Diskanter som klarar låg delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:30

Kalejdokom skrev:Ja du IÖ - du har svar (eller kommentarer) på allt...

För det första pratar vi bara diskanter i den här tråden.

Att inte dela under dubbla resonansfrekvensen betyder förstås inte att det alltid är lämpligt att dela så lågt. Hur långt ner man väljer att dela en diskant beror väl först och främst på tonkurvan. Jag tror inte att någon av Tymphanys diskanter har så mycket att leverera runt 400 Hz så det är ju därför direkt olämpligt att dela så lågt.

Den "tumregel" jag syftar på kanske är lite irrelevant tillämpad här eftersom jag tänker på sådant jag läst på forum, ljudia.se, drkrupp.se m.fl. ställen och som behandlar det faktum (?) att man bör dela minst en oktav över resonansfrekvensen för att slippa oönskade resonansfenomen från diskanten, typ uppbrytning och impedansproblem. Hur den fysikaliska verkligheten ser ut är jag alltför amatörmässigt skolad för att uttala mig om.

Uppbrytning är ett mindre och mindre problem ju närmare resonansfrekvensen man kommer. ;)

Och - om man har ett högtalarsystem som behöver delas vid säg 3000 Hz, så finns det gott om fall som jag kan tänka mig - där det är bättre om diskanten har en resonansfrekvens om 2000 Hz är om 1000 eller 500 Hz.

Tumregler är som alltid helt meningslösa.

De enda som kan undvika att låta sig missledas av dem är ju de som inte behöver dem.

Det finns hundratals förutsättningar som spelar in, och som alltså kan komma in och vara med och avgöra vad som är lämplig delningsfrekvens i förhållande till resonansfrekvensen, och vice versa.

Att jag skriver det är inte illa menat alls. Det bara är så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:33

Jocke skrev:En sådan tumregel har säkert kommit till för att nybörjare inte ska ställa till det för sig, spela sönder diskanterna, bli ledsna och sluta bygga utan fortsätta köpa element och andra delar.

Låter väl utmärkt att alla blir glada! :)

/Jocke

;)

Kanske det ja, som idé i varje fall.

Men tyvärr duger den ju inte till det heller. Det finns ju diskanter med resonansfrekvens nedåt de 300 hertzen, och jag kan försäkra att det
är en MYCKET dålig idé att dela dem nedåt 600 Hz...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-10-22 19:59

Jag tycker att det ofta kan vara enklare att dela en diskant med resonansfrekvensen nära där man tänker dela. Det gör att man kan utnyttja diskantens egen avrullning på ett smart sätt. Då kan man tex göra ett filter mha en kondensator endast, eller kondensator + serieresonanskrets parallellt över elementet (som då bekvämt hamnar i närheten av resonansen) för att få en riktigt brant (initial) avrullning med bara några få komponenter, och utan en massa fasrotation eller temperaturdrift.

Vad som gör att diskanter klarar lägre delning har jag inte så bra koll på. Jag skulle gissa att det har med motorlinjäritet mot lite större membranförskjutning, effekttålighet och akustiskt stöd/känslighet mot lägre frekvenser (tex hornladdningar).
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-22 22:57

IngOehman skrev:Det finns ju diskanter med resonansfrekvens nedåt de 300 hertzen, och jag kan försäkra att det

Självklart! Och jag har aldrig menat att det skulle vara en god idé!

Jag tänker inte argumentera eller diskutera detta vidare eftersom jag är helt chanslös. Vill bara förtydliga att du verkar ha tagit fasta på att jag menar att det alltid är lämpligt att dela en diskant vid dubbla resonansfrekvensen. Det har jag varken skrivit eller antytt, bara att man inte borde dela lägre än vid den frekvensen. Men som sgat, vi lägger ner den här diskussionen.

Till NNord ville jag bara tipsa om att Vifa diskanten går att dela vid 1200Hz och att det låter bra. OK?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-10-23 01:26

Jag tror dubbla-Fs-tumregeln kommer från att om man försöker dela nära Fs med ett "textboksfilter" räknat efter en 8/4 ohms resistans kommer det bli helt åt skogen pga impedanspuckeln. Tar man däremot hänsyn till den borde det inte vara något problem i sig. Vissa distortioner från motorsystemet borde bli som lägst just där till och med, fast det vägs väl upp av olinjäriteter i fjädringen iofs.

Kan inte hitta sidan nu, men vad jag minns var det någon som hade mätt massa diskanter och kommit fram till att någon/några av de billigare 27-någonting Seas-diskanterna var i princip lika bra (eller t.o.m. bättre) vid låga frekvenser som den svindyra Millenium-diskanten som Linkwitz använder i Orion och delar vid 1200Hz (eller var det 1400 kanske).

Troligtvis var det 27TDFC och/eller 27TBFC

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-23 09:41

kimmen skrev:
Kan inte hitta sidan nu, men vad jag minns var det någon som hade mätt massa diskanter och kommit fram till att någon/några av de billigare 27-någonting Seas-diskanterna var i princip lika bra (eller t.o.m. bättre) vid låga frekvenser som den svindyra Millenium-diskanten som Linkwitz använder i Orion och delar vid 1200Hz (eller var det 1400 kanske).

Troligtvis var det 27TDFC och/eller 27TBFC

På den här sidan har lilltroll mätt en massa diskanter, om det var dom du menade:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 150#213150
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-23 12:11

Kalejdokom skrev:
IngOehman skrev:Det finns ju diskanter med resonansfrekvens nedåt de 300 hertzen, och jag kan försäkra att det

Självklart! Och jag har aldrig menat att det skulle vara en god idé!

Jag tänker inte argumentera eller diskutera detta vidare eftersom jag är helt chanslös. Vill bara förtydliga att du verkar ha tagit fasta på att jag menar att det alltid är lämpligt att dela en diskant vid dubbla resonansfrekvensen.

Nej, det har jag varken skrivit eller trott att du menat. Men jag har varnat för att tumreglen kan tolkas så - och påpekat att inte ens det stämmer. Det går ju utmärkt att dela närmare resonansfrekvensen än så i många fall.

Kalejdokom skrev:Det har jag varken skrivit eller antytt, bara att man inte borde dela lägre än vid den frekvensen. Men som sgat, vi lägger ner den här diskussionen.

Du får lägga ned när du vill. ;) Men jag ställer inte upp på påståendet att man inte bör dela lägre än den frekvensen, baserat på en tumregel. Det som bestämmer om det är lämpligt eller olämpligt är de fysikaliska förutsätningarna i kombination med ambitionen och önskemålen med projektet. Ibland är det olämpligt, och ibland är det lämpligt. Tumregeln äger ingen som helst generell giltighet. Huruvuda det är applicerbar eller inte i det enskilda fallet vet bara de som inte behöver den alls.

Kalejdokom skrev:Till NNord ville jag bara tipsa om att Vifa diskanten går att dela vid 1200Hz och att det låter bra. OK?

Då vill jag komplettera med att varna för att göra detsamma. Därmed inte sagt att det inte går. Men effektttåligheten kommer inte att bli imponerande. Ej heller är distorsionen låg vid en så låg delningsfrekvens.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Teknikforum