Kul med dB-mätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-26 20:49

Kom ihåg en gammal länk från Component på just Rat Shack-mätaren,
http://www.component.se/forum/index.php ... &#entry583

Kompensationsvärden för mätaren vid olika frekvenser från länken/ citat från länken:
"Ljudtrycksmätare

Med tanke på det nuvarande uppköpet av Radioshacks ljudtrycksmätare så har jag en lite mer "fyllig" kompensationstabell för er lyckliga köpare.

Jag brukar själv använda mig av denna kompensationstabell i ett Excel-ark för att på så sätt enkelt kunna arbeta med värdena i formler och enkelt kunna utvärdera att jag uppnår jämna kurvor. Kompensationskurvan är uppmätt med oscilloskåp och referensmikrofon i ett "ekofritt rum" med 7 st Radioshack mätare (5 digitala och två analoga), efter det utvärderades alla resultat och de var mycket lika.

Efter det så har jag mätt upp flera olika "rum" med denna kompensation och tycker då att resultatet är tillräckligt nära "perfekt" för att kunna användas som referens till akustikförbättringar i hemmiljö.

Här är den "förlängda" kompensationstabellen:

10 Hz +20.5
12.5 Hz +16.5
16 Hz +12
20 Hz +7.5
25 Hz +5.5

32 Hz +3.5
40 Hz +3
50 Hz +2
64 Hz +1.5
80 Hz +1.5

100 Hz +2
128 Hz +0.5
160 Hz -0.5
200 Hz -0.5
250 Hz +0.5

320 Hz -0.5
400 Hz 0
500 Hz -0.5
640 Hz 0
800 Hz 0

1 kHz 0
1.25 khz 0
1.6 kHz -0.5
2 kHz -1.5
2.5 kHz -1.5

3.15 kHz -2
4 kHz -2
5 kHz -2
6.3 kHz -2.5
8 kHz -2.5

10 khz -1
12.5 kHz +0.5
16 kHz 0
20 kHz +1

Om ni har frågor så är ni så klart välkommna med dem - Glad mätning boys and girls

mvh

/Pär "

Nå´t excelblad på samma dB-mätaren med kompensationsvärden: http://www.hsuresearch.com.au/Corrected ... sponse.xls

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-26 23:36

perströmgren skrev:
80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.

Så phon blir som en uträtad dBA kurva då?
Alltså om man mäter phon på lyssningsplats och får samma värden i hela bandbredden, så har man alltså äntligen lyckats då? :D

Då skall jag ha en sån mätare... 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-27 00:07

screen skrev:perströmgren skrev:
80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.

Så phon blir som en uträtad dBA kurva då?
Alltså om man mäter phon på lyssningsplats och får samma värden i hela bandbredden, så har man alltså äntligen lyckats då? :D

Njae. Om du får det, så har du snarare en perfekt loudnesskrets (plus rak tonkurva i högtalaren). Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.

En enskild kurva i Fletcher-Munson-diagrammet sammanbinder en och samma hörnivå (i phon).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-27 00:31

Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.

Är inte detta det man igentligen vill uppnå vid lyssning?

(plus rak tonkurva i högtalaren)

När du nu skriver detta också, menar jag?

Som jag förstår det så är örats uppfattningsförmåga i enlighet med dBA-kurvan och måste således kompenseras för att nivåerna skall bli rätt?

Kan man inte likna kompenseringskravet vid den som phon anger?

Jag kanske är ute i vinden fullständigt nu, men det känns som om man är någonting på spåren här. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 00:58

Johan_Lindroos skrev:
screen skrev:Vad blir phon i dB?

Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.

Så här:

http://www.sengpielaudio.com/Fletcher-MunsonIsNotRobinson-Dadson.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 01:01

Naqref™ skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?

Ska vara standardiserade tidskonstanter. Finns väl tre olika - slow - fast - impulse har jag för mig. Vanligen så kör man på slow.

Precis. Det blir ju någon sorts medelnivå som mätarna visar, om de inte har en speciell knapp som gör att toppvärdet mäts. Och tidskonstanterna är standardiserade av IEC. Det finns två klasser, klass 1 och klass 2, som främst skiljer map noggrannheten i nivåmätningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 01:38

Slartibartfast skrev:
Svante skrev:Bild

Den där kurvan känns inte helt korrekt, eller så är jag bara inte tillräckligt skarp i ögonen. Det jag vill säga är att det är en negativ dämpning i området 1kHz till runda 8kHz för A-vägningskurvan. Hittade inget bra diagram och har inte någon literatur i närheten som kunde ge mig mer exakta siffror än så. Derivatan byter väl tecken någonstans mellan 2 och 4 kHz där 2 och 4 kHz har en dämpning om -1dB. Rätta mig gärna ty detta är ur minnet, och det brukar det ofta vara dålig stält med.. ;)

[slrt]

Nuskavise, jag har ju skrivit program som A- och C-väger, och när jag gjorde det så hittade jag de här siffrorna:

C-vägningen är två första ordningens högpassfilter med brytfrekvensen 20,6 Hz och två första ordningens lågpassfilter med brytfrekvensen 12194,2 Hz. - 6 dB vid de frekvenserna alltså.

A-vägningen har utöver detta dessutom ett första ordningens högpassfilter vid 107,7 Hz och ett första ordningens högpassfilter vid 737,9 Hz.

Nivån anpassas så att förstärkningen blir 1 vid 1 kHz, vilket innebär 1/0.794341352 för A-vägningen och 1/0.992898561 för C-vägningen. Allt saxat ur programmet, därav de många decimalerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-27 11:29

screen skrev:
Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.

Är inte detta det man igentligen vill uppnå vid lyssning?

(plus rak tonkurva i högtalaren)

När du nu skriver detta också, menar jag?

Som jag förstår det så är örats uppfattningsförmåga i enlighet med dBA-kurvan och måste således kompenseras för att nivåerna skall bli rätt?

Kan man inte likna kompenseringskravet vid den som phon anger?

Jag kanske är ute i vinden fullständigt nu, men det känns som om man är någonting på spåren här. :)

Mvh Björn//

Fullständigt ute och cyklar är du inte, men diket är lite nära, faktiskt! :D

Om du lyssnar live på musik så låter 80dB vid 40 Hz 7-8phon (eller dB) lägre än 80dB vid 1kHz. Detta alltså helt utan återgiving av någon anläggning. Om du så spelar in detta liveframträdande, så vill du nog att det låter lika hemma hos dig, dvs 40Hz-tnen ska låta litet svagare än 1kHz-tonen. Eller hur? Den inbyggda hörkurvan i dina öron är ju inkopplad i bägge fallen, så om vi överför allt "rakt" så får du samma intryck, bastonen låter litet lägre.

Nå, nu kommer vi till en intressant sak: ovanstående gäller endast om du återger orignalframträdandet lika starkt som det lät live! Om du återger det lite svagare, så är dina öron ännu okänsligare för 40Hz-tonen, så du måste höja den litet, för att den ska låta de där 7-8dB svagare. Du har just upptäckt behovet av en loudness-funktion! Om du återger inspelningen vid 40phon i stället för 80, så måste du höja 40Hz-tonen med ca 30dB, för att den ska låta lika (dvs 7-8dB svagare än 1kHz) som den gör vid 80phon.

Got it?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-27 12:59

Got it?

Yeeees!!!

Men detta innebär också t.ex. att om man lyssnar till ett live-framträdande som går i 100-110 dB, så kanske man då faktiskt avlyssnar denna vid phons kurva hemma då man som jag inte gillar högre avlyssning än 85dBA i snitt. :wink:

Tack för all upplysning i fallet, var mycket intressant och lärorikt!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 13:07

Ja, det är intressant det där att klangfärgen ändras när man lyssnar olika starkt och att det i någon mening är riktigt att höja basen om man lyssnar svagt.

Samtidigt tycker jag ofta att hifiupplevelsen är som bäst om man lyssnar just så starkt som ursprungsljudet var. Varken starkare eller svagare. Och det är ju också i någon mening riktigt, även om det kan bli besvärligt att motivera för människorna man har runtomkring sig ibland.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-27 14:58

Svante skrev:Ok, det verkar vara några som har mätare ändå. Hur starkt spelar ni? Kör dBA-siffror om ni kan.

Kollade nyss:

Med två OA116 och max innan det låter illa blir det 90 - 95 dBA slow
Med en piP i mono innan det låter illa blir det runt 90 dBA slow.

Om jag kör bakgrundsmusik på behaglig nivå så är det runt 65 dBA slow.

Inte så starkt alltså. Dom 0-5 dB det skiljer mellan piP och OA116 låter betydligt mer i verkligheten, vet inte vad som mäts egentligen.

Avstånd till högtalarna runt 3 meter ... hmmmm .. nu ser jag, piPen står ju uppe på ena 116 8O

Ny mätning på 2 x OA116 utan "lock" ger upp mot 100 dBA som max, och då är det starkt .... 8)

Med behaglig lyssningsnivå är det runt 80-85 dBA.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-27 16:23

Min gamla Humla (K+H) från 1968 som jag egentligen hade tänkt att pensionera men vid jämföreles med andra moderna förförstärkare tyckte jag att den fortfarande låter bra. Hur som är humlan utrustad med en mycket exakt loudness som är graderad i steg från 100 phon till 60 phon. Om man tittar på schemat så är det en för den tiden ganska avancerad RC-länk. Jag gjorde en mätning för länge sedan på stärkaren som jag jämförde med den kurva som fanns i en bok från B&K och fann att den stämde till punkt och pricka med Fletcher-Munson. Som jag sa låter den fortfarande väldigt bra och jag använder stärkaren dagligen och brukar som regel ha den inställd på 90 phon. Jag glömde att säga varje steg dämpar ljudsignalen med 10dB vid mittfrekvens. Om jag beskriver den så är det en grå(RAL?)19":s låda med handtag och med några små "VU"mätare, två urkopplingsbara bas(100Hz) och två diskant (10KHz), ett LP filter(6KHz/12dB/okt.), stereo/mono omkopplare och några ingångar varav en är mixbar. På baksidan sitter det ett antal 5-poliga Preh-kontakter och fyra tre poliga balanserade utgångar med "Tuchel" kontakter. Stärkaren kan lämnar +22dBu vid en last av 200 ohm. En liten klenod som jag aldrig vill bli av med.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-27 19:38

screen skrev:
Got it?

Yeeees!!!

Men detta innebär också t.ex. att om man lyssnar till ett live-framträdande som går i 100-110 dB, så kanske man då faktiskt avlyssnar denna vid phons kurva hemma då man som jag inte gillar högre avlyssning än 85dBA i snitt. :wink:

Om vi pratar medelnivå (slow på vår ljudnivåmätare) så skulle 100-110 dB vara olagligt. ;)

Svante skrev:Jahaja, jag köpte precis en ljudnivåmätare för en tusing på Elfa.

phon skrev:Jag köpte nyss den här från Kjell&Co, 299:- Undrar om dom visar ungefär lika? :)

Jag funderar lite sådär. Vad tror du, Svante, om att jag skaffar mig en sådan som phon (bra namn i denna disskussion) köpte, så mäter* mot varandra och kanske mot någon såndär lite finare apparat de har på MWL. Vore inte det lite roligt? :D

[slrt]

*manligt könsorgan tänkte läggas in här. Men jag var för barnslig för att veta hur det stavades. Än mindre vad det heter förutom Peter-Niklas. ;)
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-27 19:49

Min ljudnivåmätare heter Audio Control och uppfyller Ansi II. Vilken klass uppfyller mätarna från t.ex Kjell.com eller den från Elfa. Klark Teknik har ju också en RTA som kan användas för ljudnivå mätning, den heter DN60. Vad är det för klass på den?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 20:55

Slartibartfast skrev:Jag funderar lite sådär. Vad tror du, Svante, om att jag skaffar mig en sådan som phon (bra namn i denna disskussion) köpte, så mäter* mot varandra och kanske mot någon såndär lite finare apparat de har på MWL. Vore inte det lite roligt? :D

Ja, alltså, det beror ju på vad du ska ha den till. Finare mätare har ju en riktig kondensatormikrofon och ett läge utan vägningskurvor. Såna kan man använda som mätmikrofon och det är ju kul.

Ska man bara få en uppfattning om hur starka ljud är, så kan man nog gott köpa en billigare mätare, speciellt som privatperson när budgeten är lite tajt och om ljudnivåmätning inte tillhör livets väsentligheter.

Jag tycker dock att man ska försöka få en klassad mätare, minst klass 2 (IEC eller ANSI), så att man har någon sorts garantier på hur noga man mäter. Riktigt billiga mätare har man ju inte en susning om vad de mäter eller hur stabila de är om man inte kan kolla mot en referens och vid olika frekvenser och nivåer.

Felen som billiga mätare kan förväntas ha är dels tonkurvefel, dels nivåfel. Elektretmikar har en tendens att "krokna" uppåt, som om det var en kompressor inkopplad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-27 21:52

De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-27 22:12

Svante, jag kan ju komma förbi plugget med min mätare så kan vi jämföra vilken som är längst. 8)

Anledningen till att jag valde Radio Shack är att "alla" köper just den mätaren, och sedan bygger om enl anvisningarna på nätet.

Jag provmätte upp den och dokumenterade före ombyggnad så jag har nåt att kalibrera mot, då blir den i vart fall lika dålig som original när jag har byggt färdigt.

Tydligen får man linjär mätning + kurva A när det är klart, då med en ny mic. Jag kommer att montera en WM61 i den. Man kanske kan fippla i en större omkopplare för att få fler kurvor, det måste jag ta en funderare på ....

När allt är klart blir totalpriset 299:- plus >tio timmars arbete .... obetydligt över tiotusenkronor ..... :oops:

.
Senast redigerad av phon 2007-01-27 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-27 22:14

RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.

Njo, mätningarna kommer att visa medelnivån om mätarna är IEC- eller ANSIklassade. Och om de inte är inställda på någon speciell toppmätningsfunktion.

Ljudnivåmätare gör just det, visar medelnivå. Även dynamiska fonogram har en medelnivå.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-28 01:50

En enkel fråga i allt det här. Många har mätt och funnit att nivån ligger omkring 80-85 dB i lyssningsområdet. Är det nu någon som har en aning om vart man sitter i en konsertsal och har 80-85 dB's nivå vid motsvarande musikstycke och passage?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-28 13:25

Har varit i konserthuset och lyssnat på Blue Öyster Cult för en massa år sedan. Skulle tro att det då var 80-85dB utanför. 7 gittarister och 2 trummisar lät högre än något annat jag har lyssnat på. Öronproppar samt att man ändå höll för öronen gjorde att det gick att uthärda. Men som sagt 85dB kammarmusik låter nog högre realtivt vad man är van vid än 85 dB rock. Och adderar man lite dist till så är det ännu svårare att uppskatta hur högt man spelar om man inte mäter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-28 14:18

RogerGustavsson skrev:Folk tycks tro att det går åt extrema effekter vid lyssning hemma. Det är oftast inte så. Inte minst med tanke på hur svårt de flesta högtalare har att omvandla relativt små effekter till njutbart ljud. Med dagens hårt komprimerade fonogram blir toppnivån mycket låg.

Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-28 14:36

soundbrigade skrev:Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".

Nja, fast man ska komma ihåg att förr i världen var verkningsgraden hos högtalarna högre. Idag kan man sänka verkningsgraden och vinna andra fördelar; förstärkareffekt är ju så billigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-28 14:59

3-4 watt, ja möjligen i diskanten. Men ändå nej. Jag gjorde en effektmätning genom att läsa av lysdiodsrampen på ett av mina slutsteg som då var kopplad till mina 2":s horn som är på 16 ohm (>760Hz). Effekten som gick ut var 25 watt. Jag beräknar att jag skulle behöva momentant 250 watt för mina basar och jag har nu 160 watt. Jag tror att det behövs mer effekt än man kan tro men det är ju klart att det naturligtvis beror det på hur högt man spelar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-28 15:45

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.

Njo, mätningarna kommer att visa medelnivån om mätarna är IEC- eller ANSIklassade. Och om de inte är inställda på någon speciell toppmätningsfunktion.

Ljudnivåmätare gör just det, visar medelnivå. Även dynamiska fonogram har en medelnivå.

Nja, det är svårt att jämföra en dynmikfattig popproduktion med symfonisk orkestermusik eller kammarmusik. Vi måste väl ändå jämföra med samma fonogram? Eller får de samma ekvivaltentnivå?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-28 16:53

Vi måste väl ändå jämföra med samma fonogram?

Helt rätt. Det är oftast så att modern popmusik är på sätt och vis mera effektkrävande än den klassiska musiken. Det är inte så ofta man hittar några högre nivåer under 50Hz i den klassiska musiken vilket man nästan alltid gör i nutida inspelad popmusik och för den delen även i dagens jazzmusik. En bandlös-bas eller en baskagge kan ha frekvenser under 20Hz med ganska så hög nivå. Jag har läst någonstans att man gjort någon forskning på hur vi påverkas av en stark rytmisk bas. Det visade sig att det t.o.m kunde väcka "eråtiska" känslor och då framför allt hos flickor. (Det skulle man ha vetat på sin tid). :x Vi hade något telefonbolag i vårat centrum som hade ett säljstånd. Dom spelade musik som skulle väcka köpjävlen i oss. Jag tror att dom bara hade en subwoofer som dunkade hela dagen under disken. Jag undrar hur affärerna gick.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-28 17:06

Nagrania skrev: Jag har läst någonstans att man gjort någon forskning på hur vi påverkas av en stark rytmisk bas. Det visade sig att det t.o.m kunde väcka "eråtiska" känslor och då framför allt hos flickor. (Det skulle man ha vetat på sin tid).

Ett bandpassområde centrerat omkring 12 Hz eller så och några Hz i bandbredd. Informationen kom från JPL i Californien. Det hade gjorts "praktiska prov" med resultat. Vet inte om det var sponsrat av JPL egentligen, mer än att informationen kom där ifrån. Har nog skrivits om det tidigare här på forumet. Discon med den typen av musik finns väl fortfarande och jag har nog ritningarna kvar någonstans.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-28 17:53

PeterAkemark skrev:En enkel fråga i allt det här. Många har mätt och funnit att nivån ligger omkring 80-85 dB i lyssningsområdet. Är det nu någon som har en aning om vart man sitter i en konsertsal och har 80-85 dB's nivå vid motsvarande musikstycke och passage?

Nej, men du har några andra referenser i min tråd Hur starkt spelas det, egentligen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-28 18:51

soundbrigade skrev: Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".

Förr i tiden satt rutorna inte fast, glasen låg lösa och skallrade i lite torkat kitt. Nuförtiden är det 3/4-glasrutor som är helt skallerfria. :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-28 19:08

Fast jag måste ju ändå förundras. Då (på stenåldern) räckte 1W mycket längt - idag ska man tydligen han 250W för att få chans hos brudarna.
Det är ju för böfvelen 27dB skillnad.
Skulle högtalarna ha missat 27dB i känslighet????????
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-29 18:15

Har nu tagit fram min RS-mätare (den med analog visning typ 33-2050) och mätt med några fonogram. Kommer inte upp över 80 dB med den... Cantate Domino, spår 5 t.ex. Samma nivå med några andra CD. Framräknade toppvärdena ligger på 95 dB för fullt utstyrda CD. Allt på lyssningsplats.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum