Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Det där kan inte misslyckas. Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.
nuffe skrev:Är mätningen med eller utan glasull i hålrummen?
Sen upprepar jag mig, fler element gör mycket i en dipol.
Henrik
AE Speakers skrev:"As with all of the TD drivers, the Dipole woofers have extremely low and linear inductance. The ideal Qts and soft suspension means the Dipole woofers are very efficient at low frequencies and can be pushed to high excursions with very little power required. The low power requirements and non-reactive load make the Dipole woofers an ideal match for use with tube amplifiers as well. In addition, they have some of the best midrange performance of any woofers Acoustic Elegance offers, extending up to 2KHz or higher. "
Kalejdokom skrev:Här har det hänt grejer. Jag har inte varit inne i tråden på några dagar.
Grejen med dipolbasar är väl att man kan få ren och tydlig bas (utan påverkan från en lådkonstruktion). Nackdelen är de fysiska begränsningar som kommer av fallande respons vid sjunkande frekvens. Om man har målet att klara sig utan subbasar behövs det som nuffe upprepat, fler element/större Sd x Xmax.
Som jag fattat har du två AE-12-or. Det rätta i min värld är kanske att göra två mindre H-bafflar så att du kan köra dessa i stereo. Alternativt skaffa två till och köra någon w-baffel e.d. på varje sida. Som du skriver funkar nog dina element bra även i bredbandskonstruktioner, men då bör du nog välja H- eller U-baffel. Svårt att ge konkreta råd.
Kanske är det lite att kasta pärlor åt svinen att använda så exklusiva element i en Ripol. Ridthaler använde de här elementen, men de går tyvärr inte längre att beställa:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... pol_en.htm
hi_pot skrev:
Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland...
Piotr skrev:hi_pot skrev:
Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland...
Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.
Kalejdokom skrev:Min "lille pojk" fyller 21 i april - så ha tålamod, det går över. Han är dessutom trummis nu och för mer oväsen än jag någonsin kunnat krama ur mina högtalare
.
nuffe skrev:Piotr skrev:hi_pot skrev:
Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.
+1,
Svante skrev:En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.
Bashögtalare av dipoltyp (med öppen baksida) tappar ganska mycket i nivå mot låga frekvenser och därför brukar man anstränga sig att göra löpvägen mellan fram- och baksida ganska stor. Detta sänker brytfrekvensen under vilken högtalaren är en dipol på riktigt.
I mellanregisterområdet kan man montera element på en öppen baffel men det gör inte högtalaren till en dipol. Snarare blir fram- och baksida isolerade världar eftersom väldigt lite ljud från framsidan "går runt" till baksidan (och tvärtom). Så även om högtalaren strålar i motfas på baksidan, så gör det den inte till en dipol i fysikalisk mening, utan riktmönstret bestäms i stället av vardera sidans riktmönster för elementets fram resp. baksida oberoende av varandra. Detta gör att man får något som kanske liknar en dipol över brytfrekvensen, men som egentligen är två separata riktade strålare och lutningen på 6 dB/oktav uteblir.
Om det är bra eller dåligt är en annan fråga.
nuffe skrev:Hur går det hi-pot, har du skruvat lite mer på bost ratten än?
Henrik

hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.
hi_pot skrev:Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...
Kalejdokom skrev:Jag tycker att det ser märkligt ut. Dessutom har du ju otroligt stora svängningar i amplitud, om y-axeln verkligen stämmer.
Var har du placerat mikrofonen när du mäter? Är det väldigt nära öppningen? Har du provat på ca 1 meters avstånd? Blir det någon skillnad?
Märkligt också att kurvan dyker så markant vid 90-100Hz. Kan det bero på någon utsläckning i rummet? Kan du prova i ett annat rum, eller att flytta runt burkarna i rummet?
Jag byggde ju en test-Ripol så här:
[ Bild ]
Och den mätte så här med lite dämpmaterial i vecken, ca 50 cm framför mittöppningen, utan EQ:
[ Bild ]
Och med lite EQ var det inte svårt att få "rak" kurva ner till ca 35Hz och -6dB vid ca 25Hz.
nuffe skrev:hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.
Varför har du "kapat" kurvan under 30 Hz? Jag hade helt klart gått ner till 20 Hz eller lägre.
Ett bryt vid 30Hz brukar ha en tendens att påverka betydligt tidigare....
Bara en ide.
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster