Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:RichardJ skrev:Och om vi skjuter barnen och deras lekstuga lite åt sidan och försöker sammanfatta informationen, kan vi dra någon slutsats?
Det gjorde väl paa redan i tredje inlägget:paa skrev:Buckliga skivor och tunga arm med mjuk nål, samt ingen avskärning i basen ger detta roliga fenomen, tyvärr stjäl det kapacitet av förstärkaren men främst högtalarna. Ett inkopplingsbart högpassfilter på kanske 10 Hz kan vara en bra ide på pickup-ingången.
Det finns nog inte alltför mycket att tillägga, helt enkelt.
Thomas_A skrev:"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "
En typisk vinylskiva har buckligheter med runt 6 Hz i snitt. Buckligheter är orsakade vid pressning och avsvalning av skivorna, som inte görs så noggrant som det borde.
0.555 Hz är för icke-centrerade centrumhål.
RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).
Kan inte någon få fram ett schema för Project-RIAA:n? Det kanske går att ändra på?
Svante skrev:Thomas_A skrev:"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "
En typisk vinylskiva har buckligheter med runt 6 Hz i snitt. Buckligheter är orsakade vid pressning och avsvalning av skivorna, som inte görs så noggrant som det borde.
0.555 Hz är för icke-centrerade centrumhål.
Nja, nuskavise...
Alltså, vågformen man får ut med en bucklig skiva måste ju per definition vara periodisk med frekvensen 0,556 Hz. Det betyder dock inte att vågformen har sin huvudsakliga energi där, även om jag tror att amplituden på själva buckligheten har det. Nu ger pickupen i sig en signal som beror av nålens hastighet, vilket ger en lutning med 6 dB/oktav, dvs betoning av högre frekvenser och dessutom verkar nålens fjädring och armens massa som ett högpassfilter, vilket ger 12 dB/oktavs extra lutning. Sammantaget är det då inte så troligt att energimaximum ligger vid grund"tonen" 0,556 Hz, nej.
Har du empiriska data som säger att det finns ett maximum runt 6 Hz så är det säkert så. Men signalen lär vara periodisk med 0,556 Hz det vågar jag sätta en peng på även om det inte är så intressant.
Hursomhelst, buckligheten är ju knappast sinusformad, och det gör att det blir "övertoner" på n*0,556 Hz och där finns det tydligen mekanismar i ett typiskt system som förstärker de som ligger runt 6 Hz mer, då.
En ocentrerad skiva däremot ger en nära sinusformad "ton" på 0,556 Hz som ligger likfasigt i de båda kanalerna. Här rör sig ju nålen vänster-höger i spåret i stället. Den blir knappast stark, dock, långt tidigare har den frekvensmodulation ("svaj") som det ger upphov till gjort skivan olidlig att lyssna på och förmodligen kasserar man den.
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).
Kan inte någon få fram ett schema för Project-RIAA:n? Det kanske går att ändra på?
Jag tror att det blir besvärligt att lägga ett extra filter i en befintlig konstruktion, om det ska vara någorlunda enkelt. Monokoppling under någon lämplig frekvens, däremot, låter som en framkomlig väg för ett yttre tillägg.
Richard, försvinner problemet om du monokopplar?
RogerGustavsson skrev: Monokoppling under ca 50 Hz är ju också ett extra filter. Behövs väl två kondensatorer och ett motstånd för det?
soundbrigade skrev:Kör man t ex rörförstärkare hittar man förr eller senare ställen där det finns ett R och ett C som tillsammans utgör ett RC och HP-filter. Man kan ju minska C så man skär lite högre. Man behöver ju inte låta förstärkaren gå ner till 3 Hz precis.
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).
Jag tror att det blir besvärligt att lägga ett extra filter i en befintlig konstruktion, om det ska vara någorlunda enkelt. Monokoppling under någon lämplig frekvens, däremot, låter som en framkomlig väg för ett yttre tillägg.
Richard, försvinner problemet om du monokopplar?
RichardJ skrev:Har fått ett bud på mitt RIAA-steg och tänkte höra efter vad LTS's RIAA kostar, då det fanns subsoniskt filter på detta(?)
mapem skrev:2. Det var varken Ernst-Hugo eller Kjell som yttrade "min röst o s v" i radio, det var en hallådam.
perstromgren skrev:mapem skrev:2. Det var varken Ernst-Hugo eller Kjell som yttrade "min röst o s v" i radio, det var en hallådam.
Var det? Jag vill bestäm minnas att det var en hallåherre. Han lät som Niklas Lindblad, men han kanske är för ung?
Kan det ha funnits fler versioner, månne?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster