Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:... och tänk vilken fin kundinformation det skulle kunna vara att höra sin tilltänkta förstärkare driven till strax under klipp in i en läskig LTS-last! Värre än så här blir det troligen inte; är det OK för mig?
Det är givetvis inte allt jag vill veta, men det skulle kunna vara en väsentlig del.
RogerGustavsson skrev:Per!
Jag tycker om ditt initiativ och väntar med spänning på fortsättningEN! Jag har inget behov av en "regelrätt" F/E-lyssning utan är mera intresserad av hur stora skillnaderna kan vara.
RogerJoensson skrev:Nu när sådana här problemställningar kommer upp i mitt huvud och gör det mera komplext blir jag lite tveksam till de skruvade effekter det riskerar att ha på både köpare och branschen i övrigt.
Att slänga en bra förstärkare på sophögen bara för att den färgar lite uppe på toppen är ju ren idioti många gånger, särskilt om den inte kommer att arbeta där uppe och kanske är väldigt prisvärd och "perfekt" upp till en viss effekt. Och det är just sådan här idioti som sedan kan komma att spridas och sänka många i övrigt bra grejor. Om nu inte de här testerna redan ger sådana effeker, när folk inte läser eller förstår den förklarande texten, misstolkar och sprider oförståndet vidare.
Hm. Kanske är det en dålig idé ändå. Det måste göras många filer vid olika nivåer och olika material för att göra mig nöjd och det blir lätt väldigt komplext att utföra och avlyssna. Dessutom krävs nog väldigt mycket av lyssnaren för att utslagen ska bli rimliga och att ryktesspridningen inte ska bli väldigt överdriven.
PerStromgren skrev:
Tack för dessa tankar!
Tror du verkligen att ljudexempel skulle få den effekten? tror du inte att det är ännu värre med alla kommentarer som förekommer i text på forum och annorstädes? Ljudexemplen skulle åtminstone ha någon grad av objektiva fakta, vilket man ju inte kan beskylla ryktesspridning på forum för.
PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Har han provat att bara spela in F och E som den lyssnas på i LTS-experimenten också?
Flint skrev:PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Har han provat att bara spela in F och E som den lyssnas på i LTS-experimenten också?
Jodå. Jag byggde en kopia på IÖ/LTS-belastningen och gjorde f/e-test med den som jag la ut på nätet. Tippar att det var 2-3 år sedan. Intresset från er publiken var minimalt. Eftersom jag fann att resultatet inte var relevant med vanlig lyssning la jag ner projektet. Få se om du lyckas bättre med publiksiffrorna. Hur går det?
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Jodå. Jag byggde en kopia på IÖ/LTS-belastningen och gjorde f/e-test med den som jag la ut på nätet. Tippar att det var 2-3 år sedan. Intresset från er publiken var minimalt. Eftersom jag fann att resultatet inte var relevant med vanlig lyssning la jag ner projektet. Få se om du lyckas bättre med publiksiffrorna. Hur går det?
Hm, ja...Jag lödde ihop en kabel att använda, men sedan köpte jag en Behringer mätmick och började leka med Tombstone. Typ.
Jag ska lyckas med några filer, men håll inte andan!
Kan du inte påminna oss om dina tidigare experiment, medan jag försöker få ändan ur vagnen?
Flint skrev:Om du vill kan jag bidra med att du får igång konstlasten. Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH och dels motståndet på 4.7 ohm som bör klara effekt. Jag kör 4st 1ohm/100W seriekopplade.
PerStromgren skrev:Flint skrev:Om du vill kan jag bidra med att du får igång konstlasten. Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH och dels motståndet på 4.7 ohm som bör klara effekt. Jag kör 4st 1ohm/100W seriekopplade.
Tack, det var bussigt, men jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Kan du gräva upp en länk till dina experiment tidigare?
Flint skrev:Eftersom jag raderar filerna efter ett tag som jag lägger ut så är inte de gamla trådarna så mycket att bry sig om längre. Däremot skulle jag kunna göra nya test med t.ex. Behringer A500 som jag har skaffat sen dess. Vet själv inte hur den klarar f/e. Vet bara att den inte klarar normal lyssning.
PerStromgren skrev: men jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Almen skrev:PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Hur hade du tänkt göra detta? Isolera högtalarna ute i ett garage någonstans, eller? Eller ok, du hade inte tänkt lyssna alls utan bara mäta?
PerStromgren skrev:Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Det där var faktiskt klurigt! Se bara till att du inte på något sätt kan lära dig känna igen vilken inspelning som är vilken vid uppspelning sedan. Att du inte kan känna igen hur lång tystnad innan ljud börjar eller hur ljud börjar. Så du kan plocka det i blindlyssnandet på andra faktorer än hur det låter alltså.
RogerGustavsson skrev:Får vi ta del av filerna?
Flint skrev:
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:...jag tänkte inte köra konstlast utan en riktig last! Mina ESL-63, nämligen. I mitt fall måste det ju var de som är det enda rätta.
Hur hade du tänkt göra detta? Isolera högtalarna ute i ett garage någonstans, eller? Eller ok, du hade inte tänkt lyssna alls utan bara mäta?
Jo, jag tänkte lyssna, fast på de inspelade signalerna, som jag försöker beskriva här i tråden. Min hypotes är att inspelningsförfarandet inte tillför större fel än att skillnaden F/E fortfarande framgår tydligt.
Morello skrev:Så mycket effekt behöver inte moståndet klara - ingen förnuftig människa spelar väl med en medeleffekt om felra hun dra effekt?
Vill minnas att LTS-lasten's motstånd är i 25W-klassen.
Flint skrev:Det är väl två komponenter som är lite knepiga. Dels induktansen på 57mH
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster