ja, sen verkar det som att det i vissa fall genereras harmoniska rester som går ned i frekvens. Ser man på Seas l18 så blev edt elementet bättre sen de lyckades flytta upp resonansen i frekvens. Före förändringen verkar det ha varit på gränsen att dela vidd 2kHz men det senare elementet går det bra med.
Det är nog mycket mer än själva konmaterialet det hänger på. I fallet med seas ändrade man profilen lite för att skjuta upp resonansen. Men hur resonansen klingar ut och vilka deltoner det ger beror nog på många fler faktorer. Upphängningens egenskaper, spindeln, motorn osv. Bara en sån sak som hur talspolen är limmad mot konen eller hur kon och talspole möts kan ge stora skillnader.
Jag tänker att vissa av dessa delar kan få problem vid storsignal som inte finns vid småsignal. Limmet tex borde ju ändra egenskaper med värmen. En något mjukare koppling mot konen kanske ger sämre dämpning osv. Är nog svårt att härleda sig till genom att läsa om eller se på elementet.
Utifrån vad IÖ och peter sagt om deras utvärderingar av element så är det enda som gäller att köpa flertalet olika element och gärna flera av samma modell. Spela, mäta, spela sönder och dissekera hela och sönderspelade element och sedan bilda sig uppfattning om hur det fungerar/inte fungerar och varför/varför inte.
edit: ang scanspeak-elementen så upplever jag inte att 8545 fungerar speciellt bra. Inte i de tillämpningar jag hört det iaf. Tror man bör dela ganska lågt, kanske redan vid 1500Hz för att det ska fungera. Bäst verkar det vara på bas. En nackdel med dylika element och det jag själv använt nu senare använt (wavecor) är att det inte är en väldefinierad topp u upprytningen utan flera. Det är svårt att få bort med en enkel sugkrets. Ser man till 8545 så verkar uppbrytningen ligga lite lågt i frekvens.
Men Linkwitz verkar ju klara av större element med kraftig uppbrytning i sin Orion. Men det har ju en "ren" uppbrytning. Sen delar han ju elektroniskt och rätt så lågt (1500Hz). Nu har jag inte hört högtalarna så jag vet inte om de har de problem som tråden avser behandla.