waveguides. Dessa mätningar visar också på dippar i frekvensgången on-axis så det är kanske inte så konstigt om du också har fått det.
Men det var tvärtom mot din skiss som jag tänkte mig när jag beskrev vad du skulle prova.
När jag har gjort trattar så har jag börjat tratten som en inte alltför starkt utvidgande cylinder i någon centimeter tills jag kommit i jämnhöjd med kalotten, sedan följer en tratt med exponentiell utvidgning. Tractrix passar inte för diskanter. Om utvidgningen sedan inte "räcker" fram till kanten så förlänger du bara med en konisk tratt ut till kanten.
En viktig sak är att du ej får någon kavitet runt trattens början runt membranet. Därför är det kanske inte så bra med en diskant med galler framför.
Om du gör en tratt med hög utvidgningskoefficient, som på din skiss, så påverkar den frekvensgången högre upp i registret än om du gör en med flackare kurva. Men då påverkar den mindre vid lägre frekvenser. Storleken på mynningen räcker däremot säkert till för att du inte ska få ojämnheter i strålningsimpedansen.
De trattar som jag har gjort ger sin största förstärkning rätt lågt i frekvens, därigenom har det varit lätt att kompensera i filtret för förstärkningen, och det är ju där som man vinner mest i att få högre verkningsgrad eftersom det resulterar i lägre distortion efter kompenseringen.
Mvh. Per Målare