Waveguide till diskanten? *nu med många mätningar!*

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

malare

Inläggav malare » 2005-01-11 19:11

Martin skrev:Diskanten är en Seas H883 2.7cm aludome med ett litet buktande galler framför på 4cm, det är därför jag valde att göra trattens början 4cm i diameter. Det skulle kunna gå att minska denna. Kommer detta att minska utsläckningen vid 15kHz on axis? Jag antar det eftersom avståndet där från membranet är så pass litet, därför kan det inte vara bra att ha för lika avstånd (hög vinkel mot frontplattan), vilket det blir med en hög utgångsvinkel en bit ifrån membranets yta. Menar du då att jag bör göra hornladdningen rakare, alltså linjärare i början med mindre vinkel? Samt att den börjar närmre membranet?

Krångligt det här, men jag måste kolla att jag har förstått dig rätt. :) Ska göra en skiss på hur jag tänker.

Jag hade en känsla av att hornet blev för djupt och för litet när jag byggde det. Måtten som jag hade som utgångspunkt var ungefärliga membrandiametern hos ett 6.5" element och skillnaden i akustiskt centrum. Men det blev nog för djupt som sagt.

edit:
Bild

Earl Geddes har på sin sida mätningar på en högtalare som han konstruerat med waveguides. Dessa mätningar visar också på dippar i frekvensgången on-axis så det är kanske inte så konstigt om du också har fått det.

Men det var tvärtom mot din skiss som jag tänkte mig när jag beskrev vad du skulle prova.

När jag har gjort trattar så har jag börjat tratten som en inte alltför starkt utvidgande cylinder i någon centimeter tills jag kommit i jämnhöjd med kalotten, sedan följer en tratt med exponentiell utvidgning. Tractrix passar inte för diskanter. Om utvidgningen sedan inte "räcker" fram till kanten så förlänger du bara med en konisk tratt ut till kanten.

En viktig sak är att du ej får någon kavitet runt trattens början runt membranet. Därför är det kanske inte så bra med en diskant med galler framför.

Om du gör en tratt med hög utvidgningskoefficient, som på din skiss, så påverkar den frekvensgången högre upp i registret än om du gör en med flackare kurva. Men då påverkar den mindre vid lägre frekvenser. Storleken på mynningen räcker däremot säkert till för att du inte ska få ojämnheter i strålningsimpedansen.

De trattar som jag har gjort ger sin största förstärkning rätt lågt i frekvens, därigenom har det varit lätt att kompensera i filtret för förstärkningen, och det är ju där som man vinner mest i att få högre verkningsgrad eftersom det resulterar i lägre distortion efter kompenseringen.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-11 20:58

Jag lägger upp en illustrerande filtersimulering med verion nr 3 av waveguiden.

Bild

Denna skall jämföras med motsvarande på en platt baffel.
Bild

Jag tycker de illustrerar lite vart jag vill komma. Ock då är det bara version 3 eller 2.5 av waveguiden. Det finns fortfarande utrymme för förbättring.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-11 22:21

Senaste versionen också:
Bild :)

Fortfarande en del att fila på (ojämnheterna mellan 10-15kHz), men den huvudsakliga funktionen att bara minska spridningen vid 2-7kHz har jag lyckats med. :) Man kan tom ana en liten ökning av spridningen högst upp i frekvens.

malare

Inläggav malare » 2005-01-12 12:52

Martin skrev:Jag lägger upp en illustrerande filtersimulering med verion nr 3 av waveguiden.

Hur ser version 3 ut? Resultatet verkar ju bli riktigt bra.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 12:56

Det är den senaste bilden som är version nr 3. Jo, jag är ganska nöjd själv, men inte helt. Jag ska prova med Seas H534 som diskant och se om det sker några förbättringar högst upp i diskanten.

edit: Jaha, hur den ser ut. :)

Den ser ut som version nr 2 ungefär fast med 3.6mm öppning istället för 3.2.

Vad tycker ni andra då? Verkar det kasst, ska jag ge upp?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 14:28

Jag tycker det verkar mycket lovande. Av två skäl verkar detta bra:

1. Du får en jämn direktivitet, som blir frekvensberoende på ett trevligt sätt. Din filtersimulering är mycket uppmuntrande i mina ögon.

2. Som en bonus får du mycket hög verkningsgrad i det område där diskanten sannolikt utsätts för mest effekt - dvs omkring delningen till bas/mellanregister-elementet.

En fråga till de i horn bevandrade: hur påverkas distorsionen av hornet?

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

malare

Inläggav malare » 2005-01-12 17:37

jonasp skrev:En fråga till de i horn bevandrade: hur påverkas distorsionen av hornet?

När man gör ett sånt här horn som egentligen ska kallas waveguide så blir det ingen distortion av själva hornet.

Det är i s.k. kompressorhorn som man får distortion p.g.a. det höga trycket vid hornets början.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 17:40

Isidor skrev:Det egentliga syftet känner nog bara Amphion till :wink:, men visst påstår man att det har med spridningen att göra. Nu säger jag absolut inte att urfräsningen är totalt verkningslös, bara att den sannolikt har ganska små effekter.

Isidor, vad tycker du? Är det fortfarande små effekter det handlar om? Min tratt är ju faktiskt mindre än amphions t.o.m. :wink:
Jag bara retas lite. men vad tror du? Har du någon teori vart ojämnheterna i översta diskanten kommer ifrån?

jonasp: vi kan ju samarbeta lite om du vill. Byta erfarenheter om du har några planer på ett projekt.

Angående distorsionen så tror jag att kompressionen är så pass låg att den blir försumbar. Men någon slags vinst borde man ju få som malare också var inne på. Att man kan dämpa diskanten mer (=mindre membranutstyrning/ljud) där den arbetar som mest i lägsta registret. Det blir ju en 6dB extra man måste dämpa, det är ju inte så lite.

Sedan angående det elliptiska filtret som jag håller på att utvärdera. Jag har gjort en liten positiv upptäckt att till skillnad från vanliga branta filter så är det väldigt okänsligt för variationer i resistans hos elementen. Alltså pga uppvärmning av talspolen. Det enda som händer om man lägger en resistans i serie med elementen är att hela responsen dämpas lite. Med "vanliga" branta filter så dämpas inte responsen kring q:et på filtrena vilket gör att ljudkaraktären ändras. Så blir det inte med elliptiska filter. :) Det är rätt schysst för det är också ett problem som jag har funderat på. Andra fördelar med elliptiska filtret är att överlappningen mellan elementen minskar kraftigt (blir smalbandigare) och att fasresponsen liknar ett vanligt 24dB/oktav filter. Totala fasvridningen är 360grader trots att brantheten ligger på runt 36dB genom delningsområdet. En nackdel är att det krävs några extra komponenter.

Ska bli intressant att löda ihop och lyssna på ett sånt filter. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 17:44

Tack malare! Du hann före ang. disten. Då var det som jag trodde.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 19:05

Martin:
Mina planer är att på mycket kort sikt bygga ett gäng basmoduler. Tyvärr har jag ingen möjlighet att begränsa spridningen på dessa med en vågguide (obs! nördskämt! :D ) men däremot lite längre fram, när jag ska bygga mitt stora elaka sidosystem, DÅ är det intressant...

På det här stadiet kan jag nog bara bidra med idéer, är jag rädd, och jag begriper mig inte på horn direkt.

Men någon slags vinst borde man ju få som malare också var inne på. Att man kan dämpa diskanten mer (=mindre membranutstyrning/ljud) där den arbetar som mest i lägsta registret. Det blir ju en 6dB extra man måste dämpa, det är ju inte så lite.

Det var ju det jag skrev - att verkningsgraden blir mycket hög där diskanten blir utsatt för mest effekt! :wink:

"Han" som ställde frågan i MoLT angående det mycket stora sidosystemet (2 CX21, 2 PX17, 1 AX2.5) det var jag. Öhman kontrade då med en massa roliga saker, bl a att man kan basreflexavstämma CX21 också för att få extrem dynamisk prestanda. Sedan detta inträffade har jag räknat lite på det och kommit fram till att man kan göra ett helt pervest dynamiskt kapabelt system på detta vis, vilket jag även planerar att göra.

Till ett sådant system är en vågguide självskriven tycker jag. Det ger ju möjlighet att öka den dynamiska förmågan även hos diskanten, samt sy ihop spridningen hos systemet som helhet.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 19:11

På tal om elliptiska filter - har inte en känd svensk högtalarkonstruktör skrivit att han använder sådana någonstans? Var det inte när Ken Kantor intervjuade honom (före det omvända inträffade)?

Eller är jag ute och cyklar? :roll:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-12 19:16

Martin,

Isidor, vad tycker du? Är det fortfarande små effekter det handlar om? Min tratt är ju faktiskt mindre än amphions t.o.m. :wink:

Mja, retas kan du ju göra, men i sak har jag nog rätt i alla fall, se dessa mätningar på Amphion argon2 och notera den begränsade horisontella riktverkan i Chart 1:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... n_argon_2/

Jämför sedan med t.ex. Revel Performa M20 som är av konventionell typ utan horn och som har ungefär samma storlek på element och baffel (dock med en aningen högre delningsfrekvens (argon2:s delning ligger i praktiken högre än de 1.2 kHz som specas)):

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... forma_m20/

Inte så stor skillnad, som sagt var... :wink:

Skillnaden mot dina horn är att argon2, liksom samtliga av Ampions konstruktioner som jag känner till, har en mycket större öppningsvinkel än ditt horn. Hornet/vågledaren i argon2 har en diameter på omkring 17 cm och en flack vinkel redan i hornets hals, vilket ger betydligt beskedligare hornverkan än i ditt fall.

När det gäller den senaste varianten av hornet så tror jag att du behöver ytterligare lite mer finjustering av filtret. Du har en stigning över ca 7 kHz on-axis som ganska ful ut. Det kommer nog ändå att bli ganska knöligt att korrigera bort alla avvikelser som hornet ger upphov till. Jag tror inte att du behöver ägna alltför mycket kraft åt jämna till spridningen uppåt 10 kHz eftersom de subjektiva effekterna av varierande spridning så högt i frekvens blir ganska små.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 19:24

jonasp skrev:Sedan detta inträffade har jag räknat lite på det och kommit fram till att man kan göra ett helt pervest dynamiskt kapabelt system på detta vis, vilket jag även planerar att göra.

Så lustigt, det är ju nästan samma idé som jag är inne på, fast med annan diskant (oklart vilken).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 20:31

Isidor skrev:Martin,

Mja, retas kan du ju göra, men i sak har jag nog rätt i alla fall, se dessa mätningar på Amphion argon2 och notera den begränsade horisontella riktverkan i Chart 1:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... n_argon_2/

Jämför sedan med t.ex. Revel Performa M20 som är av konventionell typ utan horn och som har ungefär samma storlek på element och baffel (dock med en aningen högre delningsfrekvens (argon2:s delning ligger i praktiken högre än de 1.2 kHz som specas)):

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... forma_m20/

Inte så stor skillnad, som sagt var... :wink:

Skillnaden mot dina horn är att argon2, liksom samtliga av Ampions konstruktioner som jag känner till, har en mycket större öppningsvinkel än ditt horn. Hornet/vågledaren i argon2 har en diameter på omkring 17 cm och en flack vinkel redan i hornets hals, vilket ger betydligt beskedligare hornverkan än i ditt fall.

När det gäller den senaste varianten av hornet så tror jag att du behöver ytterligare lite mer finjustering av filtret. Du har en stigning över ca 7 kHz on-axis som ganska ful ut. Det kommer nog ändå att bli ganska knöligt att korrigera bort alla avvikelser som hornet ger upphov till. Jag tror inte att du behöver ägna alltför mycket kraft åt jämna till spridningen uppåt 10 kHz eftersom de subjektiva effekterna av varierande spridning så högt i frekvens blir ganska små.

Hmm, jag håller inte med om att det är liten skillnad. Man ser tydligt att amphion har en mindre utpräglad puckel off axis. (titta på skillnaden mellan kurvorna) Men det är klart att perfekta är de ju inte. Sedan tycker jag din jämförelse inte är så bra. Det är ju helt andra element och bafflar i de högtalarna. Jag har ju mätt på en "likadan" baffel med och utan waveguide.

edit: Men det var intressant att se att amphion har liknande ojämnheter i översta diskanten som min waveguide har. Kan ju ha lite att göra med att de använder samma diskantelement som jag också. :)

Du har rätt angående filtret. Jag har redan justerat för det i filtret men har inte orkat lägga ut en ny bild. Simuleringen på bilden var ganska hastigt gjord. Nu är det rakare frekvensgång. Men man ser fortfarande (på bilden jag lagt upp att det är mest totala lutningen som skiljer mellan kurvorna (on och off axis) och det var det jag ville visa.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 20:49

jonasp skrev:På tal om elliptiska filter - har inte en känd svensk högtalarkonstruktör skrivit att han använder sådana någonstans? Var det inte när Ken Kantor intervjuade honom (före det omvända inträffade)?

Eller är jag ute och cyklar? :roll:
Vem är det då? Ingvar? Han använder ju mest flacka filter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-12 20:51

Martin skrev:Vem är det då? Ingvar? Han använder ju mest flacka filter.

Inte akustiskt! :wink:

7 ordn elliptiskt lp för pi60s exempelvis om jag minns rätt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 20:53

Naqref skrev:

Jag tror du minns fel :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 20:54

Naqref skrev:

Ja, och den andra halvan var väl ett besselfilter om jag inte minns fel, i sin tur... eller? Men sjunde ordningen... var det det?

Någon annan stans har han skrivit att han inte använder mer än en reaktiv komponent i serie med elementen. Det blir till att integrera filterdesign med elementdesign då! 8)

/J.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-12 20:54

Jag kollar! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-12 20:59

7'e ordn bessel var det. Sorry. Hyperboliskt filter för hp.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 21:02

Aha! Där ser man. Intressant!

Troligen ett ganska udda delningsfilter, skulle jag tro! :D

/J.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 21:09

7'e ordn bessel var det. Sorry. Hyperboliskt filter för hp.

Hur ser det ut då? Går det att få faslinjärt? Blir det inte rätt stor överlappning mellan elementen i så fall?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 21:13

Jag tror det råder viss förvirring ang. terminologin här.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 21:24

Morello skrev:Jag tror det råder viss förvirring ang. terminologin här.
Vad syftar du på? Vad filtrena heter råder det ju ingen förvirring om längre. Hur de ser ut är kanske inte lika uppenbart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 21:27

Martin skrev:
Vad syftar du på? Vad filtrena heter råder det ju ingen förvirring om längre. Hur de ser ut är kanske inte lika uppenbart.

Jag syftar på "hyperboliskt filter" 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-12 21:29

Jo, ofta är ju n-te ordningen synonymt med n*6 dB/oktav, men för högre ordningar, som i Pi60 om jag förstod IÖ rätt, så kan ett 7:e ordningens filter luta med 6 dB/oktav. För den som är slängd i Laplaceräkning kan man ju göra ett nollfasfilter genom att ta två likadana högre ordningens polynom och dela med varandra. Sedan delar man på täljaren, så att den ena delen endast innehåller ettan, då har man ett LPfilter som lutar med -n*6dB/oktav. Den andra delen, som ju också är n-te ordningen (samma nämnarpolynom), har ju termer ner till s^1, så högpassdelen lutar bara med 6 dB/oktav.

Ibland blir det lurigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 21:33

Precis Svante :D

Man kan sammanfatta det med att den asymptotiska flankdämpningen för ett LP-filter är n*6 db/oktav där n=p-z, p=antal poler och z=antal nollor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-12 22:22

Martin,

Hmm, jag håller inte med om att det är liten skillnad. Man ser tydligt att amphion har en mindre utpräglad puckel off axis.

Spridningsskillnaderna inom det viktigaste vinkelområdet 0 - 45 grader är bara ca 1-2 dB utom i något enstaka begränsat frekvensband. Hur kan man tycka att det är annat än små skillnader?

Och så här skrev jag i inledningen av denna tråd: "Amphions svaga urfräsningar i baffeln har alltid verkat ge alldeles för korta hornlängder* för att vara verkningsfulla, men någon dB här eller där kan de kanske påverka med."

Min blygsamhet avhåller mig från ytterligare kommentarer. :wink: :wink: :wink:

Sedan tycker jag din jämförelse inte är så bra. Det är ju helt andra element och bafflar i de högtalarna. Jag har ju mätt på en "likadan" baffel med och utan waveguide.

Bafflarna är relativt lika och diskanternas riktverkan lär vara närmast identisk upp till 10 kHz åtminstone. Det är trots allt bara höga frekvenser vi talar om här, så basarna är mindre viktiga. Jämförelsen haltar naturligtvis, men duger ändå gott i brist på mer direkta jämförelser. Egentligen behövs ingen jämförelse alls, riktverkan är inte mer än ett par dB genomsnittligt i 30 graders vinkel mellan 1-5 kHz för Argon2 och är i vissa frekvensområden i stort sett noll. Länken till Revelhögtalaren lade jag till mest för att ge en referens till en konventionell högtalare för den som inte känner till hur riktverkan brukar se ut.

Att ditt horn fungerar annorlunda än Amphions i kraft av en helt annan utformning trodde jag redan var solklart.8O

*Här avses längd i förhållande till öppningsarea, d.v.s. en alltför snabb areaexpansion.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-12 23:30

Morello skrev:Precis Svante :D

Man kan sammanfatta det med att den asymptotiska flankdämpningen för ett LP-filter är n*6 db/oktav där n=p-z, p=antal poler och z=antal nollor.
Ingvars LP-filter närmar sig alltså 35dB/oktav? Akustiskt då. Jag tänker att det måste vara ganska långt ovanför delningen (i frekvens) ifall högtalaren är faslinjär.

Att ditt horn fungerar annorlunda än Amphions i kraft av en helt annan utformning trodde jag redan var solklart.

Isidor: Jag tror nog vi är i stort sett överens. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 23:50

Martin skrev:
Morello skrev:Precis Svante :D

Ingvars LP-filter närmar sig alltså 35dB/oktav? Akustiskt då. Jag tänker att det måste vara ganska långt ovanför delningen (i frekvens) ifall högtalaren är faslinjär.

35 dB/oktav är det garanterat inte. Jag vet inte riktigt hur branta filtrena är. 8)

Vad jag och säkert Svante också vill komma till är att ett filter av ordning n INTE behöver ha en flankdämpning på n*6dB/oktav.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum