Thomas_A skrev:"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "
En typisk vinylskiva har buckligheter med runt 6 Hz i snitt. Buckligheter är orsakade vid pressning och avsvalning av skivorna, som inte görs så noggrant som det borde.
0.555 Hz är för icke-centrerade centrumhål.
Nja, nuskavise...
Alltså, vågformen man får ut med en bucklig skiva måste ju per definition vara periodisk med frekvensen 0,556 Hz. Det betyder dock inte att vågformen har sin huvudsakliga energi där, även om jag tror att amplituden på själva buckligheten har det. Nu ger pickupen i sig en signal som beror av nålens hastighet, vilket ger en lutning med 6 dB/oktav, dvs betoning av högre frekvenser och dessutom verkar nålens fjädring och armens massa som ett högpassfilter, vilket ger 12 dB/oktavs extra lutning. Sammantaget är det då inte så troligt att energimaximum ligger vid grund"tonen" 0,556 Hz, nej.
Har du empiriska data som säger att det finns ett maximum runt 6 Hz så är det säkert så. Men signalen lär vara periodisk med 0,556 Hz det vågar jag sätta en peng på även om det inte är så intressant.
Hursomhelst, buckligheten är ju knappast sinusformad, och det gör att det blir "övertoner" på n*0,556 Hz och där finns det tydligen mekanismar i ett typiskt system som förstärker de som ligger runt 6 Hz mer, då.
En ocentrerad skiva däremot ger en nära sinusformad "ton" på 0,556 Hz som ligger likfasigt i de båda kanalerna. Här rör sig ju nålen vänster-höger i spåret i stället. Den blir knappast stark, dock, långt tidigare har den frekvensmodulation ("svaj") som det ger upphov till gjort skivan olidlig att lyssna på och förmodligen kasserar man den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.