Klär man även in "snestagen" med isolering? Min första reaktion på ett ja: isoleringsmaterial är väl ojämnt, så att det riktar ljudvågorna åt alla möjliga håll vilket inte är vad vi vill i det fallet, vi vill ju leda dem till utgången
Moderator: Redaktörer
AndersL skrev:Om delningsfilter. Läste mig till att spolar och kondensatorer används till det men kan någon förklara hur det fungerar?
AndersL skrev:Det jag vill veta är väl egentligen hur man "hittar rätt" storlek/typ av filtret.
perstromgren skrev:Om du tittar på sidan jag länkade till, så ser du att texten är rätt lång. Detta beror på att det du frågar efter är rätt komplicerat. Om du inte riktigt behärskar "det elektriska", så föreslår jag att du labbar med färdiga filter i dina första konstruktioner. Finns på http://www.hifikit.se/, bland annat.
AndersL skrev:Något annat jag har tänkt på (som jag misstänker inte är lika avancerat) är vilka komponenter det kan finnas i en ljudanläggning. Jag är verkligen ny på det här, så en genomgång skulle uppskattas.
Kända komponenter: CD-spelare, förstärkare, högtalare
Osäkra komponenter: Försteg(?), slutsteg ...
Vore tacksam om ni kunde förklara de osäkra komponenterna ("osäkra" för att jag inte riktigt vet syftet med dem) och även fylla på om det finns fler som behöver kännas till.
AndersL skrev:Om delningsfilter. Läste mig till att spolar och kondensatorer används till det men kan någon förklara hur det fungerar?
AndersL skrev:Bra svar där, alla klargjorde bra!
Kom att tänka på trycket i en basreflexlåda. När man räknar ut vilken volym man vill ha är det ju massa saker att tänka på. Men räknar man även med att luften sticker undan lättar i en basreflex? För det borde den väl göra iom att luften kan sticka ut via hålet... beror då även luftvolymen på hur stort hålet är?
i skrev:volym = portformat + avstämningsfrekvens
soundbrigade skrev:Jag använder efter tips från coachen (Faktiskt.se) foobar2000, men det är mest för att jag kan använda flera ljudkort (jag har ett löst som sitter på en USB-plugg).
AndersL skrev:Om man har fått fram ett visst litermått som det ska vara, kan man bestämma bredd, höjd och djup precis som man vill då?

AndersL skrev:Aha så det är positivt att ha en "konstig" utformad högtalare. Okej jag börjar hajja det här nu känns det som![]()
Edit: schysst högtalare förresten
AndersL skrev:Aha så det är positivt att ha en "konstig" utformad högtalare. Okej jag börjar hajja det här nu känns det som![]()
AndersL skrev:Vill lära mig hur förstärkare fungerar. Vad är det som förstärker ljudet? Vilken komponent skulle jag vilja fråga men antar att det snarare är en hel konstruktion.
perstromgren skrev:Har du inte sett ett schema för en förstärkare i skolan?
AndersL skrev:perstromgren skrev:Har du inte sett ett schema för en förstärkare i skolan?
Nej tyvärr har jag aldrig fått chansen...
Ger inte en transistor en bestämd förstärkning? Hur löser man isf volymregleringen? Potentiometer?
AndersL skrev:...
Tänkte på beräkning av baslådor igen. Om man har fått fram ett visst litermått som det ska vara, kan man bestämma bredd, höjd och djup precis som man vill då?
soundbrigade skrev:Och vill du läsa en MYCKET bra bok om rör och rörförstärkare ska du skaffa Bruce Rozenblit - Beginners Guide To TUBE AUDIO DESIGN.
perstromgren skrev:soundbrigade skrev:Och vill du läsa en MYCKET bra bok om rör och rörförstärkare ska du skaffa Bruce Rozenblit - Beginners Guide To TUBE AUDIO DESIGN.
När skrevs den, 1934? ()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster