Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav zartok » 2014-10-09 22:39

http://www.vakuumplast.com/metoden
Här är bra bajs för ett eventuellt projekt!

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-10-09 23:56

zartok skrev:http://www.vakuumplast.com/metoden
Här är bra bajs för ett eventuellt projekt!

Klart bättre kostnad på den metoden :)
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-10 10:03

Mail skickat, bara för skojskull ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-10 19:54

Funderar på att maila fler vaccumplastställen. Svanåkillen skrev att han skulle höra av sig idag och det har han inte gjort ännu. Jag brukar ha som tumregel att inte köpa saker från företag som har tveksam kundservice, och det upplever jag att jag fått i det här fallet.

Användarvisningsbild
Merced

Inläggav Merced » 2014-10-10 22:45

Kolla med http://www.hsvakuumplast.com/ kanske inte så nära dig men jag tror att det är ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-10 23:07

Jag har faktiskt mailat dom för bara en halvtimme sen. Misstänker att man behöver vara några stycken på tråden för att göra det dock. Är lite sugen på t-fuzer då den verkar bra, men det är ju lite läskigt att bli stämd, så vi skulle nog få tillverka en egen variant. Det finns dock rätt många förslag som man kan gå efter, rent designmässigt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 08:20

Utifall det inte blir något av vaccumplasten så funderar jag på att bygga en egen vinge med färdigkapade delar. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra då principen bakom bygget skulle vara exakt den som svanå använder. Jag lär ju inte bli stämd om jag gör något liknande för privat bruk så att säga.

Dock så skulle jag behöva lite hjälp med materialvalet. Finns det någon form av väldigt tunt trä man kan använda? Jag funderar på ca 3 mm. Jag tänkte att det skulle gå att låta någon firma kapa upp en massa bitar som jag sen kan forma till vingar med samma princip som svanå, inkl något tunt upptill och nertill. Det finns ett par olika diffusorer på marknaden som använder sig av tunna skiljeväggar och det är typ det jag tänkt mig.

Då, vad finns det för material som jag kan använda mig av och hur får jag tag i det? Ogärna vanlig plywood, såvida det inte finns prywood som inte sticks :)

Användarvisningsbild
Merced

Inläggav Merced » 2014-10-11 09:00

zartok skrev:Utifall det inte blir något av vaccumplasten så funderar jag på att bygga en egen vinge med färdigkapade delar. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra då principen bakom bygget skulle vara exakt den som svanå använder. Jag lär ju inte bli stämd om jag gör något liknande för privat bruk så att säga.

Dock så skulle jag behöva lite hjälp med materialvalet. Finns det någon form av väldigt tunt trä man kan använda? Jag funderar på ca 3 mm. Jag tänkte att det skulle gå att låta någon firma kapa upp en massa bitar som jag sen kan forma till vingar med samma princip som svanå, inkl något tunt upptill och nertill. Det finns ett par olika diffusorer på marknaden som använder sig av tunna skiljeväggar och det är typ det jag tänkt mig.

Då, vad finns det för material som jag kan använda mig av och hur får jag tag i det? Ogärna vanlig plywood, såvida det inte finns prywood som inte sticks :)

Vingar gjorda i Vakuumplast? ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 09:06

Då måste jag ju få svar från dom :D
Däremot så har jag kunnat tänka mig att få paneler i plast, hade fungerat bra. En lite smalare och en lite bredare :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 10:40

Jag kan beskriva grundtanken bakom att göra egna diffusorer så att ingen tror att jag ska kopiera svanås rakt av (om svaret dröjer).

Om det går att få formad plast så tänkte jag sätta ungefär som ett par u i rad med uppfångande u bakom. Typ två u och ett W bakom, som passar in i u'na. Det blir endel bågar med andra ord. I grunden påminner det betydligt mer om mina ursprungliga tankar om bambu, då jag skulle ha använt halva bamburör i u-konstruktioner.

Jag är dock osäker om just välvda runda pinnar är rätt väg att gå, men det går nog att hitta simuleringar som visar det hela.

PVC har jag funderat på, men det finns inte rör med rätt storlek för det hela.
Om det inte blir u med plast så var tanken att höra det med smala paneler och bygga upp u och W på plattor. Om jag har ett ritprogram på plattan kan jag kasta ut en prototyp över mina tankegångar.

Just det, en sak till som jag tänkt är att ha ett u med öppningen vänd mot ljudet och extra bitar i u-et. Det är svårt att förklara, men lättare att rita :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-11 12:15

En bit upp i tråden lade jag in en länk till en avhandling om ”volume diffusors” från en som ska doktorera i akustik. Du kan alltså förvänta dig att det han skriver är väl underbyggt från egen och andras verifierade kunskap både teoretiskt och även från praktiska prov med mätningar. Vore det inte det, får han inte sin doktorshatt i akustik ... I början på avhandlingen beskrivs i ren text (utan egentliga krångligheter eller ord) vad som spelar roll för funktionen / effektiviteten för olika typer av diffusorer och frekvenser samt vad som mer kan betecknas som rena reflektorer.

Du bör spika vad du vill påverka frekvensmässigt, för det bestämmer måtten som ditt bygge behöver ha. Risken är annars att du lägger stålar på någon design som mer blir pynt i rummet än ger funktion. Visst, någon påverkan kan det säkert ge men vad?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-11 13:25

zartok skrev:Jag kan beskriva grundtanken bakom att göra egna diffusorer så att ingen tror att jag ska kopiera svanås rakt av (om svaret dröjer).

Om det går att få formad plast så tänkte jag sätta ungefär som ett par u i rad med uppfångande u bakom. Typ två u och ett W bakom, som passar in i u'na. Det blir endel bågar med andra ord. I grunden påminner det betydligt mer om mina ursprungliga tankar om bambu, då jag skulle ha använt halva bamburör i u-konstruktioner.

Jag är dock osäker om just välvda runda pinnar är rätt väg att gå, men det går nog att hitta simuleringar som visar det hela.

PVC har jag funderat på, men det finns inte rör med rätt storlek för det hela.
Om det inte blir u med plast så var tanken att höra det med smala paneler och bygga upp u och W på plattor. Om jag har ett ritprogram på plattan kan jag kasta ut en prototyp över mina tankegångar.

Just det, en sak till som jag tänkt är att ha ett u med öppningen vänd mot ljudet och extra bitar i u-et. Det är svårt att förklara, men lättare att rita :D

Håller med Kurtan, kör på något beprövat recept som du vet fungerar men ändra lite så det inte blir tjöt om rena kopior.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 13:37

Absolut, jag ska läsa igenom den också, skadar aldrig med kunskap :)
Jag har begränsat med utrymme bakåt tyvärr och det är det som kommer avgöra hur mycket jag kommer kunna diffusera. Helst hade jag velat ha ner till 2-300, men mer realistiskt så kommer det jobba från kanske 600 och uppåt

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 15:07

Boken där fanns tydligen på pdf, så jag ska börja kolla lite i den innan jag lånar den på måndag. Som jag ser det finns det ca 5-6 huvudtyper av difusion.

Vingar som förlänger ljudvägen
Sockerbitar som splittar massvis
Paneler med skivor och olika djup
Badpaneler
Taggar eller pyramider
Vågor

Något sånt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-11 15:11

Och ingen av dessa skall du sitta så nära som du kommer göra, förutom vingen ( aja Matts säger att det fungerar iaf ) men jag hade haft lite is i magen fram tills att Adhoc och dom andra pojkarna mätt och kommit fram till resultat innan jag byggt något i den stilen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-11 15:30

zartok skrev:Boken där fanns tydligen på pdf, så jag ska börja kolla lite i den innan jag lånar den på måndag. Som jag ser det finns det ca 5-6 huvudtyper av difusion.

Vingar som förlänger ljudvägen
Sockerbitar som splittar massvis
Paneler med skivor och olika djup
Badpaneler
Taggar eller pyramider
Vågor

Något sånt.

När du hittat och läst något lämpligt avsnitt: Återkom gärna med vilket byggdjup du behöver för att diffusera dom där 200-300 Hz du vill åt :wink:

(Nu menar jag då någon litteratur uppbackad av hårda data och inte en marknadsföringsbroschyr för en produkt. 200 Hz => våglängd ca 1,7 m)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-11 15:45

Ett miljöbättre material som pressas med billiga verktyg är returfiber. Som i äggkartonger, men det finns möjlighet till styvare-blankare.

Så vitt jag hittar finns det mellan tummen och pekfingret noll tillverkare Sverige.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 16:17

Adhoc: som du ser så tror jag inte att det är realistiskt, så jag siktar på runt... Ja, 700 hoppas jag på. Önskvärt hade varit ett pianos mellanregister tänker jag mig :D

Hur länge dröjer det innan ni mätt klart? :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 17:21

Hur går plastglas att böja? Det som slog mig var hur sjukt lär det skulle gå att göra "snygga" badendiffusorer genom att bara ta och borra hål i skivor och sen böja dom.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-11 19:33

Akryl ska väl gå bra att böja (vika) men inte forma som i göra en bula.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 20:13

Tack. Har dålig koll på material. Hittade en bra pdf som visade vilka material som absorberar vad dock. Det lutar mot att göra en slags ram med extra dämpning uppe och nere. Jag skulle nog även göra dom ganska korta, inte över 80cm höga. Det blir lite som med subbarna jag gjorde för ett tag sen. Rätt små men samtidigt kan man använda fler.

Materialet kollar jag just på, men om jag adderar absorption så fungerar det att använda plastmaterial.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ detta material verkar intressant och det finns i mindre ark. Krauta säljer liknande och dom kanske kapar upp det åt mig också.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-11 23:17

SAN (biltema ovan) verkar vara trist att såga, kanske går att ritsa-knäcka?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-11 23:43

Det står att det går att såga, men det kanske inte är att rekommendera iaf?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-12 01:13

Vet ej. Materialet verkar i vilket fall vara värt att kolla upp. Akryl (plexi) och polykarbonat är dyrare, styren (cd-fodral) är som bekant inte så kul. Om det inte behöver vara transparent finns det väl några till.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-12 01:20

Om man bara tänker böja skivor så de buktar lite, som en parentes ( kan man kanske slippa forma dem plastiskt och bara spänna in dem till rätt form. Gissar att SAN kan vara för sprött.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-12 02:07

zartok skrev:Hur går plastglas att böja? Det som slog mig var hur sjukt lär det skulle gå att göra "snygga" badendiffusorer genom att bara ta och borra hål i skivor och sen böja dom.

En borrad plastskiva, transparent som glas, blir snygg som kurvad BAD? Jahopp, det säger du … BAD:en ska för funktionen ha en absorbentskiva i rockwool eller glasull bakom sig annars är det ingen riktig BAD. Isolering är inget snyggt att se på och plastskivan är genomskinlig som glas ... -Hm, har du en entusiastisk släkting från Sumpan i AIK-halsduk och lustig keps?

Oavsett kusinen från Sumpan, för optimalt resultat är i fall två saker vitala för funktionen i rummet med diffusorn du vill bygga: Förse skapelsen med ToFS samt se till både du och den ToFS-försedda skapelsen är vid ungefär (men inte identiskt) samma plats annars funkar det inte bra. Länk till info om ToFSens betydelse: https://www.youtube.com/watch?v=SjCp94vMzPA

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-12 07:04

Plasten går väl att måla, som vilken annan yta som helst?

Hur som helst så hade ju baden problemet med att man inte skulle sitta så nära den, så det var åter till tankesmedjan. Men konceptet med att ha diffusor och absorbent i ett är nog det som jag borde satsa på.

Rent spontant på morgonen så hade jag velat göra som hela böjda vingar med ett mellanrum där vingarna möts och sätta dämpmaterial in mot mitten. Problemet är bara djupet, när jag har så lite att arbeta med så att säga. Det där därför jag är rätt säker på att jag måste köra dämpning också. Som jag ser det så är det värsta som kan hända med en sån lösning att jag får för mycket dämpning, vilket i vilket fall som helst kommer bli bättre än det jag har idag.

Men men, jag får fortsätta att spåna vidare och kolla vad ni som kan sånt här kommer fram till. Som ickekunnig så går jag mer på känsla och hur vissa hz skulle bete sig. Bas hoppar bara igenom diffusorerna direkt iaf. Men dom lär fungera bra mot diskant och övre mellanregister.

Fortfarande inget svar från Matts heller :/

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-12 11:18

Vilken längd x höjd och totaldjup / närhet till soffan har du att leka med egentligen? Djupet bestämmer hur lågt den kan vara verksam mot basen om du funderar på diffusorer som även ger fasförkjutning (tidsfördröjningar) av reflektionerna och inte bara sprider / reflekterar åt ena eller andra hållet.

(Om ytan ändå behöver målas så kan du använda billigare skivmaterial. Om ytan är enkelt målningsbar beror på om ytan är vätbar eller inte. En del plaster är närmast omöjliga om inte ytan har etsats. Kolla in plastskärbrädan hemma, ofta i PE-plast (polyeten) som inte är en höjdare att måla. Eller, färgburken i plast, där färgen flagnar av väldigt lätt.)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-12 15:19

Besvärande lite. Jag har inte förhandlat klart, men djupet får nog inte överstiga ca 25 cm. Bredden är över hela soffan, det bryr hon sig inte om. Det är möjligt att jag skulle få göra upp till taket också, beroende på vilken lösning det blir. Det är djupet som är det krångliga. Jag kommer vara nöjd om jag bara får difusion då jag sitter mot en betongvägg med lite sofsci bakom just nu.

Det kommer inte gå att få en bra lösning, jag tänket mig så bra det går för det jag har att leka med istället.

Jag är osäker på att använda trä, mest eftersom att jag gärna hade velat ha något som plywood men inte plywood. Ska det vara ett träslag så vill jag inte att det ska kännas som plywood, fråga mig inte varför. Om det finns lite trevligare paneler av trä så skulle jag godta det. Behöver inte vara märkligt alls. Smal mdf har tom fungerat för mig. Eller smala plankor. Problemet är att dom måste bli väldigt smala, typ 3-4mm.

Så material är lite halv viktigt för mig. Vill helst inte jobba med plywood då det känns som att det spretar och är allmänt jobbigt. Finns ett liknande material så har jag absolut kunnat ta det. Typ... Parkettgolv :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-12 16:51

Skulle det fungera att reflektera upp allt (alt som går att komma åt) i taket?
___________________tak
\
\
\
Soffa

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum