Moderator: Redaktörer
80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.
screen skrev:perströmgren skrev:80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.
Så phon blir som en uträtad dBA kurva då?
Alltså om man mäter phon på lyssningsplats och får samma värden i hela bandbredden, så har man alltså äntligen lyckats då?![]()
Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.
(plus rak tonkurva i högtalaren)
Johan_Lindroos skrev:screen skrev:Vad blir phon i dB?
Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?
Ska vara standardiserade tidskonstanter. Finns väl tre olika - slow - fast - impulse har jag för mig. Vanligen så kör man på slow.
Slartibartfast skrev:Svante skrev:
Den där kurvan känns inte helt korrekt, eller så är jag bara inte tillräckligt skarp i ögonen. Det jag vill säga är att det är en negativ dämpning i området 1kHz till runda 8kHz för A-vägningskurvan. Hittade inget bra diagram och har inte någon literatur i närheten som kunde ge mig mer exakta siffror än så. Derivatan byter väl tecken någonstans mellan 2 och 4 kHz där 2 och 4 kHz har en dämpning om -1dB. Rätta mig gärna ty detta är ur minnet, och det brukar det ofta vara dålig stält med..
[slrt]
screen skrev:Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.
Är inte detta det man igentligen vill uppnå vid lyssning?(plus rak tonkurva i högtalaren)
När du nu skriver detta också, menar jag?
Som jag förstår det så är örats uppfattningsförmåga i enlighet med dBA-kurvan och måste således kompenseras för att nivåerna skall bli rätt?
Kan man inte likna kompenseringskravet vid den som phon anger?
Jag kanske är ute i vinden fullständigt nu, men det känns som om man är någonting på spåren här.![]()
Mvh Björn//
Got it?
Svante skrev:Ok, det verkar vara några som har mätare ändå. Hur starkt spelar ni? Kör dBA-siffror om ni kan.
screen skrev:Got it?
Yeeees!!!
Men detta innebär också t.ex. att om man lyssnar till ett live-framträdande som går i 100-110 dB, så kanske man då faktiskt avlyssnar denna vid phons kurva hemma då man som jag inte gillar högre avlyssning än 85dBA i snitt.
Svante skrev:Jahaja, jag köpte precis en ljudnivåmätare för en tusing på Elfa.
phon skrev:Jag köpte nyss den här från Kjell&Co, 299:- Undrar om dom visar ungefär lika?
Slartibartfast skrev:Jag funderar lite sådär. Vad tror du, Svante, om att jag skaffar mig en sådan som phon (bra namn i denna disskussion) köpte, så mäter* mot varandra och kanske mot någon såndär lite finare apparat de har på MWL. Vore inte det lite roligt?
RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.
RogerGustavsson skrev:Folk tycks tro att det går åt extrema effekter vid lyssning hemma. Det är oftast inte så. Inte minst med tanke på hur svårt de flesta högtalare har att omvandla relativt små effekter till njutbart ljud. Med dagens hårt komprimerade fonogram blir toppnivån mycket låg.
soundbrigade skrev:Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.
Njo, mätningarna kommer att visa medelnivån om mätarna är IEC- eller ANSIklassade. Och om de inte är inställda på någon speciell toppmätningsfunktion.
Ljudnivåmätare gör just det, visar medelnivå. Även dynamiska fonogram har en medelnivå.
Vi måste väl ändå jämföra med samma fonogram?
Nagrania skrev: Jag har läst någonstans att man gjort någon forskning på hur vi påverkas av en stark rytmisk bas. Det visade sig att det t.o.m kunde väcka "eråtiska" känslor och då framför allt hos flickor. (Det skulle man ha vetat på sin tid).
PeterAkemark skrev:En enkel fråga i allt det här. Många har mätt och funnit att nivån ligger omkring 80-85 dB i lyssningsområdet. Är det nu någon som har en aning om vart man sitter i en konsertsal och har 80-85 dB's nivå vid motsvarande musikstycke och passage?
soundbrigade skrev: Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster