Element data för dipol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot

Re: Element data för dipol

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 12:39

Körde lite mätningar igår.

Nedan vidar jag 3 grafer.
Den lila är Ripolen och den ljusgröna är den grunda U-baffeln med lite dämpning i.
Den mörkgröna är U-baffel med basarna kopplade i 2 ohm. i det andra fallen är de kopplade i 4 ohm fast med 2*400W

Dipol Ripol.JPG
Dipol Ripol.JPG (130.42 KiB) Visad 4195 gånger

mycket lika om ni frågar mig...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 13:46

Har inte varit så aktiv med att lyssna på musik då jag har haft mina vanliga högtalare utlånade.
Fick tillbaka dom igår så nu kan jag prova med musik. De dipol toppar jag försökte få till blev inget vidare. Okunskap kan man säga. :) Har en tredje modell av bredbandselement hemma. Ett E100HD som jag har varit mycket nöjd med i många sammanhang. Det får bli ett försök med det med.

Men va händer med mina fina basar då? Hmm... Det är är säkert jättebra element men inte för det jag tänkt ha dom till. Eller... joo kanske ändå. De spelar ju bas men inte så lågt som jag hoppats på.
Har ju en Scanspeak 10" bas i samma rum som spelar långt mycket djupare än dessa 12" basar gör. O det kan reta mig. Nu är det väl att jämföra äpplen och päron när det inte är samma konstruktion de jobbar med.

Kalejdokom skrev:Det där kan inte misslyckas :) . Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.

Mätningarna visar ju på att du har rätt. min tänkta ripol blev en dipol... igen... :)
Kan man minimera öppningen för att prova va en riktigt kompakt ripol skulle göra med ljudet eller gör jag en bandpasslåda då?

Va skulle mina herrar ha gjort?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 14:03

Är mätningen med eller utan glasull i hålrummen?

Sen upprepar jag mig, fler element gör mycket i en dipol.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 15:47

nuffe skrev:Är mätningen med eller utan glasull i hålrummen?

Sen upprepar jag mig, fler element gör mycket i en dipol.

Henrik

Det är med dämpskum i ryggen på U-baffeln och dämpning i bakre öppningarna på ripolen.

Nu har jag ju bara 4st av dessa element o fler är det inte att tänka på med den prislappen. Då känns det mycket bättre att sälja dom och köra med min gamla Scanspeak classic 10" bas.... :)
Nu är det väl så att detta element även har den möjligheten att spela mycket högt upp i registret enligt tillverkaren.

AE Speakers skrev:"As with all of the TD drivers, the Dipole woofers have extremely low and linear inductance. The ideal Qts and soft suspension means the Dipole woofers are very efficient at low frequencies and can be pushed to high excursions with very little power required. The low power requirements and non-reactive load make the Dipole woofers an ideal match for use with tube amplifiers as well. In addition, they have some of the best midrange performance of any woofers Acoustic Elegance offers, extending up to 2KHz or higher. "

Så det kan ju vara så att just detta element även har andra fina egenskaper som jag "går miste om" om jag nu enbart ska spela bas med det.
Kanske ska tänka om???

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 21:55

Hur högt upp delar du?
Är diagarmen ovan med dipolkompensation?

Man skulle kunna dela vid 300-350Hz, då spelar basarna mycket av röster. Försök att inte dela inom 100 till 275Hz
då det kan påverka just röster. Nackdelen med att dela så högt upp är att basarna blir mer placerings känsliga, de
måste stå nära topparna. Ljudet måste komma från samma "linje".

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 22:15

Vid den mätningen delar jag vid 150Hz i förstärkaren. Sen har jag en 6dB delning vid 50Hz på hypex modulen med en förstärkning på 15dB för att boosta botten. Har även provat med ett brantare filter som gav en jämnare gång över 100Hz. Hur mycket ja än försöker faller det lika platt under 35-40Hz.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 22:17

Ursäkta, jag blandar ihop din tråd med RSGs dipoler ibland. Han använder ju Peerless SLS som ju
är ett förhållandevis billigt element, troligen mycket billigare än AEs element.

Jag säger inte att SLS är ett dåligt element, jag har ju det själv.

Jag förstår att fler element skulle göra ett djup sår i plånboken. I varje fall i min.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 22:29

Joo det är lite annan prisklass... nypris är typ 330 dollar styck.
Så att införskaffa fler känns inte så lockade. Nu hade ja tur o hitta ett par beg fast oanvända.

Antingen får man acceptera att de inte går att få ner under 40Hz i de kontruktionerna ja gjort eller om man kan prova en annan typ av låda/modell i hopp om lägre frekvenser. Frågan e bara vad?

Eller avyttra dom... 8O Neeeee.....?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 23:07

Jag undrar hur din kurva för dipol kompensation ser ut? Du sägar att du delar? vid 50Hz och sen bostar.

Jag har inga delningar bara ett Low Shelf med 6dB per oktav*, min kompenastion börjar vid ca 300Hz
och går ner till 16Hz. Det blir över drygt 4 oktaver. Skulle bli totalt 24dB upp.

*Nu kan jag inte höja så mycket då blir det olidigt hög bas och musiken "kantrar", känns som bara bas.
Jag kompenserar bara med 4dB per oktav, dvs totalt 16dB. Funderar på att minska ytterliggare nu blir det
en baspuckel vid mätning men det känns ok vid lyssning. Jag kompenserar med en miniDSP.

Som jag ser det borde du få ut mer under 50Hz, i vart fall en svag backe ner emot 35Hz inte ett störtlopp
ner från 50Hz som det ser ut nu?

Henrik

PS. hur har du kopplat serie eller parallel?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 11:18

Nu var jag nog otydlig igen...

Så här ser filtret ut i modulen. Blå linje.

6dB.JPG
6dB.JPG (57.48 KiB) Visad 4110 gånger

Kanske får prova att ha ett ännu brantare filter men en ännu större förstärkning?
När jag ser på den nu då är det ju inte så mycket som jag kompenserar med om jag i förstärkaren delar vid 150.
Så från 150 ner till 40 Hz är det ju bara en höjning på 3 dB? eller hur?

Skit mellan spakarna? :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-24 12:02

Här har det hänt grejer. Jag har inte varit inne i tråden på några dagar.
Grejen med dipolbasar är väl att man kan få ren och tydlig bas (utan påverkan från en lådkonstruktion). Nackdelen är de fysiska begränsningar som kommer av fallande respons vid sjunkande frekvens. Om man har målet att klara sig utan subbasar behövs det som nuffe upprepat, fler element/större Sd x Xmax.

Som jag fattat har du två AE-12-or. Det rätta i min värld är kanske att göra två mindre H-bafflar så att du kan köra dessa i stereo. Alternativt skaffa två till och köra någon w-baffel e.d. på varje sida. Som du skriver funkar nog dina element bra även i bredbandskonstruktioner, men då bör du nog välja H- eller U-baffel. Svårt att ge konkreta råd.

Kanske är det lite att kasta pärlor åt svinen att använda så exklusiva element i en Ripol. Ridthaler använde de här elementen, men de går tyvärr inte längre att beställa:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... pol_en.htm

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 13:04

Nja det blir väl 6dB totalt från 150 till 40Hz. Men det är ju nästan över 2 oktaver så det är lite lite.
Borde varit nånstans mellan 9 till 12dB.

Oktaverna numreras från 16-32Hz, 32-64Hz, 64-128Hz också vidare. Då skulle din low shelf varit minst
18dB.
Sen under Fs, för elementet, faller det med 12dB per oktav, så under Fs är det svårt att bosta.

Henrik

PS. Ser att jag skrev att jag inte har någon delning I mitt förra inlägg. Inte helt sant, jag provar med
en brant delning under 14Hz. Detta för att undvika bas "fladder" vid vinyl spelning.

Edit 1 gång

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 14:21

Ja du ser...

Då ska vi se om vi inte kan göra något mer åt saken.
Fs ligger på nästan 26Hz så under det är det ingen "mening" att försöka nå om jag förstår dig rätt. Men kommer ja under 30 känns det i alla fall bättre! :o

Då är det vara att prova igen...

Dipole12-D8
Fs: 25.9Hz
Qms: 11
Vas: 273 L
Cms: 0.7 mm/N
Mms: 55 g
Rms: 0.81 kg/S
Xmax: 12 mm(peak)
Xmech: 18 mm(peak)
Sd: 530 sqcm
Vd: 1.26L (p-p)
Qes: .73
Re: 3.08 ohm (parallel)
Le: 0.04 mH (parallel)
Z: 4 ohm (parallel)
Bl: 6.1 T/m
Pe: 100W (cont.)
Qts: 0.68
1WSPL: 90.1 dB
2.83V: 94.3 dB

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 14:27

Kalejdokom skrev:Här har det hänt grejer. Jag har inte varit inne i tråden på några dagar.
Grejen med dipolbasar är väl att man kan få ren och tydlig bas (utan påverkan från en lådkonstruktion). Nackdelen är de fysiska begränsningar som kommer av fallande respons vid sjunkande frekvens. Om man har målet att klara sig utan subbasar behövs det som nuffe upprepat, fler element/större Sd x Xmax.

Som jag fattat har du två AE-12-or. Det rätta i min värld är kanske att göra två mindre H-bafflar så att du kan köra dessa i stereo. Alternativt skaffa två till och köra någon w-baffel e.d. på varje sida. Som du skriver funkar nog dina element bra även i bredbandskonstruktioner, men då bör du nog välja H- eller U-baffel. Svårt att ge konkreta råd.

Kanske är det lite att kasta pärlor åt svinen att använda så exklusiva element i en Ripol. Ridthaler använde de här elementen, men de går tyvärr inte längre att beställa:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... pol_en.htm

Nej antalet är 4st. så två st på varje sida finns att tillgå. Men i mätningarna har jag bara spelat på ett par åt gången.
Med de inställningar jag haft hittills så var det just ingen skillnad på U eller ripol. så vi får se vad som händer efter jag gjort en brantare topp.

Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland... :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 16:58

Fs 25Hz, dit bör gå ganska rimlig bas. Borde gå utmärkt ner till 30Hz.
Kanske inte jättehögt men hörbart helt klart.

Henrik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-24 17:52

hi_pot skrev:
Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland... :D

Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-24 18:19

Min "lille pojk" fyller 21 i april - så ha tålamod, det går över :) . Han är dessutom trummis nu och för mer oväsen än jag någonsin kunnat krama ur mina högtalare 8) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:18

Piotr skrev:
hi_pot skrev:

Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.

+1, :lol:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:22

Kalejdokom skrev:Min "lille pojk" fyller 21 i april - så ha tålamod, det går över :) . Han är dessutom trummis nu och för mer oväsen än jag någonsin kunnat krama ur mina högtalare 8) .

Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli :!:

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:24

Hur går det hi-pot, har du skruvat lite mer på bost ratten än?

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-24 22:28

En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.

Bashögtalare av dipoltyp (med öppen baksida) tappar ganska mycket i nivå mot låga frekvenser och därför brukar man anstränga sig att göra löpvägen mellan fram- och baksida ganska stor. Detta sänker brytfrekvensen under vilken högtalaren är en dipol på riktigt.

I mellanregisterområdet kan man montera element på en öppen baffel men det gör inte högtalaren till en dipol. Snarare blir fram- och baksida isolerade världar eftersom väldigt lite ljud från framsidan "går runt" till baksidan (och tvärtom). Så även om högtalaren strålar i motfas på baksidan, så gör det den inte till en dipol i fysikalisk mening, utan riktmönstret bestäms i stället av vardera sidans riktmönster för elementets fram resp. baksida oberoende av varandra. Detta gör att man får något som kanske liknar en dipol över brytfrekvensen, men som egentligen är två separata riktade strålare och lutningen på 6 dB/oktav uteblir.

Om det är bra eller dåligt är en annan fråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-24 22:30

nuffe skrev:
Piotr skrev:
hi_pot skrev:

+1, :lol:

Jag var nog lite äldre första gången jag hörde ett sinussvep, men jag är alldeles säker på att jag var jätteintresserad och förväntansfull.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 22:56

Svante skrev:En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.

Bashögtalare av dipoltyp (med öppen baksida) tappar ganska mycket i nivå mot låga frekvenser och därför brukar man anstränga sig att göra löpvägen mellan fram- och baksida ganska stor. Detta sänker brytfrekvensen under vilken högtalaren är en dipol på riktigt.

I mellanregisterområdet kan man montera element på en öppen baffel men det gör inte högtalaren till en dipol. Snarare blir fram- och baksida isolerade världar eftersom väldigt lite ljud från framsidan "går runt" till baksidan (och tvärtom). Så även om högtalaren strålar i motfas på baksidan, så gör det den inte till en dipol i fysikalisk mening, utan riktmönstret bestäms i stället av vardera sidans riktmönster för elementets fram resp. baksida oberoende av varandra. Detta gör att man får något som kanske liknar en dipol över brytfrekvensen, men som egentligen är två separata riktade strålare och lutningen på 6 dB/oktav uteblir.

Om det är bra eller dåligt är en annan fråga.

Hmm.. Måste säga att det är allt lite knepigt detta. Försöker att förstå hur det här hänger ihop.

Men som du skriver i mitten så upplevde helt klart att min större H-baffel spelade bättre än dessa två lådor gör dom är grundare men det är nog lite för tidigt att utesluta dom. Men upplevde att den spelade djupare än va de här två gör. Får tejpa ihop den igen... :D

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 23:08

nuffe skrev:Hur går det hi-pot, har du skruvat lite mer på bost ratten än?

Henrik

Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

7.JPG
7.JPG (156.94 KiB) Visad 4011 gånger

Tittade lite på tv ett tag med den innan jag gjorde en mätning och...

6.JPG
6.JPG (141.72 KiB) Visad 4011 gånger

Tyckte allt att det blev nästan samma resultat. Den gröna är enbart ripolen, lila är U-baffeln och den gula är båda tillsammans.
Jag provade att boosta i lägre frekvenser men det vart bara mindre output så att säga. Kurvan blev den samma i princip...

Ripolen är ju mer något mer linjär men ingen av dom är sugna på de lägre frekvenserna trots att ripolen är 48 cm djup så verkar den inte vilja gå lägre än U-baffeln som har nästan halva djupet.
Känns som om att begränsningen i alla fall sitter i elementet.

Känns som att nästa steg få bli tillbaka till ruta ett... Stor H-baffel o se hur det ser ut när man mäter på den.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 23:10

Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG
8.JPG (176.77 KiB) Visad 4010 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 00:02

Jag tycker att det ser märkligt ut. Dessutom har du ju otroligt stora svängningar i amplitud, om y-axeln verkligen stämmer.
Var har du placerat mikrofonen när du mäter? Är det väldigt nära öppningen? Har du provat på ca 1 meters avstånd? Blir det någon skillnad?
Märkligt också att kurvan dyker så markant vid 90-100Hz. Kan det bero på någon utsläckning i rummet? Kan du prova i ett annat rum, eller att flytta runt burkarna i rummet?

Jag byggde ju en test-Ripol så här:
Bild

Och den mätte så här med lite dämpmaterial i vecken, ca 50 cm framför mittöppningen, utan EQ:
Bild

Och med lite EQ var det inte svårt att få "rak" kurva ner till ca 35Hz och -6dB vid ca 25Hz.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 09:00

hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

Varför har du "kapat" kurvan under 30 Hz? Jag hade helt klart gått ner till 20 Hz eller lägre.
Ett bryt vid 30Hz brukar ha en tendens att påverka betydligt tidigare....

Bara en ide.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-25 09:28

hi_pot skrev:Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG

Fallet under 45 Hz är väldigt stort, mera än de 18 dB/oktav man brukar få. Hur bra är mätkedjan?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:39

Kalejdokom skrev:Jag tycker att det ser märkligt ut. Dessutom har du ju otroligt stora svängningar i amplitud, om y-axeln verkligen stämmer.
Var har du placerat mikrofonen när du mäter? Är det väldigt nära öppningen? Har du provat på ca 1 meters avstånd? Blir det någon skillnad?
Märkligt också att kurvan dyker så markant vid 90-100Hz. Kan det bero på någon utsläckning i rummet? Kan du prova i ett annat rum, eller att flytta runt burkarna i rummet?

Jag byggde ju en test-Ripol så här:
[ Bild ]

Och den mätte så här med lite dämpmaterial i vecken, ca 50 cm framför mittöppningen, utan EQ:
[ Bild ]

Och med lite EQ var det inte svårt att få "rak" kurva ner till ca 35Hz och -6dB vid ca 25Hz.

Mätningen är på lyssningsplatsen, mitt i soffan. Så att det är stora svängningar kan bero på det..
Här är en tidigare mätning jag gjort med den lite snällare EQ.

1.JPG
1.JPG (156.07 KiB) Visad 3957 gånger

8= nära ripolen
9= halva rummets längd ifrån
10= motsatta vägg
11= lyssnings platsen

Både ripolen och U-baffeln står ca 40cm från bakre vägg. Det kan så klart påverka som sagt.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:46

nuffe skrev:
hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

Varför har du "kapat" kurvan under 30 Hz? Jag hade helt klart gått ner till 20 Hz eller lägre.
Ett bryt vid 30Hz brukar ha en tendens att påverka betydligt tidigare....

Bara en ide.

Henrik

Tänkte som så att varför försöka höja något som troligt inte kommer att påverka något?
Men jag provare att ha toppen vid flera olika frekvenser men det medförde bara att hela mätningen blev lägre...

Dessa mätningar är på U-baffeln vid lyssnings platsen

2.JPG
2.JPG (141.44 KiB) Visad 3955 gånger

4= Boost vid 45
5= Boost vid 55
6= Boost vid 25
7= Boost vid 35
8= Boost vid 40

Något måste jag ju göra fel för det blir ju typ ingen märkbar skillnad...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum