Moderator: Redaktörer
zartok skrev:http://www.vakuumplast.com/metoden
Här är bra bajs för ett eventuellt projekt!
zartok skrev:Utifall det inte blir något av vaccumplasten så funderar jag på att bygga en egen vinge med färdigkapade delar. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra då principen bakom bygget skulle vara exakt den som svanå använder. Jag lär ju inte bli stämd om jag gör något liknande för privat bruk så att säga.
Dock så skulle jag behöva lite hjälp med materialvalet. Finns det någon form av väldigt tunt trä man kan använda? Jag funderar på ca 3 mm. Jag tänkte att det skulle gå att låta någon firma kapa upp en massa bitar som jag sen kan forma till vingar med samma princip som svanå, inkl något tunt upptill och nertill. Det finns ett par olika diffusorer på marknaden som använder sig av tunna skiljeväggar och det är typ det jag tänkt mig.
Då, vad finns det för material som jag kan använda mig av och hur får jag tag i det? Ogärna vanlig plywood, såvida det inte finns prywood som inte sticks
zartok skrev:Jag kan beskriva grundtanken bakom att göra egna diffusorer så att ingen tror att jag ska kopiera svanås rakt av (om svaret dröjer).
Om det går att få formad plast så tänkte jag sätta ungefär som ett par u i rad med uppfångande u bakom. Typ två u och ett W bakom, som passar in i u'na. Det blir endel bågar med andra ord. I grunden påminner det betydligt mer om mina ursprungliga tankar om bambu, då jag skulle ha använt halva bamburör i u-konstruktioner.
Jag är dock osäker om just välvda runda pinnar är rätt väg att gå, men det går nog att hitta simuleringar som visar det hela.
PVC har jag funderat på, men det finns inte rör med rätt storlek för det hela.
Om det inte blir u med plast så var tanken att höra det med smala paneler och bygga upp u och W på plattor. Om jag har ett ritprogram på plattan kan jag kasta ut en prototyp över mina tankegångar.
Just det, en sak till som jag tänkt är att ha ett u med öppningen vänd mot ljudet och extra bitar i u-et. Det är svårt att förklara, men lättare att rita
zartok skrev:Boken där fanns tydligen på pdf, så jag ska börja kolla lite i den innan jag lånar den på måndag. Som jag ser det finns det ca 5-6 huvudtyper av difusion.
Vingar som förlänger ljudvägen
Sockerbitar som splittar massvis
Paneler med skivor och olika djup
Badpaneler
Taggar eller pyramider
Vågor
Något sånt.
zartok skrev:Hur går plastglas att böja? Det som slog mig var hur sjukt lär det skulle gå att göra "snygga" badendiffusorer genom att bara ta och borra hål i skivor och sen böja dom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster