Kalejdokom skrev:Ja du IÖ - du har svar (eller kommentarer) på allt...
För det första pratar vi bara diskanter i den här tråden.
Att inte dela under dubbla resonansfrekvensen betyder förstås inte att det alltid är lämpligt att dela så lågt. Hur långt ner man väljer att dela en diskant beror väl först och främst på tonkurvan. Jag tror inte att någon av Tymphanys diskanter har så mycket att leverera runt 400 Hz så det är ju därför direkt olämpligt att dela så lågt.
Den "tumregel" jag syftar på kanske är lite irrelevant tillämpad här eftersom jag tänker på sådant jag läst på forum, ljudia.se, drkrupp.se m.fl. ställen och som behandlar det faktum (?) att man bör dela minst en oktav över resonansfrekvensen för att slippa oönskade resonansfenomen från diskanten, typ uppbrytning och impedansproblem. Hur den fysikaliska verkligheten ser ut är jag alltför amatörmässigt skolad för att uttala mig om.
Uppbrytning är ett mindre och mindre problem ju närmare resonansfrekvensen man kommer.
Och - om man har ett högtalarsystem som behöver delas vid säg 3000 Hz, så finns det gott om fall som jag kan tänka mig - där det är bättre om diskanten har en resonansfrekvens om 2000 Hz är om 1000 eller 500 Hz.
Tumregler är som alltid helt meningslösa.
De enda som kan undvika att låta sig missledas av dem är ju de som inte behöver dem.
Det finns hundratals förutsättningar som spelar in, och som alltså kan komma in och vara med och avgöra vad som är lämplig delningsfrekvens i förhållande till resonansfrekvensen, och vice versa.
Att jag skriver det är inte illa menat alls. Det bara är så.
Vh, iö