Mellanregistret igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 15:48

Vill man forsätta med att se på vad som händer har de andra mätningar som dessa.

THD+N @ 90dB, 50Hz - 10kHz (measured @ 2m)

Bild
Top curve: frequency response @ 90dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 90dB (50Hz - 10kHz)

THD+N @ 95dB, 50Hz - 10kHz (measured @ 2m)

Bild
Top curve: frequency response @ 95dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 95dB (50Hz - 10kHz)

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/

Men att göra sådana mätningar själv hemma kan vara svårt om man inte har tillgång till någorlunda ekofritt rum. Men tydligt är ju att det händer saker då man drar på volymen.

edit: länkar till mätningar på andra högtalare. http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-18 15:56

Man kan ju förvänta sig att man förlorar upp till 4dB i basen vid effektkomprimering i normala HIFI-element största delen under en 300 Hz. Det är klart att frånvaron av detta register tar bort värmen i ljudet.

Men i mitt fall så tror att det är vissa kombinationer som driver fram ett obehagligt ljud som klart kan kopplas till mellanreg och inte till diskant, förvisso så tror jag att många uppfattar att problemet ligger i diskanten men jag har testat att koppla ur diskanten och problemet står kvar.
Senast redigerad av skrutten 2012-07-18 16:17, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 16:16

jag har också märkt att det kan finnas problem i mellanregistret. Allt som oftast tror jag det har att göra med frekvenser runt 3-4kHz som är problemet. Uppbrytningsfenomen som fortplantar sig nedåt i frekvens. Har även märkt att mid/basen kan låta ganska styggt när det spelas ensamt men att dessa problem försvinner/maskeras då diskanten kopplas till. Men dessa problemen ligger väl antagligen kvar ändå och bryter igenom då man spelar tillräckligt högt kan tänkas.

Upplever du problemet som större i element med mer mebranarea eller tvärtom?
Ett tänkbart utvärderingssätt kunde vara att göra en uppställning med två element där man säkerställer exakt samma frekvensgång. Dessa två element jämförs sedan sida vid sida för att se vem som låter värst.
Jag skulle kunna tänka mig att den så stor plan baffel vore det bästa för en sådan jämförande test.
Testlådor av något slag kunde ju fungera men element med olika mebranstorlek får ju något olika diffraktionsproblem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-18 16:30

Genom att sänka nivån runt 2.5-4Khz kan man ta lite av udden men fortfarande kvarstår tendenserna. Och jag vill ju inte byta bort det kristallklara ljudet jag har mot det en Vifa P17 ger eller CA18RNX t.ex. Problemet är inte så stort men som sagt irriterande. DXT diskanten är hur behaglig som helst om jag bara lyssnar på den separat och man inser liksom hur lite av audiobandet som vi uppfattar det som faller över diskanten när man lyssnar bara på midbasen eller diskanten filtrerade som dom skall vara i en konstruktion.

Edit: Det som spökar i bakhuvudet är om jag inte lyckats att tämja konresonansen tillräckligt. På AL170 når jag inte riktigt målet att dämpa (< -30 dB)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 16:54

skrutten skrev:...
Edit: Det som spökar i bakhuvudet är om jag inte lyckats att tämja konresonansen tillräckligt. På AL170 når jag inte riktigt målet att dämpa (< -30 dB)

Jag vill ju tro att ett resonant beteende inte bara handlar om nivå...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 16:55

jag vet ju bara det jag upplevt med Wavecor-elementet jag har hemma nu och de försök jag gjorde att få till SS 8545.
Uppbrytningarna ger en hel del problem. Och jag märker ju att delar jag lägre, säg runt 1,5kHz så försvinner mycket av problemen. Likaså ger ju olika sugkretsar, för att få bort uppbrytningarna, effekt. Dock tycker jag det kan vara svårt att helt få till det.

Jag har även märkt att problemet verkar mindre med mindre, mer bredbandiga element. Då pratar jag rent allmän skillnad, inte hur de klarar högre ljudnivåer. Men element med rak frekvensgång utan "synliga" uppbrytningar låter inte illa på samma sätt.
På motsvarande sätt låter större element betydligt värre. Dock är det även här beroende på hur de mäter. HDS 8tum låter tex rätt så hyffsat i fullrange jämfört med sls10.

Min skiss på hur man skulle jämföra ovan förutsatte att man konstruerar så bra filter som det går. Kanske med digitala filter? För att få så identiska kurvor som möjligt.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 16:56

Jocke skrev:

nej precis. det låter ju illa även på låga nivåer. vad som kanske händer i den färdiga högtalaren är att man, när man höjer volymen, för upp dessa prolem "till ytan" så att de hörs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-18 17:04

Jocke skrev:

Både ja och nej - om man långvarigt exiterar resonansen med en signal så byggs den upp mer och mer om den är dåligt dämpad. Men om nivån till att börja med är låg så behöver man aldrig komma upp i nivå så att felet kan detekteras? (Utom på en skiva och hög volym :wink: )

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 17:16

Kraniet skrev:jag vet ju bara det jag upplevt med Wavecor-elementet jag har hemma nu och de försök jag gjorde att få till SS 8545.

Undrar om inte kolfiber och "sliced" vore en bra kombo...?

Kraniet skrev:Uppbrytningarna ger en hel del problem. Och jag märker ju att delar jag lägre, säg runt 1,5kHz så försvinner mycket av problemen. Likaså ger ju olika sugkretsar, för att få bort uppbrytningarna, effekt. Dock tycker jag det kan vara svårt att helt få till det.

Jag har även märkt att problemet verkar mindre med mindre, mer bredbandiga element. Då pratar jag rent allmän skillnad, inte hur de klarar högre ljudnivåer. Men element med rak frekvensgång utan "synliga" uppbrytningar låter inte illa på samma sätt.

Skulle väl innebära att 2x5" i 2,5-konfig skulle ha större förutsättningar att låta bra än 1x7"?

Kraniet skrev:På motsvarande sätt låter större element betydligt värre. Dock är det även här beroende på hur de mäter. HDS 8tum låter tex rätt så hyffsat i fullrange jämfört med sls10.
...

HDS 8" har jag sneglat en del på men den tillverkas väl inte längre?

skrutten skrev:
Jocke skrev:

Både ja och nej - om man långvarigt exiterar resonansen med en signal så byggs den upp mer och mer om den är dåligt dämpad. Men om nivån till att börja med är låg så behöver man aldrig komma upp i nivå så att felet kan detekteras? (Utom på en skiva och hög volym :wink: )

Om det är resonanser som spökar borde man väl kunna trigga dem med pulser för att se vad som händer? Det kanske inte blir tyst emellan?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 21:41

Jocke skrev:
Kraniet skrev:Uppbrytningarna ger en hel del problem. Och jag märker ju att delar jag lägre, säg runt 1,5kHz så försvinner mycket av problemen. Likaså ger ju olika sugkretsar, för att få bort uppbrytningarna, effekt. Dock tycker jag det kan vara svårt att helt få till det.

Skulle väl innebära att 2x5" i 2,5-konfig skulle ha större förutsättningar att låta bra än 1x7"?

Nja både och skulle jag vilja säga. Det beror ju på elementet i fråga och den frekvensgång det har. Men ser man till element med hård kon kan man kanske generalisera på det sättet. Men fortfarande med viss reservation.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 22:25

En fördel med hårda koner är att resonanserna blir tydliga. På förekommen anledning kan vi ju ta 8545 som exempel. Resonanserna finns men är inte mer påtagliga än att de kan hanteras (i flera designer iaf...)

Bild

Samma motor och konmaterial men större kon i 8555:

Bild

Ännu större kon i 8565:

Bild

Att spela mellanregister i de 2 senare är väl lite vågat?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 23:34

ja, sen verkar det som att det i vissa fall genereras harmoniska rester som går ned i frekvens. Ser man på Seas l18 så blev edt elementet bättre sen de lyckades flytta upp resonansen i frekvens. Före förändringen verkar det ha varit på gränsen att dela vidd 2kHz men det senare elementet går det bra med.
Det är nog mycket mer än själva konmaterialet det hänger på. I fallet med seas ändrade man profilen lite för att skjuta upp resonansen. Men hur resonansen klingar ut och vilka deltoner det ger beror nog på många fler faktorer. Upphängningens egenskaper, spindeln, motorn osv. Bara en sån sak som hur talspolen är limmad mot konen eller hur kon och talspole möts kan ge stora skillnader.

Jag tänker att vissa av dessa delar kan få problem vid storsignal som inte finns vid småsignal. Limmet tex borde ju ändra egenskaper med värmen. En något mjukare koppling mot konen kanske ger sämre dämpning osv. Är nog svårt att härleda sig till genom att läsa om eller se på elementet.

Utifrån vad IÖ och peter sagt om deras utvärderingar av element så är det enda som gäller att köpa flertalet olika element och gärna flera av samma modell. Spela, mäta, spela sönder och dissekera hela och sönderspelade element och sedan bilda sig uppfattning om hur det fungerar/inte fungerar och varför/varför inte.

edit: ang scanspeak-elementen så upplever jag inte att 8545 fungerar speciellt bra. Inte i de tillämpningar jag hört det iaf. Tror man bör dela ganska lågt, kanske redan vid 1500Hz för att det ska fungera. Bäst verkar det vara på bas. En nackdel med dylika element och det jag själv använt nu senare använt (wavecor) är att det inte är en väldefinierad topp u upprytningen utan flera. Det är svårt att få bort med en enkel sugkrets. Ser man till 8545 så verkar uppbrytningen ligga lite lågt i frekvens.
Men Linkwitz verkar ju klara av större element med kraftig uppbrytning i sin Orion. Men det har ju en "ren" uppbrytning. Sen delar han ju elektroniskt och rätt så lågt (1500Hz). Nu har jag inte hört högtalarna så jag vet inte om de har de problem som tråden avser behandla.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-07-19 00:18

skrutten skrev:
Jocke skrev:

precis, vad jag sysselsätter mig med. (coating) jag fick ju två mellanregister som inte ens va lika till utseendet :o
så vad göra förutom att tillgripa ett väldigt bra lim!?
nu är och låter de likadant..
sen att man 'glömt' vissa variabler som va väldigt viktiga att se över påverkar knappast totalklangen :D
nåja, även det förbisedda åtgärdat så tronar iaf mina "Tangband" domer som det kanske va tänkt.
bävar för att beställa helt nya från USA om de nu inte uppfyller mina krav, hmmm
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-19 01:00

jahapp nu har jag ett nytt filter som dämpar resonansen mer och som har lägre delning runt 1900Hz mot närmare 2300Hz förrut - sänkt 2kHz en aning över 4kHz ligger nya filtret lite högre än gamla - får lyssna på detta i morgon bitti och jämföra med den omodifierade högtalaren.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-07-19 01:10

en bra grej e ju att hänga många (några) bra kondningar i serie, (dyrt!!) som även kan jämföras med en bra coating 8) 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-19 01:30

roggaro skrev:en bra grej e ju att hänga många (några) bra kondningar i serie, (dyrt!!) som även kan jämföras med en bra coating 8) 8)

Öhhh???^^

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-07-19 01:32

Jocke skrev:
roggaro skrev:en bra grej e ju att hänga många (några) bra kondningar i serie, (dyrt!!) som även kan jämföras med en bra coating 8) 8)

Öhhh???^^

jajjemen trimmat vettu :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-19 10:25

Trimma är kul :) - men skulle kondingar i serie kunna ersätta en bra coating? ... eller tvärtom? Har man inte rätt värde hemma så är nog kondingar i serie en möjlighet men varför skulle det ena ersätta det andra?^^

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-19 11:56

Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-19 12:02

skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)

Tror du lagt så mycket tid på det tidigare filtret att fine-tuning nog handlar om rätt små justeringar av komponenternas värden. Det är en hårfin gräns mellan att få fram det där skira i kvinnors röster och att det börjar låta vasst.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-19 12:38

Jocke skrev:
skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)

Tror du lagt så mycket tid på det tidigare filtret att fine-tuning nog handlar om rätt små justeringar av komponenternas värden. Det är en hårfin gräns mellan att få fram det där skira i kvinnors röster och att det börjar låta vasst.

I två år har jag väl hållit på med denna :wink: mest som hyllvärmare. Jag hade tänkt att förpacka den i en basreflexlåda men kan inte finna den avstämning jag vill ha med måttligt stora lådor/långrör. Hade tänkt att testa och lyssna ute i kväll så att man kan kontrollera om eventuella rumsliga problem föreligger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-19 13:15

skrutten skrev:
Jocke skrev:

I två år har jag väl hållit på med denna :wink: mest som hyllvärmare. Jag hade tänkt att förpacka den i en basreflexlåda men kan inte finna den avstämning jag vill ha med måttligt stora lådor/långrör. Hade tänkt att testa och lyssna ute i kväll så att man kan kontrollera om eventuella rumsliga problem föreligger.

Det kan säkert vara en bra idé! :) Kommer att tänka på det vanligaste svaret här: "Det beror på..." :lol: Visst vore det enklare om man kunde sätta upp mål som frekvensgång mellan X & Y inom 3dB med max Z% dist osv... men, man (jag i alla fall) vill ju att det ska bli så bra som möjligt!^^ Så man kan hålla på länge och jag undrar om jag någonsin ska få in något filter i sin låda... :lol: :roll:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-19 14:47

Ha ha det måste vara mina egna öron som distar - coolt... kopplade in mixer med svepbar mellanregister ratt. Med ca 2.8-3 kHz -9dB då kan man lyssna på allt fast det är ju inte kristallklart ljud då längre. Alltså jag kommer att sortera detta till problem beroende på gamla nötta öron.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-19 15:12

Kraniet skrev:Men Linkwitz verkar ju klara av större element med kraftig uppbrytning i sin Orion. Men det har ju en "ren" uppbrytning. Sen delar han ju elektroniskt och rätt så lågt (1500Hz). Nu har jag inte hört högtalarna så jag vet inte om de har de problem som tråden avser behandla.

Bild

Det här är nya elementet SEAS H1480 L16RN-SL, som han använder i Pluto:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-19 15:57

paa skrev:
Bild

Ja och ett tydligt exempel på att mindre element inte nödvändigtvis har mindre problem med uppbrytning. Men nu använder Linkwitz det bara upp till 1000Hz (elektroniskt LR4) också.
Senast redigerad av Kraniet 2012-07-19 16:04, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-19 16:03

intressant att höra. men hur fungerar det med just det att det ändras karaktär när du spelar starkt?

verkar konstigt att du skulle få lådljud helt plötsligt? dessa måste ju finnas hela tiden?

Kan det vara att det detaljerade ljudet är vad som orsakar problem på högre ljudnivåer? Denna känsla av detaljer kanske är någon slags "positiv distorsion" och i "objektiv" mening felaktigt? Jag spekulerar bara förstås, men i vilket fall..

En annan intressant fråga är hur nära de två frekvensgångarna är? Det är ju det kruxiga i att ändra delningsfrekvens att totalkurvan ändras. Lyssnade du på midbas med diskant eller enbart midbas?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-19 17:01

Kraniet skrev:
paa skrev:
http://www.seas.no/images/stories/prest ... 6RN-SL.jpg

Ja och ett tydligt exempel på att mindre element inte nödvändigtvis har mindre problem med uppbrytning. Men nu använder Linkwitz det bara upp till 1000Hz (elektroniskt LR4) också.

Jag skulle snarare säga så här:
Äntligen ett element som inte har en uppbrytning redan vid 8-900 Hz och som är möjlig att dela mot en diskant under första uppbrytningen om man gör det rätt, och som inte kostar all världens pengar så som magnesiumkonelementen gör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-19 19:07

Kraniet skrev:

intressant att höra. men hur fungerar det med just det att det ändras karaktär när du spelar starkt?

verkar konstigt att du skulle få lådljud helt plötsligt? dessa måste ju finnas hela tiden?

Kan det vara att det detaljerade ljudet är vad som orsakar problem på högre ljudnivåer? Denna känsla av detaljer kanske är någon slags "positiv distorsion" och i "objektiv" mening felaktigt? Jag spekulerar bara förstås, men i vilket fall..

En annan intressant fråga är hur nära de två frekvensgångarna är? Det är ju det kruxiga i att ändra delningsfrekvens att totalkurvan ändras. Lyssnade du på midbas med diskant eller enbart midbas?

Jag lyssnade på komplett högtalare och subbas inkopplad.
Lådljud - när jag jämförde högtalarna så lät den ena en aning lådaktig, men inte mer än så. Detta tyckte jag var intressant - att så pass små förändringar kunde låta så olika. Och att förändringar så högt i frekvens kunde ge en smak av lådljud? Förändring av karaktär blev det på bägge varianter på någorlunda samma sätt.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2012-07-21 18:03

Du kanske helt enkelt spelar för högt för dina öron?

Jag var för länge sedanpå en Elton John konsert, stod på inner plan,
jag tyckte det var "skitdålig ljud" mycket distorsion och helnt enkelt dåligt.

Jag tyckte det var för dåligt att man skulle råka ut för sådant när man betalt dyrt för konsert biljetter.

Men se, fingrarna i öronen och genast försvann distorsionen och jag hade ett ljud med tryck i bröstkorgen men ett rent mellanregister :lol:

En lite sommar varm tanke bara...
- B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-27 19:25

Efter att ha justerat ingreppet i "BBC-dippen" så är jag mer nöjd - tror nog att jag aldrig kunnat spela så högt som nu med bibehållen kvalitet.

Edit: 100dBA uppmätt i lyssnings position

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum