nl1970 skrev:Ursprungsfrågan var "Alltså, hur små ljuddifferanser kan vi normalt uppfatta fysiskt?"
Jag vet.
Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:Ursprungsfrågan var "Alltså, hur små ljuddifferanser kan vi normalt uppfatta fysiskt?"
phloam skrev:Intressant det där med "försumbart". När blir de hörbara skillnaderna så små, att andra faktorer överglänser dem?
Jag tror inte att du kommer att få svar på dinna frågor här, har sett för många gånger att frågan bänds till att något annat diskuseras, "det psykiska måste du ha med och då...."
Du skrev ju vad du ville ha svar på i första inlägget men ändå har ingen kunnat svara dig.
Intressant det där med "försumbart". När blir de hörbara skillnaderna så små, att andra faktorer överglänser dem? Det är kanske nåt som varje lyssnare måste fråga sig själv. T.ex. om det är mer betydelsefullt bara att veta om att man har guldpläterade kontakter, än att höra den eventuella skillnad det ger ljudmässigt.
Alltså att skillnader kan finnas, men blir försumbara i förhållande till andra faktorer.
Linnar skrev:Det verkar som om alla är ense om att det ÄR skillnader på utsignalen mellan olika kablar men frågan är om skilladen lyckas överrösta andra faktorer i systemet eller om det överhuvudtaget når upp till nivån där människans hörsel klarar av att höra skillnaden.
Linnar skrev:Alltså, hur små detaljer i musiken kan vi urskilja normalt?
nl1970 skrev:Det finns ju en metod för att lyssna efter skillnader, nämligen F/E lyssningstest. Är kablar testade och försteg också? och finns det några protokoll på hur liten förändring som kan höras, tex. hur stor dist behövs före den noteras eller hur små tonförändringar behövs för att den inte ska höras? En liten fundering bara
Återigen, du måste definiera detaljer annars är det hopplöst att besvara.
Jag skulle tro att andra skillnader än faktiska ljudskillnader ofta har större betydelse än man tänker sig. Vem har t.ex. inte upplevt att exakt samma skiva på samma anläggning ena dagen låter kanon för att nästa gång man lyssnar låta halvkasst?
Linnar skrev:Men jag är så himla enventen, jag ser ändå framför mig någon slags mätstandard för att få fram minsta möjliga skillnad som vi kan höra.
Linnar: Det sista argumentet är ändå alltid: Jaja, du kan ju lita på dina mätningar och siffror. Jag litar på mina öron. Vetenskapen vet inte allt.
Så du kommer inte att lyckas överbevisa några guldöron ändå, om det är det du är ute efter.
Däremot kan du öka på din egen kunskap, och det är ju inte illa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster