Enlighten me

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-05 12:49

http://members.shaw.ca/t-linespeakers/diy-11-apr-99/index.html

Klär man även in "snestagen" med isolering? Min första reaktion på ett ja: isoleringsmaterial är väl ojämnt, så att det riktar ljudvågorna åt alla möjliga håll vilket inte är vad vi vill i det fallet, vi vill ju leda dem till utgången :)

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-09 15:39

Om delningsfilter. Läste mig till att spolar och kondensatorer används till det men kan någon förklara hur det fungerar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 15:52

AndersL skrev:Om delningsfilter. Läste mig till att spolar och kondensatorer används till det men kan någon förklara hur det fungerar?

Det tror jag leder väldigt långt. Man kan säga att du vill att diskantsignalerna bara ska gå till diskantelementet och bassignalerna till baselementet. Till det använder man ett filter uppbyggt av kondensatorer, spolar och motstånd.

Det enklaste filter som används är en kondensator i serie med diskantelementet.

Vad är det du vill veta?

Mer finns här: http://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html (Ifrån sajten phloam länkade till)

Har du kollat om Dickason finns på ditt bibliotek?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-09 16:10

Nej Dickasons har jag inte kollat efter ännu... börjar skolan nu imorgon så ska kolla där.

Det jag vill veta är väl egentligen hur man "hittar rätt" storlek/typ av filtret. På Wikipedia står det lite grann. Men jag förstår inte den elektriska biten riktigt. Kondensatorns impedans ökar väl gradvis, vilket väl medför att diskanten (oftast diskant i sammanhanget?) successivt börjar arbeta? Är inte det förlorad effekt?[/url]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 16:21

AndersL skrev:Det jag vill veta är väl egentligen hur man "hittar rätt" storlek/typ av filtret.

Om du tittar på sidan jag länkade till, så ser du att texten är rätt lång. Detta beror på att det du frågar efter är rätt komplicerat. Om du inte riktigt behärskar "det elektriska", så föreslår jag att du labbar med färdiga filter i dina första konstruktioner. Finns på http://www.hifikit.se/, bland annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-09 19:14

perstromgren skrev:Om du tittar på sidan jag länkade till, så ser du att texten är rätt lång. Detta beror på att det du frågar efter är rätt komplicerat. Om du inte riktigt behärskar "det elektriska", så föreslår jag att du labbar med färdiga filter i dina första konstruktioner. Finns på http://www.hifikit.se/, bland annat.

Okej ska läsa om det och göra som du säger, experimentera med färdiga filter.

Tack för redigt snabba svar :)

Något annat jag har tänkt på (som jag misstänker inte är lika avancerat) är vilka komponenter det kan finnas i en ljudanläggning. Jag är verkligen ny på det här, så en genomgång skulle uppskattas.

Kända komponenter: CD-spelare, förstärkare, högtalare
Osäkra komponenter: Försteg(?), slutsteg ...

Vore tacksam om ni kunde förklara de osäkra komponenterna ("osäkra" för att jag inte riktigt vet syftet med dem) och även fylla på om det finns fler som behöver kännas till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 21:35

AndersL skrev:Något annat jag har tänkt på (som jag misstänker inte är lika avancerat) är vilka komponenter det kan finnas i en ljudanläggning. Jag är verkligen ny på det här, så en genomgång skulle uppskattas.

Kända komponenter: CD-spelare, förstärkare, högtalare
Osäkra komponenter: Försteg(?), slutsteg ...

Vore tacksam om ni kunde förklara de osäkra komponenterna ("osäkra" för att jag inte riktigt vet syftet med dem) och även fylla på om det finns fler som behöver kännas till.

Det är enkelt: en förstärkare består av ett försteg plus ett slutsteg! Försteget väljer ingång (CD, radio, DVD, etc), förstärker signalen om du har en vinylspelare och reglerar volym, bas och diskant. Slutsteget förstärker det färdiga resultatet så att det räcker att driva högtalarna. Ofta bygger man ihop dessa komponenter. Dessa kalla "integrerade förstärkare" eller bara förstärkare.

Så många okända komponenter kan jag inte komma på. Signalkällan kan vara en spelare av någon sort: CD, DVD, MP3, etc eller en radio (kallas "tuner"). Ibland kopplar man in en speciell sorts tonkontroll mellan för- och slutsteg som kallas equalizer (eller bara "eq"), men det är överkurs.

Slut på lektionen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-09 21:56

AndersL skrev:Om delningsfilter. Läste mig till att spolar och kondensatorer används till det men kan någon förklara hur det fungerar?

Kort - det finns tre komponenter som utmärks av att de inte förstärker signaler: motstång, spolar och kondensatorer.
Motstånd gör samma motstånd mot alla sorters signaler oavsett om det är likström eller växelström (alla frekvenser).
Kondensatorer och Spolar gör olika stora motstånd beroende på vilken frekvens det är på signalen. Genom att kombinera spolar och kondensatorer i olika konfigurationer ser man till att att bygga en krets som gör stort motstånd till låga frekvenser och släpper igenom höga till diskanten, och vice versa till basen.
Att räkna delningsfilter är egentligen en lätt historia, och ännu läåttare om man förstår hur spolar och kondingar fungerar.
Det får dockl bli en senare föreläsning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-10 07:46

Tips: Bygg någon av LTS konstruktioner. Dom är genomarbetade och korrekt utförda akustiskt, finns i olika prislägen.

Kolla på Hifikits hemsida.

Det finns inga tumregler vad det gäller att basreflex skulle vara sämre än sluten låda och vise versa. Det går att konstruera bra högtalare med båda principerna. Allt hänger på hur man gör konstruktionen.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-11 14:29

Bra svar där, alla klargjorde bra!

Kom att tänka på trycket i en basreflexlåda. När man räknar ut vilken volym man vill ha är det ju massa saker att tänka på. Men räknar man även med att luften sticker undan lättar i en basreflex? För det borde den väl göra iom att luften kan sticka ut via hålet... beror då även luftvolymen på hur stort hålet är?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 16:07

AndersL skrev:Bra svar där, alla klargjorde bra!

Kom att tänka på trycket i en basreflexlåda. När man räknar ut vilken volym man vill ha är det ju massa saker att tänka på. Men räknar man även med att luften sticker undan lättar i en basreflex? För det borde den väl göra iom att luften kan sticka ut via hålet... beror då även luftvolymen på hur stort hålet är?

Vad jag förstår (as usual...) så förenklat sett så gäller:

volym = portformat + avstämningsfrekvens

portformat = volym + avstämningsfrekvens

avstämningsfrekvens = volym + portformat

Elementets egenskaper spelar naturligtvis också en avgörande roll.

(portformat = längd + tvärsnittsarea,
avstämningsfrekvens = den frekvens där porten bidrar med den största ljudeffekten.)

("+" = någonslags tvingande formel/samband)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-12 14:48

i skrev:volym = portformat + avstämningsfrekvens

Intressant. Det är mycket jag vill fråga mer om där men jag vågar inte, har en känsla av att jag inte är redo... frågan gäller vilket samband de har.

Angående olika komponenter och tuners roll i det hela. Olika tuners skickar väl signaler med olika bra kvalité. Kan datorn som tuner vara en svag länk i det hela? Jag trivs nämligen med att ha all musik på datorn i.o.m. enkel sortering o.d.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-12 14:56

Det beror på mycket (tuners). Hur bra är mottagaren, hur bra är ljudkortet??
Har du musik på datorn kommer nästa fråga - i vilket format? Är det komprimerad musik (MP3, WMA ...) eller är det okomprimerat (wave ...). Med komprimerat menas (här) att man plockar bort delar av signalen som inte anses vara hörbar. Uppemot 90% av musikinformation kan vara bortsorterad i MP3.
Jag föredrar okomprimerat - alltså maximal information, för tänk om jag hör skillnad. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-12 15:03

Hehe jo det skulle vara tråkigt om du hör skillnad :) Jag tänkte väl mest på hårdvaran, inte kvaliteten på låtarna. Så det varierar mycket från dator till dator menar du? Finns det speciella, musikanpassade ljudkort? Finns det även seriöst bra uppspelningsprogram? Nu använder jag Winamp... vissa säger att Itunes ska vara bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-12 15:10

Det finns billiga ljudkort med billiga komponenter och det finns dyrare med dyrare (och troligen) bättre komponenter. Vill man lyssna på musik från datorn ska man titta ordentligt på ljudkort och lyssna vad folk härinne har att säga.

Vad programmen gör vet jag inte. Det kan vara så att program har olika speciella kodsträngar som omkodar de lagarde digitala musikfilerna till lyssningsbar musik. Jag använder efter tips från coachen (Faktiskt.se) foobar2000, men det är mest för att jag kan använda flera ljudkort (jag har ett löst som sitter på en USB-plugg).
Just det, det börjar komma bättre fristående ljudkort som har USB-anslutning.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-12 15:14

soundbrigade skrev:Jag använder efter tips från coachen (Faktiskt.se) foobar2000, men det är mest för att jag kan använda flera ljudkort (jag har ett löst som sitter på en USB-plugg).

Mycket intressant det där. Kommer nog använda något sånt i framtiden :)

Ursäkta att jag hoppar lite hipp som happ mellan områden, men jag frågar vad som ploppar upp. Tänkte på beräkning av baslådor igen. Om man har fått fram ett visst litermått som det ska vara, kan man bestämma bredd, höjd och djup precis som man vill då?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-12 15:25

AndersL skrev:Om man har fått fram ett visst litermått som det ska vara, kan man bestämma bredd, höjd och djup precis som man vill då?

I stort sett, även om man kan försöka undvika att man får mått som är för mycket jämna multipler av varandra. T ex skulle måtten 20 (cm) x 40 x 80 cm vara helt fel. Jag använder förhållandena 2 x 3 x 5 (bredd x djup x höjd), men det finns andra. Det hanlar om att undvika resonanser och stående våg. Man kan också låta göra lådan "sned" genom att t ex vinla fronten eller bakstycket.
Det här är mina högtalare. Topparna är ca 30 x 30 x30. Helt fel alltså, men så har man låtit fronten vara en sned kant som ställer saker och ting till rätta igen. Basarna likaså - också basmåtten 30 x 30 men med en sned avskärning.
Bild

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-12 15:36

Aha så det är positivt att ha en "konstig" utformad högtalare. Okej jag börjar hajja det här nu känns det som :P

Utblåset. Spelar det någon roll var man har det? Nära/långt ifrån elementet? I toppen/botten av lådan?

Något som jag skulle tycka vara optimalt är att ha en låda med rätt mått, ha utblåset längst ner och elementet precis ovanför. Anledningen, i mitt tycke, är p.g.a. gravitationen annars kan det lika gärna vara längst upp. Eller är gravitationen ens märkbar?

Edit: schysst högtalare förresten :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-12 15:55

AndersL skrev:Aha så det är positivt att ha en "konstig" utformad högtalare. Okej jag börjar hajja det här nu känns det som :P

Edit: schysst högtalare förresten :)

Utblåset får någon annan svara på. Men om mina lådor (Olle Mirsch Allegro NG8/6B): Topparna (som också vara full-range) har sitt utblås på sidan, medan basarna har elementet (6½" Peerless) riktad neråt och utblåset nästan längst upp.

Formen kan vara viktig, ja men det sägs att tex klotformade högtalare inte är något lyckat.

Tilläger:
Jag köpte min USB-omvandlare här:
http://users.skynet.be/bestelectrix/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-12 16:49

AndersL skrev:Aha så det är positivt att ha en "konstig" utformad högtalare. Okej jag börjar hajja det här nu känns det som :P

det är inte speciellt viktigt med en "konstigt" formad låda. Ofta kan det tom vara en nackdel då den blir svår att förutsäga hur den beteer sig.
Finns långa trådar om lådmaterial och form osv på forumet från tiden då Isidor var aktiv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-13 18:08

Vill lära mig hur förstärkare fungerar. Vad är det som förstärker ljudet? Vilken komponent skulle jag vilja fråga men antar att det snarare är en hel konstruktion.

Obs. Jag har läst Ellära A+B och Elektronik grundkurs, gymnasienivå... är därför lite införstådd i elektroniken men inget geni precis.

Ps. Sökte efter lådkonstruktioner men fick ingen fullträff, dock finns det kapacitet här på Faktiskts.se för hittade en massa roliga saker :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 18:13

AndersL skrev:Vill lära mig hur förstärkare fungerar. Vad är det som förstärker ljudet? Vilken komponent skulle jag vilja fråga men antar att det snarare är en hel konstruktion.

Nja, det aktiva elementet (-en) är en transistor (eller, i gamla konstruktioner, rör). Har du inte sett ett schema för en förstärkare i skolan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-13 18:21

perstromgren skrev:Har du inte sett ett schema för en förstärkare i skolan?

Nej tyvärr har jag aldrig fått chansen...

Ger inte en transistor en bestämd förstärkning? Hur löser man isf volymregleringen? Potentiometer?

Haha många frågor, gillar det just nu :)

Edit: Jag ska få tag på Dickasons bok, men tills dess "utnyttjar" jag er.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 22:52

AndersL skrev:
perstromgren skrev:Har du inte sett ett schema för en förstärkare i skolan?

Nej tyvärr har jag aldrig fått chansen...

Ger inte en transistor en bestämd förstärkning? Hur löser man isf volymregleringen? Potentiometer?

Japp, den är en del av försteget och har normalt betckningen "volym". Slutsteget (som ger effekt till högtalarna) har däremot en bestämt förstärkning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-13 23:55

AndersL skrev:...

Tänkte på beräkning av baslådor igen. Om man har fått fram ett visst litermått som det ska vara, kan man bestämma bredd, höjd och djup precis som man vill då?

Inom vissa gränser. En trettiliterslåda kan t ex vara 2 x 3 x 5 dm, men 1 x 5 x 6 är inte bra. Dvs 1 dm är ett för litet minsta mått.
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 00:25

Dickasson´s bok rekommenderas ödmjukt. Kanonbok :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-14 08:00

Och vill du läsa en MYCKET bra bok om rör och rörförstärkare ska du skaffa Bruce Rozenblit - Beginners Guide To TUBE AUDIO DESIGN. Bruce beskriver på ett mycket pedagogiskt och lättförståeligt sätt hur rör och rörförstäkare fungerar - samt skriver en hel massa om elektronik över huvud taget.
Du kan nog beställa här igenom - http://www.transcendentsound.com/. Det finns en bok till av Bruce som tränger lite djupare men som också är otroligt bra och lättbegriplig: Audio Reality.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-14 08:28

soundbrigade skrev:Och vill du läsa en MYCKET bra bok om rör och rörförstärkare ska du skaffa Bruce Rozenblit - Beginners Guide To TUBE AUDIO DESIGN.

När skrevs den, 1934? ( :D )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-14 08:44

Jag kommer (som läget är nu) inte beställa från nätet. Anledningarna är få, men innebär detta ett problem eller går det att få tag på de böcker ni föreslår ändå?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-14 09:03

perstromgren skrev:
soundbrigade skrev:Och vill du läsa en MYCKET bra bok om rör och rörförstärkare ska du skaffa Bruce Rozenblit - Beginners Guide To TUBE AUDIO DESIGN.

När skrevs den, 1934? ( :D )

Jag har första utgåvan från 1997.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum