Moderator: Redaktörer
Det som var intressant, tyckte jag, var att stor ljudbild/spridning var ett kriterierna som föll ut som väldigt viktigt.
Vilket resulterade i Mirage, som många inte gillar av diverse anledningar, medan ytterligare andra älskar "stilen"... VAD är "RÄTT"?
men mirage omnispridande är ju en felaktig slutsats dragen av NRCs undersökning. Omnispridning är en helt annan sak än en riktad högtalare med stor spridning.
En miragehögtalare har ju (i princip) ingen riktning alls så det är lite svårt att säga att den är "bredspridande" det blir lite som att prata två olika språk.
jag tycker inte alls om såna där superspridande högtalare. Carlssons tidigare modeller tex som tar hjälp av väggen och sprider ljudet överallt men samtidigt utan nån fokuspunkt alls. Det låter inte bra i mina öron. Jag brukar kalla det "diffust" ljud.
Upplever liknande fenomen från dipoler (bandhögtalare, elektrostater etc) där det saknas dämpning av ljudet som går bakåt.
men om man dämpar bort allt ljud som sprids åt andra håll än framåt kan man ju undra varför man bör ha en omnispridare
så tja jag vet inte.. tror det är ett sånt läge där man får se rummet och högtalarna som två delar av samma sak. en omnispridare i ett odämpat rum låter iaf inte bra i mina öron.
nej en inbyggd högtalare är ju inte alls det samma som en högtalare som sprider ljudet i alla riktningar.
en inbyggnadshögtalare blir ju om inte annat mer riktad eftersom det inte finns nåt bakom den.

En dipol elelr rund(omni)spridare skickar ju ut ljud i massa riktningar förutom lyssnaren och många av dessa reflexer som blir blir destruktiva reflexer. eller möjligtvis subjektivt konstruktiva reflexer då de även kan bidra till mer "live"känsla osv (som de tidiga carlsson). Dock finns det nog för alla personer en del reflexer som alltid är destruktiva oavsett vilket ljudpreferens man har.
en inbyggd högtalare blir ju mer riktad speciellt i basen då allt ljud skickas framåt och inget bakåt.
edit: så vad det handlar om är ju att kontrollera(eliminera) de destruktiva reflexerna och framhäva de konstruktiva. Ett annat sätt att utrycka det är att högtalarens spridning bör harmonisera med rummet.
Carlsson löste detta i de tidiga modellerna genom att göra alla (i princip) reflexer till en del av högtalaren. Därför låter de förmodligen bäst bland en rad högtalare i väldigt kala rum (förutsatt att man gillar diffusljudet). Andr löser det genom extrem direktivitet (horn och liknande) där man försöker minska spridningen och därmed antalet reflexer. sen kan man dämpa bort reflexerna också.
What is Omnipolar, and how is it different from Bipolar and Dipolar?
Dipolar radiates sound in a figure eight pattern. The signal out the back is out of phase with the signal in the front, creating a narrow, teardrop pattern from the front and back. Bipolar radiates in phase, and has a larger, more encompassing pattern, though has a little signal loss at the sides of the cabinet. Mirage Omnipolar speakers radiate a very spherical 360-degree pattern, producing a larger, deeper, and more realistic soundstage than any speaker design yet developed.

Låter som German Physics kan va nåt för Celef!
jag förstår inte hur du tycker att en högtalare satt i väggen blir omnipolär. allt ljud skickas ju framåt, det finns ju inte ens ett bakåt!
celef skrev:spegeln visar att det blir en virtuell högtalare i den speglande/reflekterande väggen. det borde medföra att högtalaren kommer att agera som en omnipolär eller bipol ståendes mitt i ett dubbelt så stort rum
Svante skrev:Glöm dipol. Det kan det aldrig bli av en reflekterande yta. Bipol däremot är precis vad det är. I den hitre halvrymden, och väggen går rakt igenom bipolhögtalaren.
Erik_Johansson skrev:Men helt tokigt ser det inte ut tycker jag för en högtalare som står mot vägg.
/Erik
celef skrev:Det som var intressant, tyckte jag, var att stor ljudbild/spridning var ett kriterierna som föll ut som väldigt viktigt.
Vilket resulterade i Mirage, som många inte gillar av diverse anledningar, medan ytterligare andra älskar "stilen"... VAD är "RÄTT"?
det där är ett problem, om många ogillar mirage-ljudet så bör slutsatsen vara att högtalaren inte är helt optimal trots nrc-undersökningen. man kanske är inne på rätt spår men utförandet/slutanvändningen är felaktig?
skulle mirage-lådorna ljuda bättre om de likt carlsson/larsen var optimerade för att stå mot en vägg istället? nämen då blir det ju, med lite vilja, nästan en allison model one!!
Det jag syftade på mitt inlägg var främst interferenser, etc.
Det som är positivt med dessa tekniker är ju vad jag ser som svagheten hos "alla andra", dvs man slipper sitta inklämd i en rätt egoistisk sweet-spot (ensam) och verkligen sitta och "nörda sig" maximalt för att krama ur det där unset man betalat såpass för att njuta av
Det jag läst genom åren om Mirage i tester mm är ju att dom inte har bedömts ha haft samma "hi-fi-kvalitér" av återgivningen som de flesta av de bästa "normala" högtalarna, vilket inte kommer som en överaskning eftersom dom är helt olika, men vad är egentligen "rätt"?
en bipol i rummet har väl mera 8 formad spridning i basen som blir mer uttalat högre upp i frekvens ("cirklarna" blir mindre på fram och baksida).
så vart är likheterna?
Piotr skrev:Kraniet, du förväxlar dipol med bipol i din senaste post.
/Peter
celef skrev:prova spegeltricket. skaffa ett gäng piprensare, böj till dem som ljudvågor och håll dem framför spegeln, vad händer? ser du en halvsfär? helsfär? en 8?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster